تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۴

موافقت کنگره آمریکا با تمدید قانون حمایت از اقلیت‌های مذهبی در ایران

آمریکا قانون حمایت از اقلیت‌های مذهبی ایران، شامل یهودیان را تمدید کرد. این قانون موجب تسهیل پناهندگی و اسکان مجدد آن‌ها در این کشور می‌شود.
رویداد24: به نوشته روزنامه هاآرتص، این قانون که از آن به عنوان متمم لاتنبرگ یاد می‌شود، برنامه‌ای است که از طرف وزارت امور خارجه آمریکا و دولت اتریش مسیرهایی امن را برای ایرانیان خواهان پناهندگی در زمان بحرانی فراهم می کند.

آدام چیف نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام تمدید این قانون، گفت: کنگره با تمدید قانون لاتنبرگ برای حمایت از اقلیت‌های مذهبی تحت تعقیب در ایران برای یک سال دیگر موافقت کرد و مبالغ مورد نیاز برای این موضوع را در قانون بودجه سال 2016 با حمایت نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تعیین کرده است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، متمم لاتنبرگ عمدتا اسکان یهودیان، مسیحیان و بهایی‌های ایرانی و دیگر اقلیت‌های مذهبی را که از لحاظ تاریخی در اتحاد جماهیر شوروی سابق، شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه تحت تعقیب قرار دارند، در برمی‌گیرد. این قانون در 30 سپتامبر 2015 اعتبار اجرایی خود را از دست داد و اکنون تا سپتامبر 2016 تمدید شده است.

قانون لاتنبرگ برای نخستین بار در سال 1990 و به درخواست فرانک آر.لاتنبرگ سناتور پیشین جمهوری‌خواه برای تسریع فرآیند دادن پناهندگی افراد واجد شرایطی که از نظر تاریخی به خاطر عقایدشان از اتحاد جماهیر شوروی سابق و جنوب شرق آسیا فرار کرده بودند، به تصویب رسید. این قانون سپس در سال 2004 اقلیت‌های مذهبی ایران را شامل شد و تاکنون هر سال تمدید شده است.

بر اساس قانون لاتنبرگ، در بودجه سال 2016 آمریکا هزینه‌های پذیرش چهار هزار و 180 نفر به آمریکا فراهم شده است که دو هزار و 362 نفر آن‌ها از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و یک هزار و 818 نفر از ایران هستند.

آدام چیف در ادامه بیانیه خود آورده است: امروز نفع برندگان از این قانون به طور عمده یهودیان ایران و مسیحیان و به طور عمده ارمنی‌ها و بهائیان و دیگر اقلیت‌های شوروی سابق، شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه هستند. تمامی این افراد می‌توانند بر اساس این قانون به عنوان پناهنده وارد آمریکا شوند و پوشش‌های پذیرش سالیانه پناهندگان شامل حال آنها می‌شود. افرادی که بر اساس این قانون وارد آمریکا می‌شوند باید از لحاظ سوابق جنایی و امنیتی تحت بررسی شدید قرار گیرند تا بتوانند وارد خاک آمریکا شوند.

به نوشته هاآرتص، علاوه بر اقلیت‌های ایرانی و شوروی سابق، این قانون پناهندگان ویتنام، کامبوج و دیگر کشورهایی را که به ادعای آمریکا عقاید مذهبی موجب سلب شرایط برابر برای آن‌ها شده، در بر گرفته است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان