تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸

جزئیات آخرین مهلت ثبت‌نام سهمیه طرح ترافیک/ خبرنگاران چه شرایطی دارند؟

متقاضیان سهمیه طرح ترافیک که جزو موارد خاص از جمله خبرنگاری هستند، تا ۷ اردیبهشت فرصت دارند تا برای دریافت سهمیه طرح ترافیک در سامانه تهران من ثبت نام کنند و می‌بایست ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنند.

رویداد۲۴ فرهاد خوانساری دبیر کارگروه طرح ترافیک خبرنگاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: ثبت‌نام سهمیه طرح موارد خاص، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، عکاسان و تصویربرداران خبری از دیروز شروع شده و تا ۷ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

دبیر کارگروه طرح ترافیک خبرنگاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: متقاضیان سهمیه طرح ترافیک می‌توانند با مراجعه به سامانه تهران من به آدرس my.tehran.ir اقدام به ثبت نام کنند.

وی افزود: کسانی که در سال گذشته سهمیه طرح ترافیک دریافت کرده‌اند، تا زمانی که سهمیه جدید دریافت نکرده‌اند، می‌توانند از اعتبار سهمیه سال قبل استفاده کنند. تلاش ما این است که از اول خرداد سهمیه‌های سال جدید را به جریان بیندازیم، اما این احتمال وجود دارد که زمان بیشتری لازم باشد و استفاده از سهمیه‌های سال جدید از اول تیر آغاز شود.

خوانساری یادآور شد: دارندگان سهمیه طرح ترافیک سال ۹۷ نگران نباشند؛ چراکه درصورت اتمام اعتبار طرح سال قبل اطلاعیه صادر خواهیم کرد.

2bae14a2-f77c-439b-9274-0d094c4a1312_24_01_98_65gh6

وی تاکید کرد: در رابطه با سهمیه‌های طرح ترافیک، خودرو الزاما باید به نام خود فرد یا همسر او باشد و این مصوبه شورای شهر تهران است.

خوانساری در پاسخ به این پرسش که چطور در سال گذشته فرد می‌توانست برای پدر و مادر خود هم سهمیه طرح بگیرد، گفت: در سال گذشته هم مصوبه همین بود، اما ما بعضا اغماض می‌کردیم که این خلاف نظر شورای شهر و تخلف بود.

۱۲۰ هزار تومان، هزینه دریافت سهمیه طرح ترافیک برای موارد خاص

علی پیرحسین لو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره هزینه‌ای که باید برای دریافت سهمیه طرح ترافیک پرداخت کرد، اظهار داشت: متقاضیان باید هزینه تخصیص مجوز پلاک را پرداخت کنند که در سال گذشته صد هزار تومان بود و شورای شهر برای سال ۹۸ آن را تا ۱۲۰ هزار تومان افزایش داد. البته این هزینه برای همه سهمیه‌هاست و نه فقط سهمیه خبرنگاری.

وی درخصوص کارت بلیت‌هایی که به خبرنگاران واجد شرایط فاقد خودرو تعلق می‌گیرد، گفت: این کارت‌ها هنوز صادر نشده و اعتبار آن‌ها فعلا مشخص نیست. البته این کارت‌ها حداقل اعتبار پارسال را دارا خواهد بود. در سال گذشته اعتبار کارت بلیت‌های خبرنگاران ۳۵۰ هزار تومان بود و در حال تلاش هستیم امسال اعتبار بیش از این باشد.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: طرح ترافیک برای خبرنگاران رایگان نیست. خبرنگاران دارای سهمیه باید روزانه یک دهم بقیه برای ورود به طرح مرکزی هزینه پرداخت کنند و در مورد طرح کنترل آلودگی هوا که از ابتدای تابستان اجرا می‌شود نیز باید یک دهم بقیه هزینه پرداخت کنند.

پیرحسین لو درخصوص طرح زوج و فرد گفت: تا پایان خرداد طرح زوج و فرد برقرار است و از اول تیرماه طرح کنترل آلودگی هوا اجرایی می‌شود. نرخ این طرح نصف نرخ طرح ترافیک است. ضمن اینکه افراد در هر فصل می‌توانند ۲۰ روز به صورت رایگان وارد محدوده دوم طرح ترافیک (طرح کنترل آلودگی هوا) شوند، اما این ۲۰ روز در صورتی برای آنان لحاظ می‌شود که در سامانه تهران من ثبت نام کرده باشند و مشخصات خودرویشان در سایت باشد.

فرصت یک ماهه برای بدهی، فقط در صورت ثبت نام در سامانه لحاظ می‌شود

شایان ذکر است به خبرنگاران واجد شرایط که از سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران استفاده نکرده و یا خبرنگارانی که فاقد خورو هستند، کارت بلیت رایگان یک ساله برای وسایل نقلیه عمومی‌تخصیص می‌یابد.

گفتنی است، تعرفه‌های سال ۹۸ ورود به محدوده طرح ترافیک برای کسانی که سهمیه طرح ترافیک ندارند، از روز ۱۷ فروردین در حال اجراست.

با تصویب شورای اسلامی‌شهر تهران نرخ ورود به طرح ترافیک به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

یکی از تفاوت‌هایی که نرخ‌های امسال با سال گذشته دارد این است که بهای طرح ترافیک برای ساکنان محدوده در سال آینده ۵۰ درصد کمتر از بقیه تعیین شده است.

همچنین در مقررات جدید طرح ترافیک داشتن معاینه فنی برتر در میزان تعرفه پرداختی تأثیر زیادی دارد. بهای طرح ترافیک در سال ۹۸ برای خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر کمتر از ۸ درصد افزایش داشته است.

گفتنی است از سال گذشته و با تصویب طرح ترافیک جدید ساعات ورود و خروج به طرح در هزینه پرداختی توسط شهروند نیز دارای اهمیت شد. به این ترتیب که در ساعات اوج ترافیک یعنی قبل از ۱۰ صبح و پس از ۱۶ نرخ حضور در محدوده طرح ترافیک بیشتر از ساعات دیگر است. ملاک محاسبه حضور در ترافیک اوج یا غیراوج، اولین و آخرین مشاهده پلاک توسط دوربین‌هاست. این روال در سال جدید نیز ادامه دارد.

شهروندان تهرانی فرصت دارند تا یک ماه پس از حضور در محدوده طرح، هزینه آن را از طریق درگاه «تهران من» به نشانی my.tehran.ir پرداخت کنند. اما پیش از آن می‌بایست در این سایت ثبت نام کرده و اطلاعات خودروی خود را ثبت کرده و اصطلاحاً دارای یک حساب شهروندی شده باشند. به این ترتیب شهروندان می‌توانند اطلاعات مربوط به تردد‌های خود را با جزییاتی مثل هزینه، تاریخ، ساعت، دقیقه و ثانیه در سامانه مشاهده کنند.

دارنده هر خودرو پس از هر بار ورود به محدوده اول یا دوم طرح ترافیک تا یک ماه مهلت دارد، هزینه را بپردازد، در غیر این صورت، باید هم بدهی و هم جریمه راهنمایی و رانندگی را پرداخت کند. این یک ماه فرصت در صورتی لحاظ می‌شود که پیش از آن فرد در سامانه تهران من ثبت نام کرده باشد. اگر اشخاص در سال گذشته ثبت نام کرده باشند، برای همیشه ثبت نام آنان دارای اعتبار خواهد بود.

به گزارش ایلنا، طرح ترافیک و زوج و فرد از ۱۷ فروردین ماه و از ساعت ۶:۳۰ صبح به روال سابق در حال اجراست و محدودیت‌های ورود به طرح زوج و فرد و طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ صبح اجرا می‌شود. شهروندان تهرانی همچون پیش از تعطیلات برای ورود به محدوده طرح باید از طریق حساب شهروندی خود در سامانه تهران من my.tehran.ir اقدام کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان