تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

اختلاف سنا و کاخ سفید در جنگ یمن/ پمپئو کنگره آمریکا را راضی می‌کند؟

وزیر خارجه آمریکا دلیل اصلی ادامه کمک‌های آمریکا به عربستان در فاجعه یمن را خوشحالی قاسم سلیمانی در صورت توقف این کمک‌ها خوانده و از مجلس سنا خواسته به قانون توقف کمک‌های نظامی به عربستان در یمن رای ندهند.
نگرانی آمریکا از خوشحالی قاسم سلیمانی، دلیل اصلی کمک به سعودی‌ها
رویداد۲۴ روز گذشته (دوشنبه) مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در آستانه رای‌گیری مجلس سنا در مورد وتوی قانون منع حمایت نظامی از عربستان توسط دونالد ترامپ، ادعا‌هایی را درباره کمک‌های نظامی این کشور به سعودی‌ها در جنگ یمن مطرح کرد.

پایگاه خبری هیل که به کنگره آمریکا تعلق دارد نوشته پمپئو در کنفرانسی که در کنگره برگزار شده بود، اعلام کرد هواپیما‌هایی که بر فراز فرودگاه بین المللی ملک خالد پرواز می‌کنند در خطرند و این وظیفه ماست که از شهروندانمان دفاع کنیم، در نتیجه حمایت‌های ما از سعودی‌ها به نوعی تلاش برای مقابله با خطر سامانه‌های موشکی است که برای منافع ملی آمریکاست.
 
به گزارش رویداد۲۴ ارتش آمریکا کمک‌هایی از قبیل ارائه اطلاعات و فروش سلاح به ائتلاف به رهبری سعودی‌ها در یمن داشته است. کنگره آمریکا در پی قتل جمال خاشقجی و افشای دست داشتن خاندان آل سعود در این فاجعه، قطعنامه‌ای را در این زمینه صادر کرد و از ترامپ خواست تا حمایت‌های نظامی اش به ائتلاف سعودی‌ها رامتوقف کند. این قطعنامه توسط ترامپ وتو شد.
 
مجلس سنا قرار است این هفته طی فرآیندی، وتوی رییس جمهور را به رای بگذارد. بر اساس قانون آمریکا، زمانی که سنا به یک قاعده رای داده باشد، هر گونه رای مخالفی با این قاعده، فرآیند را به سنا باز خواهد گرداند.
 
پمپئو در این نشست مدعی شد تحقیقات آمریکا درباره قتل خاشقجی همچنان ادامه دارد. او در این سخنرانی همه تقصیر‌ها در جنگ یمن را بر گردن ایران انداخت و گفت ائتلاف به رهبری ایران این جنگ را به راه انداخته و تهران به حوثی‌ها دستور داده که بندر حدیده را ترک نکنند در حالی که در این مورد سال گذشته توافق شد بود.
 
پمپئو در این اظهارات مدعی شده اگر این قانون (عدم حمایت نظامی از ائتلاف سعودی در یمن) تصویب شود، «قاسم سلیمانی» و «آیت الله‌ها» در ایران خوشحال خواهند شد. هیچ شکی در این مورد وجود ندارد. زمانی که آمریکا از این چالش پایش را بیرون بکشد، شهروندان آمریکایی به خطر خواهند افتاد و ایران فکر می‌کند پیروز شده است.
 
برنی سندرز سناتور مستقل آمریکایی که قرار است در انتخابات پیش رو، رقیب ترامپ باشد، در توییتر به این اظهارات واکنش نشان داده و گفته بهتر از پمپئو دست از فریب مردم آمریکا درباره جنگ یمن بردارد.
 
او گفته واقعیت این است که نقش ایران در یمن حداقلی است و استمرار حمایت‌های آمریکا از فاجعه‌ای که عربستان در یمن به راه انداخته، امنیت ملی ما را تضعیف می‌کند.
 
آمریکا و متحدانش در خاورمیانه تلاش می‌کنند فشار مضاعفی بر ایران وارد کنند. روزنامه سعودی عکاظ نیز خبر داده که کمیته چهارجانبه موسوم به «کمیته یمن» که متشکل از جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس، عبدالله بن زائد وزیر خارجه امارات، عادل الجبیر وزیر مشاور امارات در امور خارجه و دیوید سترفیلد دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک است، در بیانیه‌ای به مناسبت نشست لندن در روز ۲۶ آوریل در رابطه با یمن ادعاهای بی اساسی علیه ایران مطرح کردند. ایسنا خبر داده که در بیانیه این کمیته ادعا شده که انصارالله یمن با شلیک موشک‌های بالستیک ایرانی به کشورهای همسایه و همچنین حملات پهپادی با کمک ایران امنیت منطقه را تهدید می‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان