تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

مهم‌ ترین عامل وقوع سیل گلستان چه بود؟

معاون پیشین آب منطقه ای استان گلستان معتقد است: عامل اصلی ایجاد سیلاب اخیر در استان بارش بارانی است که باید در طی یک سال می‌بارید اما در دو شبانه روز بارید و در واقع شدت بارش و تداوم بلندمدت آن عامل اصلی تشدید سیلاب بود.

سید محسن حسینی، درباره مشکلات و عوامل ایجاد کننده سیلاب اخیر در استان، گفت: از جمله مهمترین اقداماتی که آب منطقه‌ای باید انجام دهد این است که ایستگاه‌های هواشناسی خود را به روز نگه دارد و هشدارهای لازم را به مسئولان اعلام کند و همچنین مدیریت سد سازی را به خوب. به انجام برساند.

وی، مهندسی رودخانه را نیز از جمله اقدامات دیگر آب منطقه‌ای دانست و افزود: مهندسی رودخانه هشت محور دارد که یکی از آنها لایروبی رودخانه است.

وی تصریح کرد: در سیلاب‌های اخیری که رخ داده مشکلات اساسی حاصل از روان آب‌ها فقط مربوط به لایروبی رودخانه نبود، بنابراین علاوه بر نقش آب منطقه‌ای در کاهش اثرات سیلاب، سایر دستگاه‌ها نیز باید فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهند تا این خسارت‌ها کاهش یابد.

این کارشناس مسائل آب استان یادآور شد: گرچه پوشش گیاهی نقش مهمی در کاهش سیلاب دارد اما هنگامی که میزان بارش‌ها فراوان باشد پوشش گیاهی نیز چندان مؤثر نخواهد بود. به طور مثال حوزه رودخانه قره سو در تمامی روزهای سیلاب نیز آب مازاد خود را به آسانی از خود عبور می‌داد اما مشکل اصلی هنگامی رخ داد که گرگان رود سرریز کرد بنابراین حتی اگر همان روز وقوع سیلاب نیز رودخانه قره سو لایروبی می‌شد باز هم مؤثر نبود.

حسینی درباره نقش عملیات آبخیزداری در کاهش سیلاب، گفت: اساس ساخت سدها این است که عملیات آبخیزداری انجام شود تا بخشی از آب از طریق این سازه‌های آبخیزداری کنترل شود و در نتیجه میزان رسوبات کاهش پیدا می‌کند.


وی تصریح کرد: به منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در بسیاری از موارد تذکر داده شد که اگر اقدامی می‌خواهید انجام دهید در حوزه بالادست سدها باشد و اولویت‌های بعدی در مناطق پایین دست سد انجام شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان