تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
پارسایی:

استیضاح رئیس‌جمهور هیچ تاثیری در بازار ندارد/ روسیه هیچ‌موقع به نفع ما کاری انجام نداده است

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اگر علت استیضاح رئیس‌جمهور یا سوال از او بحث اقتصادی است، خب این ریشه در همان هفت قطعنامه دارد. یعنی آن قطع‌نامه‌هایی که با عنوان کاغذپاره از آن نام می‌بردند.

 رویداد۲۴  بهرام پارسایی، درباره اینکه گفته می‌شود نظر مجمع به تصویب نکردن پالرمو است، گفت: ما منتظریم ببینیم چه می‌شود. مراحل آن طی شده است دولت لایحه را ارائه کرده و مجلس هم آن را به تصویب رسانده است، الان تصمیم با مجمع تشخیص مصلحت نظام است که آن‌ها هم حتما کار کارشناسی می‌کنند و نظر موافق و مخالف را می‌شنوند و در هر صورت طبق نظر اجماع کارشناسان بخش اقتصادی و بانک مرکزی و سایر مسئولانی که آگاهی کامل دارند عمل می‌شود اما عدم تصویب آن می‌تواند یک شوک بد به بازار و تورم و گرانی وارد کند.

اگر مجمع پالرمو را تصویب نکند باید مسئولیت فشار بر مردم بر عهده گیرد

وی تاکید کرد: آن جایی که الان پالرمو بررسی می‌شود نامش تشخیص مصلحت است اما به نظر من حتما باید نظر کارشناسان را بشنوند و من فکر نمی‌کنم در این مورد کارشناس‌تر از بانک مرکزی وجود داشته باشد که بتواند تبعات عدم تصویب یا رد آن را گوشزد کند. به نظر من اگر مجمع این را تایید کند حداقل باعث تشدید وضعیت فعلی نمی‌شود یا آن را به تعویق می‌اندازد اما با توجه به نظر کارشناسان امر، اگر رد شود قطعا هزینه‌های سنگین اقتصادی و فشار بر مردم را خواهیم داشت و آن موقع باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرند.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس در پاسخ به این سوال که اگر پالرمو در مجمع تصویب نشود آیا راهی برای بررسی و مطرح شدن مجدد آن گزینه وجود دارد یا خیر؟، عنوان کرد: بحث این است که ما فرصتی نداریم، با توجه به اینکه ما فرصت نداریم مجالی برای این مطرح شدن دوباره نیست. چند روز پیش هم توییتی نوشتم مبنی بر اینکه چون دانستن حق مردم است درنتیجه مردم مذاکرات را ببینند و دلایل موافقان و مخالفان را بشنوند، چون موضوعی است که با زندگی تک تک مردم ارتباط مستقیم خواهد داشت. اگر دلایل متقن بود، مردم هم رد آن را بپذیرند.

در مسائلی همچون لوایح چهارگانه، بهترین گزینه رای مردم است

این عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: با طولانی شدن طی مسیر پالرمو و لوایح چهارگانه دولت بین مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت، مردم دارند در حالت انتظاری به سر می‌برند. به هرحال همه در یک حالت انتظاری به سر می‌برند که قرار است چه اتفاقی بیافتد.

این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطور که قبلا هم عرض کردم اگر ما به رای مردم باور داریم، می‌شد به عنوان آزمایشی برای اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی این را لحاظ کنیم. ما که به رای و مشارکت و حق مردم باور داریم در مسائل اینچنینی که سر آن خیلی مجادله هست و بین جناح‌های سیاسی لاینحل می‌ماند، بهترین گزینه آن رای مردم است.

راه رفته را دوباره طی کردن، فقط وقت‌کشی است

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفت: درباره اینکه اگر تصویب این لوایح نشود می‌توان ساز و کار دیگری در نظر گرفت باید بگویم که دیگر وقتی نیست. فرصت چهارماه‌ای که به ما داده‌اند، آخرین فرصت و ظاهرا غیرقابل تمدید است، درنتیجه امیدوارم در مجمع تایید شود چراکه اگر رد شود راه رفته را دوباره طی کردن فقط وقت‌کشی است.

مسئولان نباید به خود اجازه دهند که جامعه را ناامید کنند

پارسایی در توضیح اینکه چرا ذوالنور و تعدادی دیگر از نمایندگان بحث عدم کفایت رئیس‌جمهور را مطرح کرده‌اند؟، گفت: در شرایط فعلی که مردم از لحاظ اقتصادی در فشار هستند شکی وجد ندارد، این افزایش قیمت‌ها هم مقداری افسار گسیخته شده است مثل همین پرایدی که به ۴۷ و ۴۸ میلیون تومان رسیده است، لذا دامن زدن به مسائلی که باعث تفرقه شود، دودش به چشم ملت می‌رود. یعنی هر مساله‌ای که تفرقه را بیشتر کند و هر مساله‌ای که بخواهد گرد یاس و ناامیدی را به جامعه بپاشاند و تزریق کند، اجحاف در حق ملت است. مردم فعلا این سنگینی بار گرانی و تورم را روی دوش خود دارند لذا مسئولان نباید به خود اجازه دهند که جامعه را ناامید کنند، این می‌تواند خیلی خطرناک باشد.

