تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌‌‌‌‌‌‌دهد؛

رابطه سیاسی ایران و آمریکا با تبادل زندانیان برقرار می‌شود؟/ چرا ظریف از نگار قدس کنی زندانی سخن گفت؟

محمدجواد ظریف روز گذشته در سخنرانی ای در نیویورک از تماس های ایران با آمریکا و ارائه پیشنهاد استرداد زندانیان خبر داده است. یکی از زندانیان نگار قدس کنی بوده که به جرم وادرات کالاهای تحریمی در استرالیا بازداشت شده است.
رابطه سیاسی ایران و آمریکا با تبادل زندانیان برقرار می‌شود؟/ چرا ظریف از نگار قدس کنی زندانی سخن گفت؟
رویداد۲۴ محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در جریان سفر خود به نیویورک پیشنهاد طرح استرداد زندانی‌ها را مطرح کرد. ظریف در سخنرانی روز چهارشنبه خود در نیویورک گفت که تعدادی از ایرانی‌ها در کشور‌های مختلف زندانی شده‌اند که این شامل استرالیا و آلمان است. این زندانیان در معرض استرداد به آمریکا هستند.

ظریف در سخنرانی خود به فردی به نام نگار قدس کنی اشاره کرده و گفته این زن پشت میله‌‌های زندان فرزندش را به دنیا آورده است. هیچ کس درباره این خانم حرفی نمی‌‌‌زند. همه این‌ها در حالی در زندان هستند که آمریکا خواستار استرداد آنهاست چون وظیفه مترجم را در یک فرآیند خرید برای یک کمپانی ایرانی را داشته و سه سال در زندان است. ما باید دائما درمورد نازنین زاغری و فرزندش بشنویم که البته من بسیار متاسفم ولی هیچ کسی از این خانم حرفی نمی‌‌‌زند که در زندان فرزندش را به دنیا آورده و همه درباره فرزندی حرف می‌‌زنند که بیرون زندان بزرگ می‌شود.
 
او گفت: من به عنوان وزیر خارجه من این پیشنهاد را روی میز می‌گذارم؛ این‌ها را مبادله کنید. همه این افراد داخل زندان و کسانی که منتظر استرداد به آمریکا هستند را مبادله کنید. ما معتقدیم جرم این ایرانی‌ها مسخره است، آمریکایی‌ها هم معتقدند جرم زندانیان آنها در ایران مسخره است. لازم نیست در این باره جدال کنیم؛ بیایید اینها را مبادله کنیم.
 
نگار قدس کنی کیست؟
 
به گزارش رویداد۲۴ نگار قدس کنی شهروند ایرانی مقیم استرالیا، از ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ به اتهام نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران زندانی است و آمریکا خواستار استرداد او شده است.
 
قدس کنی به جرم ارسال فناوری‌هایی ازآمریکا به ایران که صادرات آن ممنوع است در استرالیا بازداشت شده است. به گفته ظریف این تکنولوژی یک فناوری مربوط به هواپیما‌های مسافربری بوده است.
 
حسین پناهی آذر مقام مسئول در وزارت خارجه پیش از این درباره وضعیت نگار قدس کنی گفته بود او در ۲۳ تیر ماه ۹۶ در استرالیا به اتهام خرید و واردات کالا‌های تحریمی به ایران، بازداشت شد. به گفته این مقام وزارت خارجه تلاش زیادی از سوی وکیل قدس کنی و همچنین سفارت ایران در استرالیا شد تا قدس کنی با تودیع وثیقه از زندان آزاد شود اما دولت استرالیا قبول نکرد.
 
ظریف در این سخنرانی که در جامعه آسیایی در نیویورک انجام شده، با تأکید بر این که «اختیار انجام این کار را دارم» گفته بود: «بیایید هیچ بحثی در این باره نداشته باشیم و به تبادل زندانیان اقدام کنیم. شش ماه پیش به دولت آمریکا گفتیم آمادگی داریم و هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. اگر چیز دیگری به شما میگویند دروغ گفته‌‌اند.»
 
دولت بریتانیا به نازنین زاغری حفاظت دیپلماتیک اعطا کرده تا بتواند به تهران برای آزادی او فشار بیاورد.  علاوه بر قدس کنی، ظریف از یک مرد ایرانی که اخیرا درآلمان بازداشت شده نیز صحبت کرده است. او گفته ایرانی‌هایی در آمریکا به جرم دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده‌اند. در اروپا یک ایرانی هست که در با وضعیت قلبی وخیم در زندان‌های اروپا منتظر استرداد به آمریکاست. او به جرم تلاش برای خریدن قطعات هواپیما بازداشت شده است.
 
ظریف در این سخنرانی خود ادعا‌های آمریکا درباره ایران را نیز زیر سوال برده و گفته بهتر است آمریکا به حرف‌هایی که می‌زند کمی فکر کند. آنها از ما می‌‌‌‌‌‌خواهند که مانند یک دولت عادی رفتار کنیم. در حالی که خودشان از توافق‌های بین المللی خارج می‌شوند! حال چه کسی غیر عادی رفتار می‌‌کند؟
 
به گزارش رویداد۲۴ در سالهای اخیر مهمترین رابطه سیاسی ایران و آمریکا در قضیه برجام انجام شد که در پی آن تعدادی از زندانیان آمریکایی به توسط ایران مسترد شدند. این رابطه در مدت اخیر در حد نامه‌نگاری‌هایی به ایران بوده است. معلوم نیست این رابطه در زمینه تبادل زندانیان بار دیگر ادامه خواهد یافت یا خیر. ایران فعلا این گزینه را روی میز گذاشته است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
0
0
بهتر است ایران با امریکا رابطه سیاسی برقرار کند تا امریکا دست از دشمنی و تحریم ایران بردارد،تحریم و گرانی قیمت دلار و کالاهای مورد نیاز مردم،بزودی ریشه و بنیان خانواده های ایرانی را خواهند خشکاند.
نظرات شما
پیشخوان