تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
سعید مظفری:

دوره ما اعتراض به داور کم به چشم می‌آمد، چون جدی‌تر بودیم!

داور بین‌المللی بازنشسته کشورمان معتقد است وقتی در شهرستان‌ها دوربین فیلم‌برداری باکیفیت برای مسابقات لیگ وجود ندارد، فناوری کمک‌داور ویدیویی آغاز جنجالی دیگر است.
سعید مظفری: دوره ما اعتراض به داور کم به چشم می‌آمد، چون جدی‌تر بودیم!
رویداد۲۴ سعید مظفری‌زاده خیلی زود از فوتبال ایران خداحافظی کرد. او که از سال ۸۴ تا ۹۲ یکی از معتمدترین داوران فوتبال کشورمان بود، تصمیم گرفت از قضاوت خداحافظی کند و برای ادامه تحصیل به کانادا برود. جنجال‌های بی پایان و جدید فوتبال ایران باعث شده تا با او درباره وضعیت داوری لیگ، رفتار بازیکنان و باشگاه ها، فشار بر داوران و شرایط کمیته داوران گفتگو کنیم.

*دلیل اصلی این همه انتقاد از داوری‌ها فوتبال ایران چیست؟
دلیل اصلی آن، همین فرهنگ حاکم بر فوتبال ما است. ضریب اشتباهات داور‌های ما زیاد بالا نیست و در حد معمولی است. در سراسر دنیا اشتباهات داوری وجود دارد، اما ما با نوع برخورد با اشتباهات داوری مشکل داریم. از گذشته هم همینگونه بوده و هر چه جلوتر می‌رویم با توجه به عدم مدیریت این مسئله، این انتقاد‌ها بیشتر می‌شود.

*به نظر می‌رسد در فوتبال ایران خیلی‌ها به دنبال این هستند که ضعف یا شکست خودشان را گردن داور بیندازند تا از باشگاه خود اخراج نشوند. این موضوع را قبول دارید؟
تیم ها، مربی‌ها و بازیکنان زیر فشار هستند. آن‌ها بهترین و ساده‌ترین راه برای خارج شدن از زیر این فشار‌ها را داور می‌دانند. چون می‌دانند برخوردی جدی با این رفتار نخواهد شد و موضوع را به سمت مسیر مورد علاقه شان منحرف می‌کند؛ بنابراین از داور‌ها انتقاد می‌کنند.

*نظر شما درباره گل ژاپن به ایران که چند بازیکن در حال اعتراض به داور بودند چیست؟ به نظر می‌رسد بازیکنان عادت کرده اند به داور اعتراض کنند و همین موضوع باعث شده چنین اتفاقی در یک بازی ملی رخ دهد. یعنی ریشه گلی که از ژاپن خوردیم، به اتفاقات فوتبال باشگاهی ایران برمی گردد که بازیکنان عادت کرده اند دائما به داور معترض شوند.
این فرهنگ باعث شده بازیکنان ما مشکلاتی از این دست داشته باشند. اعتراض به داوری، رفتن به حاشیه و فراموش کردن اصل داستان باعث شد در یک مقطع حساس شکست سنگینی را تجربه کنیم که ما را از ادامه مسیر قهرمانی بازدارد. باید خیلی جدی‌تر با این مشکل برخورد شود؛ هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ انضباطی. در فوتبال روز دنیا، کمتر شاهد برخورد میان بازیکنان و داوران هستیم. چرا که یوفا، فیفا و حتی ای‌اف‌سی جریمه‌های سنگینی را برای مصاحبه‌های علیه داوری در نظر گرفته اند. اگر در کنفرانس‌های خبری حرفی علیه داوری زده شود، بلافاصله جریمه‌های سنگین و محرومیت از راه می‌رسند. اما در فوتبال ما هر مربی و مدیری درباره داوری اظهارنظر می‌کند. این حرف‌ها برای بازیکنان در درون یا بیرون زمین هم محدودیتی ندارد.

*زمان شما هم از این انتقادات بود، اما کمتر بازیکنی به خودش اجازه می‌داد رفتار‌هایی این چنینی با داور‌ها داشته باشد. چه چیزی باعث شده انتقادات از داوران شدت بگیرد؟
در زمان ما هم اعتراضات وجود داشت. اگر کمتر به چشم می‌آمد، به دلیل برخورد جدی تری بود که داور‌ها با این اعتراض‌ها می‌کردند. با توجه به سابقه داوری آن‌ها و شناخت تیم ها، برخورد جدی تری در انتظار باشگاه‌ها بود. این برخورد‌ها کمتر به چشم می‌آمدند. اما حالا که نسل داوری عوض شده، مقداری زمان می‌خواهیم تا تغییرات را ببینیم. شاید دلیل کوتاه آمدنشان از اعتراضات هم همین مسئله باشد، اما باید بدانند با اعتمادبه‌نفس و اقتدار با این حرف‌ها مقابله کنند.
سعید مظفری: دوره ما اعتراض به داور کم به چشم می‌آمد، چون جدی‌تر بودیم!
*اضافه شدن VAR تا چه اندازه می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند؟
این فناوری می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی فوتبال ما داشته باشد. در فوتبال دنیا هم تاثیرات مثبتی داشته است. این سیستم پر هزینه است و راه اندازی سختی خواهد داشت، اما اگر از آن استفاده کنیم بسیار مفید خواهد بود. در بازی مسجد سلیمان و پرسپولیس تصاویر ساده لیگ را نمی‌توانستیم پوشش دهیم، حالا اضافه شدن این سیستم به همه ورزشگاه‌های لیگ برتر مسئله جدایی است.

*الان فغانی برند داوری ماست. خیلی‌ها می‌گویند فاصله داوران دیگر با فغانی بیش از اندازه است. اما نوع رفتار ما با فغانی اصلا مناسب نیست. برای اینکه ثابت کنیم بهتر از او هم داریم یا او را می‌فرستیم پشت دروازه یا می‌گوییم برو لیگ دو. این برخورد درستی است که با فغانی می‌شود؟
فعانی یکی از مطرح‌ترین داوران سراسر فوتبال دنیاست. کلاس‌های داوری را به خوبی پشت سرگذاشته است، بدن آماده‌ای دارد و اعتمادبه‌نفس بسیار بالایی دارد. همین باعث شده فاصله زیادی با سایر داور‌های ما داشته باشد. اما این که ما فکر کنیم به همین دلیل می‌خواهند او را از زمین داوری ایران بیرون کنند، من چنین تصوری ندارم و به نظرم درست نیست. هر داوری در بالاترین درجه قضاوت هم باشد، هر زمانی که کمیته داوران به او احتیاج داشته باشد از او استفاده می‌کند. احتمالا دلیل قانع‌کننده‌ای باید برای سپردن بازی‌های لیگ دو به فغانی وجود دارد که خود او هم پذیرفته است.

*سطح کلاس‌های آموزشی برای داوران الان به چه صورت است؟ خیلی‌ها می‌گویند که داوران ما آموزش دیده نیستند و برای اینکه خودشان را ثابت کنند رویه‌ای را پیش گرفته اند تا خودشان را مقابل بازیکن‌ها قرار بدهند؟
ما کلاس‌های آموزشی در اول فصل یا نیم فصل داریم. می‌توانیم دوره‌های آنلاین را برگزار کنیم. از داوران بخواهیم فعالیت‌های آموزشی انجام دهند تا فوتبال ایران پیشرفت بیشتری کند.

*در فوتبال خیلی از باشگاه‌ها روانشانس دارند. موافق استفاده از روانشناس برای داوران هستید؟
وجود روانشناس‌ها برای باشگاه‌ها واقعا مفید است. اگر این روانشناسان را برای داوران هم داشته باشیم. برای مواقعی که تحت فشار هستند و بازی‌های مهمی را برعهده دارند، استرس و احساسات داوران را کنترل می‌کنند و با آرامش بیشتری آن‌ها را راهی میدان کنند.

*فدراسیون فوتبال برای پایان دادن به اعتراضات بازیکنان و مربیان باید چه کار کند؟ قبلا تجربه برخورد انضباطی با معترضان را داشتیم، اما جواب نداد. راه دیگری برای این موضوع وجود دارد؟
جدا از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی که باید پیگیری شوند، مهم‌ترین رکن آن بدون شک مسائل انضباطی است. اگر این جنجال‌ها هنوز ادامه دارد، به دلیل برخورد‌های ضعیف است. اگر برخورد قوی و قاطع باشد، نتیجه آن متفاوت است. درمقابل، محرومیت داوران هم اگر به درستی براساس سیستم تشویق و تنبیه باشد نتیجه مثبتی خواهد داشت.

*شما خودتان خیلی زود بازنشست شدید. فارغ از موقعیت کاری و تحصیلی در کانادا، حاشیه‌های فوتبال ایران را می‌توان یکی از دلایل این بازنشستگی زودهنگام دانست؟
من موقعیت تحصیلی مناسبی برایم در کانادا پیش آمد و فرصت شغلی ایده‌آلی هم در کنار آن ایجاد شد. قطعا با گذراندن این دوره به ایران بازمی‌گردم تا در خدمت فوتبال کشورم باشم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: داور فوتبال ، فغانی
نظرات شما
پیشخوان