وی تاکید کرد: با استیضاح رئیس‌جمهور چه اتفاقی می خواهد بیافتد؟ ما سابقه طرح سوال از رئیس‌جمهور را داریم و سوال هم کردند و رای هم آورد، حال نتیجه آن چه بود؟ هیچ اثر مثبتی روی بازار و اقتصاد ما نداشت و شاید اثر منفی هم داشت و باعث سرخوردگی و ناامیدی حتی کابینه دولت هم شد. در این شرایط به فرض استیضاح مطرح شد. بعدش چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تازه الان سوسویی از برجام هست و وضعیت‌مان اینطور است اما اگر این اتفاق بیافتد و برجام کلا از طرف ما ملغی شود مشخص خواهد بود چه می‌شود.

برجام از سر اختیار یا دلخوشی روحانی و تیمش نبود

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس در پاسخ به این سوال که چرا الان که نیاز به انسجام درونی داریم برخی چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کنند؟، ابراز کرد: به نظر من یک مقدار ضعف از خود دولت است که روشنگری نمی‌کند و مقداری هم ناشی از دنبال فرصت بودن افراد یا فرصت‌طلبی افراد است که به نوعی از اعتراض و ناراحتی مردم نسبت به وضع معیشت بخواهند سوءاستفاده کنند، درصورتی که این مساله‌ای واضح است، اگر علت استیضاح رئیس‌جمهور یا سوال از او بحث اقتصادی است، خب این ریشه در همان هفت قطع‌نامه دارد. یعنی آن هفت قطع نامه‌ای که با عنوان کاغذپاره از آن نام می‌بردند و اتفاقا آخرین آن هم ذیل فصل هفت بود که ما را به مسیر خطرناکی هدایت می‌کرد اگر آن هفت قطع‌نامه نبود ما نیازی به برجام نداشتیم. یعنی آن هفت قطعنامه بود که ما را وادار به راهی کرد که آن چاره شد برجام.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: یعنی برجام از سر اختیار یا دلخوشی آقای روحانی و تیمش نبود بلکه از سر اجباری بود که دولت قبلی تحمیل کرده بود. بدون شک اگر ما به سمت برجام نمی‌رفتیم وضعیت خیلی خطرناک‌تری داشتیم و اصلا بهانه‌ای به دست آن‌هایی می‌داد که می‌خواستند این کشور را به هم بریزند.

چالشی که ما داریم نتیجه به هم خوردن برجام است نه نتیجه برجام

پارسایی تاکید کرد: برجام نتیجه آن هفت قطعنامه و تحریم‌های قبلی بود و تا زمانی هم که برجام برجا بود وضع ثبات در جامعه به نسبت خوب بود و سرمایه‌گذاران می‌آمدند و ما حتی شاهد بودیم که توتال برای سرمایه‌گذاری در کشور آمد، برای فروش نفت هرروز داشتیم بازار از دست رفته قبل را بر اساس همان ارتباطی که مسئولان مربوطه مثل وزارت نفت و وزارت امور خارجه داشتند، به دست می‌آوردیم.

وی با بیان اینکه فضای برجام داشت به سمتی پیش می‌رفت که امیدبخش بود، اظهار داشت: در همان ابتدا دیدیم که حرکات داخلی تقریبا همسو و موازی با حرکات خارجی بود برای اینکه برجام را ناموفق کنند، مثل حمله به سفارت عربستان در شروع برجام خود بدترین پیام را داشت که سرمایه‌گذاران را از کشور دفع می‌کردند، بعد از آن هم که آقای ترامپ آمد و از برجام خارج شد،‌ از آن موقع بود که ما دچار چالش شدیم، یعنی چالشی که ما داریم نتیجه به هم خوردن برجام است نه نتیجه برجام. ترامپ از برجام خارج شد همانطور که از خیلی از معاهدات بین‌المللی دیگر خارج شد.

روسیه از بدو تاریخ تا الان به نفع ما کاری انجام نداده است

این نماینده مردم شیراز اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب مردمی و به خواست مردم بود و الان هم باید مردمی باشد به نظر من منافع ملی و منافع مردم را باید در همه سیاست‌های خود دخیل کنیم. تعامل با دنیا امری پسندیده است ولی ما می‌گوییم مثلا چند مورد را حذف می‌کنیم و بعد می‌گوییم روسیه بله. سود روسیه برای ما چه بوده است؟ روسیه از بدو تاریخ تا الان به نفع ما کاری انجام نداده در شرایط فعلی تحریم‌ها هم بیشترین بهره‌برداری‌ها را دارد انجام می‌دهد.

پارسایی یادآور شد: طی ماه‌های گذشته مرز صادرات نفتی روسیه از یازده میلیون بشکه هم گذشت و این به واسطه تحریم‌ ماست که نعمتش به آن می‌رسد، یا اینکه دولت الان در خرید نفت ما چه سهمی دارد؟ یا در دور زدن تحریم یا مراودات بانکی چه سهمی دارد؟

چین همه مراودات بانکی‌اش را در حالت انتظار گذاشته تا ببیند FATF چه می‌شود

وی با اشاره به رویکرد چین در قبال کشور ما هم گفت: چین هم مطمئنا در حال حاضر همه مراودات بانکی خودش را در حالت انتظار نگاه داشته تا ببیند مساله FATF چه می‌شود. این را به طور رسمی هم چین و هم روسیه اعلام کردند.

پارسایی با اشاره به اینکه نحوه استقلال و امنیت کشور از رضایت مردم می‌گذرد، گفت: یعنی امنیت کشور ما باید در داخل کشور از رضایتمندی مردم رقم بخورد ولی شک نکنید که اگر نتوانیم به خواسته مردم توجه کنیم و انتظارات و حق‌شان را برآورده کنیم، بعید می‌دانم بتوانیم در سیاست خارجی هم آنچنان که باید موفق باشیم.

از دغدغه‌های معیشتی بازنشسته‌ها ارتش هم نگران می‌شدم و هم احساس شرم می‌کردم

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: چند هفته پیش بازنشسته‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران نزد من آمدند و بنده احساس خجالت داشتم، کسانی که کل عمر خود را به عنوان سرباز این مملکت گذرانده‌اند و هشت سال از عمر خود را در جنگ تحمیلی دفاع کردند و شهید شدند و جانباز دادند، هم اکنون این بدنه ارتش به بازنشسته‌های خود نگاه می‌کند که سرانجامش می‌خواهد به آنجا برسد. ما باید رضایت این‌ها را جلب کنیم و به این نظام و کشور امیدوارشان کنیم ولی وقتی بازنشسته‌های ارتش توضیح می‌دادند که وضعیت معیشت‌شان بعد از این همه جانفشانی چگونه است بنده هم نگران می‌شدم و هم احساس شرم می‌کردم.

پارسایی در پاسخ به این سوال که برای رفع دغدغه‌های معیشتی مردم چه راهکارهایی داریم و اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور چه جایگاهی در این میان دارد؟ و ساز و کار آن چیست؟، گفت: بخش اعظم بودجه ما در حال حاضر بودجه جاری است و به این بودجه جاری هم سالانه تا ۲۰ درصد به خاطر افزایش حقوق‌ها اضافه می‌شود این بخش را نمی‌دانم که بتوانیم در آن انجام دهیم یا نه که کار سختی است اما در بخش‌های دیگر بحث نظارت خیلی مهم است.

اگر مدیران هم بخواهند ناامید باشند مشکلات دوچندان می‌شود

وی با اشاره به به تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که امسال انجام شده بود، اظهار کرد: در شروع این تخصیص تخلفات کلانی رخ داد و هیچ سیستم نظارتی یا مدیریتی وجود نداشت همین الان هم گزارشاتی به ما می‌رسد که تخلفات عمده‌ای در آن صورت گرفته است که نمونه آن قیمت گوشت است. گوشت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود ولی با ارز ۱۲ هزار تومان و ۱۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. اصلاح ساختار یک سمت قضیه است اما نظارت و مدیریت هم سوی مهم دیگر است که باید دقت شود. باور من این است که در شرایط فعلی جسارت مدیران در تصمیم‌گیری و توپ را در زمین تحریم نیانداختن مهم است.

پارسایی گفت: مدیران کشور از مدیران بالا تا پایین که باور دارند نمی‌توانند در شرایط تحریم کاری کنند بهتر است کار و پست و صندلی و مسئولیت‌شان را به مدیرانی واگذار کنند که هم جسارت تصمیم‌گیری داشته باشند و هم واقعا دلشان برای مردم بسوزد. خواه ناخواه ما شرایط فعلی را داریم حال اگر مدیران هم بخواهند کم کاری کنند یا ناامید باشند این مشکلات دوچندان می‌شود. مدیرانی می‌خواهیم که با علم و آگاهی به شرایط فعلی امیدوارانه در حدی که می‌توانند پای کار بیایند تا هرکس تا حدی که می‌تواند گره از مشکلات مردم باز کند تا مردم احساس تنهایی و خدای ناکرده احساس فراموشی نکنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
آقای پارسایی با این عوامفریبی ها ارتش را تحریک نکن خائن نباش مملکت فروش مباش انسان باش مسلمان باش مزدور نباش بفهم نادان نباش
نظرات شما
پیشخوان