تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸

ایران؛ رتبه آخر جهان در ورود زنان به مجلس/ نمایندگان به طرح اختصاص سهمیه زنان برای پارلمان نه گفتند

جدیدترین گزارش اتحادیه بین المجالس جهانی IPU می‌گوید ایران از حیث حضور نمایندگان زن در مجلس در رتبه ۱۸۰ دنیا از میان ۱۹۱ رتبه قرار دارد
مجلس به طرح اختصاص سهمیه زنان برای ورود به مجلس نه گفت!
رویداد۲۴ نمایندگان زن مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه خانه ملت در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات دو پیشنهاد را مطرح کردند.

پیشنهاد نخست مبنی بر تکلیف احزاب به اختصاص سهمیه یک ششمی به زنان در شهر‌های دارای بیش از ۶ نماینده بود که پروانه مافی در مجلس شورای اسلامی آن را ارائه کرد.

پیشنهاد دوم از سوی فاطمه حسینی مطرح شد به این صورت که کرسی‌های دارای ۴ و ۵ کرسی نمایندگی ۲ نفر از فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص یابد و در حوزه‌های دارای ۶ کرسی نمایندگی و بالاتر یک سوم فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص یابد. طبق این پیشنهاد، حوزه‌های انتخابیه دارای یک یا دو کرسی نمایندگی تحت تأثیر این پیشنهاد قرار نمی‌گرفتند که با این حساب بیش از ۱۷۰ حوزه انتخابیه مشمول این پیشنهاد نیستند.
 
نمایندگان مجلس با این دو پیشنهاد مخالفت کردند.
 
رای نه نمایندگان مجلس به این پیشنهاد‌ها آن گونه که فاطمه حسینی در رشته توئیتی به آن اشاره کرده در شرایطی است که بر اساس آمار‌های جهانی و مقایسه میزان حضور زنان در پالمان‌های کشور‌های دنیا، وضعیت مشارکت سیاسی زنان ایرانی در سطح پارلمان مطلوب نیست.
 
جدیدترین گزارش اتحادیه بین المجالس جهانی IPU می‌گوید ایران از حیث حضور نمایندگان زن در مجلس در رتبه ۱۸۰ دنیا از میان ۱۹۱ رتبه قرار دارد و البته در منطقه هم کشور‌ها وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند؛ به طوری که زنان در مجلس افغانستان ۲۷.۳ قزاقستان ۲۷.۱، عراق ۲۵.۲، امارات و پاکستان بیش از ۲۰، در عربستان ۱۹.۹، قرقیزستان و تاجیکستان بیش از ۱۹، ترکیه ۱۷.۴، و سوریه ۱۳.۲ درصد کرسی‌های مجلس را دراختیار دارند.
 
بنابر آنچه حسینی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود ارائه کرد تنها ۱۳ کشور نیجریه، تایلند، سریلانکا، لبنان، مالدیو، کویت، هاییتی، جزایر سولومون، عمان و یمن، در رتبه نازل تری نسبت به ایران قرار دارند؛ این گزارش از تنزل رتبه ایران نسبت به گزارش پیشین IPU حکایت دارد، زیرا سطح مشارکت سیاسی زنان در مجالس سایر کشور‌ها روندی رو به رشد دارد.
 
به گفته وی؛ بر اساس آمار‌های جهانی، امروز حدود ۱۱۸ کشور از طریق قانون، یا کرسی‌های رزرو شده برای زنان درنظر می‌گیرند یا برای زنان در فهرست احزاب، درصد حداقلی تعیین می‌کنند؛ گرچه زمینه سازی در حوزه فرهنگی در بلندمدت اثرگذار است، اما یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند در میان‌مدت در ارتقا مشارکت سیاسی زنان در جامعه اثرگذار باشد، زمینه سازی از طریق قانون است.


منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان