تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
سرمربی سابق تیم بسکتبال شیمیدر:

واقعیت‌های بسکتبال را قبول کنیم/ صعود ایران نباید به بازی آخر می‌کشید

سرمربی سابق تیم بسکتبال شیمیدر گفت: باید واقعیت‌ها را قبول کنیم و صعود ایران به جام‌جهانی نباید به بازی آخر می‌کشید.
واقعیت‌های بسکتبال را قبول کنیم/ صعود ایران نباید به بازی آخر می‌کشید
رویداد۲۴ مصطفی هاشمی درباره صعود تیم ملی بسکتبال به جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین، توضیح داد: این اتفاق مسئله‌ای است رخ دادنش باعث خوشحالی مردم، رسانه‌ها و اهالی بسکتبال شد و بنده نیز از این اتفاق خوشحالم، ولی ما در هر شرایط می‌توانستیم صعود کنیم. بازیکنان ما زحمت زیادی کشیدند، اما ایران زمانی که از آسیا دو تیم به جام‌جهانی می‌رفت هم صعود می‌کرد و در این دوره که ۸ تیم از آسیا صعود می‌کنند، مطمئناً و حتماً ایران باید به جام‌جهانی می‌رفت. حتی به نظر من نباید می‌گذاشتیم کار به بازی و روز پایانی بکشد، چون پتانسیل بسکتبال ما بسیار بالاتر از تیم‌های آسیایی است و این موضوع را بار‌ها ثابت کرده‌ایم.

او افزود: من از اول این مسابقات مطمئن بودم که به جام‌جهانی می‌رویم، چون سطح ما بالاتر از تیم‌های آسیایی است. در کل من حس می‌کنم از شرایط تیم استرالیا در بازی روز گذشته سود بردیم. اگر حافظه بلند مدت اهالی بسکتبال یاری کند، حتی زمانی که به آن تیم خوب استرالیا که نمی‌دانم تیم دوم یا سومش بود با اختلاف ۳۰ امتیاز باختیم، باید اختلاف امتیاز کمتری را ثبت می‌کردیم، چون سطح بسکتبال ما بالا است. نباید صعود ما به بازی آخر می‌کشید، هرچند که من می‌دانم بازیکنان تیم ملی زحمات زیادی کشیدند.

این کارشناس بسکتبال با تاکید بر اینکه نمی‌خواهد اهمیت برد ملی‌پوشان در بازی دیروز مقابل استرالیا را کم رنگ کند، تصریح کرد: نمی‌خواهم زحمت بازیکنان تیم ملی را نادیده بگیرم، چون آن‌ها از بهترین‌های آسیا هستند، ولی باید قبول کنیم که تیم دیروز استرالیا چندان خوب نبود و صعود ما بعد از برد ژاپن مقابل قطر هم قطعی شد. ما پس از اینکه قهرمان آسیا شدیم، به فکر رسیدن به سطح دوم اروپا بودیم، ولی نشد. آن سال‌ها و زمان گذشت، ولی الان نیز باید حس جاه طلبی ملی‌پوشان را بالاتر ببریم و مسیری را طی کنیم که در جام‌جهانی بهترین تیم آسیا باشیم، چون توانایی این موضوع را داریم.

او ادامه داد: ما فیلیپین را دو بار زمانی بردیم که دو تیم ضعیف را مقابل ما قرار داد. نمی‌خواهم موفقیت ملی‌پوشان را نادیده بگیرم، اما آن‌ها هم این موضوعات را می‌دانند. نباید خودمان را گول بزنیم، چون تعهد ما به بسکتبال بیش از این‌ها است که بخواهیم واقعیت‌ها را قبول نکنیم. این تیم فیلیپین که در پنجره پایانی بازی کرد مطمئناً قوی‌تر از آن تیمی بود که ما بردیم، چرا که قزاقستان هم توانست آن تیم فیلیپین را شکست دهد. مطمئناً کشور‌های استرالیا، نیوزلند، ژاپن، چین، فیلیپین و حتی کره با بیشترین نیرو در مسابقات جام‌جهانی حاضر می‌شوند و ما اگر می‌خواهیم برای این مسابقات بهانه‌ای را نیاوریم، بهتر است با واقعیت‌ها کنار آمده و تلاش خود را بیشتر کنیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط فعلی تیم ملی بسکتبال می‌توان نسبت به موفقیت ایران در جام‌جهانی و کسب سهمیه المپیک، امیدوار بود: توضیح داد: برخی مسائل وجود دارد که من از بیان کردن آن‌ها در رسانه‌ها معذورم ولی، ما برای رسیدن به این موفقیت باید از تمام نیرو‌ها استفاده کنیم چرا که ما باید سهمیه المپیک بگیریم و با پتانسیلی که داریم، مطمئن باشید می‌توانیم به توکیو صعود کنیم. شاید بتوانیم با پیروزی در بازی‌های نه چندان سطح بالا خودمان را گول بزنیم اما، با همه احترامی که به ملی‌پوشان قائلم همه اهل فن می‌دانند بازی آنچنانی را از تیم استرالیا شاهد نبودیم. امیدوارم مسیری را برویم که از خودمان اتفاقات خوبی در جام‌جهانی و المپیک ۲۰۲۰ باقی بگذاریم.

او ادامه داد: من مطمئنم که با این بازیکنان و سایر ستاره‌هایی که در این دو پنجره نداشته‌ایم صد در صد برای المپیک انتخاب خواهیم شد. به هیچ عنوان باری روی دوش تیم نمی‌گذارم و سطح توقع‌ها را بالا نمی‌برم، این نظر شخصی من است و به آن اعتقاد دارم، چون پتانسیل بسکتبال ایران را می‌شناسم. من فکر می‌کنم که ما همچنان بهترین تیم آسیا هستیم، ولی نکنه مهم این است که راه درست را برویم. به نظرم بعد از بازی فیلیپین به گونه‌ای از بردن تیم نه چندان قدرتمند شادی کردیم که نمی‌تواند در حد و اندازه بسکتبال ایران باشد. با همه احترامی که ملی‌پوشان قائلم من آن موقع هم گفتم که با این خوشحالی‌های سطحی حس برتری را در بازیکنان می‌کشیم. این اتفاق خوب نیست، چون قزاقستان هم آن فیلیپن را برد که نشان از سطح پایین فیلیپین بود، پس مطمئناً باید کار بیشتری کنیم. باید از باخت مقابل ژاپن درس بگیریم و با واقعیت‌ها مواجه شویم تا تلاش خود را بیشتر کنیم.
 
واقعیت‌های بسکتبال را قبول کنیم/ صعود ایران نباید به بازی آخر می‌کشید
سرمربی تیم مهرام با بیان اینکه باید از نمایش دوری کنیم، اظهار کرد: ما برای رسیدن به موفقیت نیاز داریم که به اصل بپردازیم، چون می‌توانیم روز‌های بهتری بسازیم. همه ما می‌خواهیم بسکتبال رو به جلو حرکت کند و در این مسیر تجربیاتمان را انتقال بدهیم. نمی‌خواهیم این حواشی که با برد استرالیا صورت گرفت و یک مقدار هم نمایشی بود تیم ملی را از مسیر درست منحرف کند. ۸ تیم از آسیا به جام‌جهانی می‌روند و صعود ایران از قبل قابل پیش بینی بود. به بازیکنان تیم ملی که از بهترین‌ها هستند خسته نباشید می‌گویم، ولی باز هم تاکید می‌کنم که صعود ما نباید به بازی آخر می‌کشید.

او در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون و کادر فنی تیم ملی به صحبت‌های خود مبنی بر استفاده کامل از ظرفیت‌ها بسکتبال ایران عمل کرده‌اند؟ گفت: با همه احترام به بازیکنان تیم ملی، باید بگویم که ما از همه ظرفیت‌ها استفاده نکردیم و این موضوع را همه جامعه بسکتبال می‌دانند.

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش گفت: باید ادبیات را در همه ورزش عوض کنیم، باید نگاه محافظ کارانه و کوچک نداشته باشیم. تیم‌هایی مثل ژاپن از ما خیلی ضعیف‌تر هستند و این نظر شخصی من است. نباید بگوییم ژاپن برای ۲۰۲۰ آماده می‌شود پس قوی‌تر از ایران است، بازیکنان تیم ملی را نباید با این ادبیات بزرگ کنیم. ملی‌پوشان را باید جاه طلب بار بیاوریم و یاد بدهیم که ببرند، هرچند که اتفاق است و باخت هم وجود دارد. از نظر من مصطفی هاشمی، اگر تیم اصلی استرالیا را کنار بگذاریم، با توجه به اینکه حتی به چین لقب‌های زیادی داده‌ایم، ایران قوی‌ترین تیم آسیا است و اگر فکر می‌کنیم اینطور نیست، مشکل از جای دیگری است که باید برطرف شود. تیم ما با پتانسیل و ظرفیت کامل و با یک تدارک خوب یقیناً به المپیک خواهد رفت، هرچند که در این سال‌ها هم اردو‌های نسبتاً قابل قبولی را داشته است.

این کارشناس بسکتبال در واکنش به این مسئله که گفته می‌شود زمان نفراتی مانند مانند حدادی و کاظمی برای حضور در تیم ملی به پایان رسیده است، اظهار کرد: این هم یکی از همان صحبت‌هایی است که درست نیست و به صورت جمعی در خصوص کنار گذاشته شدن آن‌ها تصمیم گرفته‌اند. جامعه بسکتبال تحصیل کرده‌اند و می‌دانند که کنار گذاشتن بازیکن دو شرط دارد، یا به دلیل مسائل رفتاری و اخلاقی است و یا فنی، که مثلاً پیر شده و آمادگی لازم را نداشته باشند. حالا این سوال وجود دارد که آیا جامعه بسکتبال می‌پذیرد که حدادی، نیکخواه بهرامی، کامرانی و کاظمی پیر شده‌اند؟ آیا می‌پذیرند که آن‌ها را در اوج آمادگی کنار بگذاریم؟ وقتی نمی‌پذیرند پس یعنی این نفرات توانا هستند. از نظر اخلاقی هم بگویند، آیا قبلاً چنین صحبت‌هایی نبوده است؟ همه بازیکنان ایران ستاره هستند، ولی از نظر من این بازیکنان افتخارات بسکتبال ایران هستند. نمی‌خواهم آن‌ها را رو در روی یکدیگر قرار دهم ولی، ما نمی‌توانیم این نفرات را نادیده بگیریم و زودتر از اینکه افت کنند آن‌ها را کنار بگذاریم، جز اینکه اتفاقاتی باشد که بخواهیم اینطور جلوه دهیم که افت کرده‌اند. بسکتبال ایران باید قدردان این نفرات باشد و یادمان بماند که چه خوشحالی‌هایی با آن‌ها داشته‌ایم. تصمیمی برای ایجاد حاشیه ندارم و من تنها هر چیزی که به نفع کشورم باشد را می‌گویم.

او در پاسخ به این سوال که دلیل وجود حواشی در تیم ملی چیست؟ توضیح داد: الان من هر حرفی بزنم شائبه‌ای پیش می‌آید، ولی مسلماً تعاملات فنی و رفتاری میان بازیکن و عوامل تیم باعث بروز حاشیه یا عدم وجود حاشیه می‌شود. بازیکن بعد از مدتی اگر تعهد شما را ببیند به شما نزدیک‌تر می‌شود و برعکس، من هم مثل شما این حواشی را شنیده‌ام و به نظرم بازیکن باید یک حس خوبی نسبت به بالاتر از خودش داشته باشد ولی، در بعضی اوقات منافع شخصی سکوت می‌آورد که در این چند سال پر رنگ شده است که باید مسئولین فدراسیون در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. با این حال در هر صورت حفظ آرامش، ایجاد دوستی و عشق در تیم وظیفه سرمربی است و اگر این کار را نکند حواشی خواهد بود.

سرمربی تیم مهرام در پاسخ به این سوال که آیا ضعف‌های فنی تیم ملی بسکتبال با اردو‌های داخلی برطرف می‌شود؟ توضیح داد: مطمئناً مسابقات تدارکاتی بهترین راه برای آماده سازی است و همه دنیا به این مهم رسیده‌اند و عمومیت دارد. استفاده از زیر ساخت‌های مناسب نیز در رسیدن به شرایط ایده‌آل مناسب است. نظر شخصی من این است که ما پتانسیل بالایی در بسکتبال داریم و با یک مدیریت دقیق و استفاده درست از نیروی انسانی، می‌توانیم از جام جهانی صعود کرده و در المپیک هم بازی‌های بسیار خوبی انجام دهیم. اگر مسیر درست را رویم مطمئن باشید به دستاورد‌های خوبی می‌رسیم.

مصطفی هاشمی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی بسکتبال با آمدن مربی خارجی به موفقیت بیشتری می‌رسد؟ گفت: در این سال‌ها افتخار بسکتبال ایران در کنار بازیکنانش به مربیانش بوده و شرایط بسکتبال با سایر رشته‌ها متفاوت است، مطمئناً نمی‌توان تصمیماتی که برای فوتبال و والیبال گرفته شده را در بسکتبال پیاده کرد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان