تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران مطرح کرد؛

الزامات راه‌اندازی بازارهای شبانه در تهران/ هدف، ساماندهی دستفروشان است

اواخر سال گذشته بود که مساله احیای زندگی شبانه در تهران مطرح شد و از اول اردیبهشت نیز این طرح کلید خورده است اما سوال اینجاست که آیا کسب و کارهای فعال در تهران آمادگی وارد شدن به این طرح را دارند؟
الزامات راه‌اندازی بازارهای شبانه در تهران/ هدف، ساماندهی دستفروشان است
رویداد۲۴ بیش از ۱۰ سال است که زیست شبانه تهران، شبیه به یک موضوع ممنوعه شده است؛ حوالی ساعت ۱۲ شب بیشتر مغازه‌ها بسته می‌شوند و این، یک پیام خداحافظی برای شب‌گرد‌های تهران است.

اواخر سال گذشته بود که صحبت از احیای زیست شبانه تهران شد. فارغ از تمام بحث‌هایی که بر سر ابعاد اجتماعی یا فرهنگی آن شده، مساله رونق کسب و کار و ابعاد اقتصادی‌اش هم مطرح است. اما آیا این طرح نیاز به زیرساخت دارد؟ و اصلا کسب و کار‌های تهران ظرفیت وارد شدن به این طرح را دارند؟

علی فاضلی، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران در این رابطه می‌گوید: «از مدت‌ها قبل این طرح عنوان شده بود. دو مساله در کنار هم مطرح می‌شود؛ یکی درباره واحد‌هایی است که در قالب اتحادیه‌های صنفی کار می‌کنند. برای آن‌ها افزایش ساعت کاری با توافقی که با نیروی انتظامی صورت گرفته، انجام شده است، یعنی افزایش ساعت کاری برای آن‌ها تعیین و ابلاغ شده است. این اصناف قابلیت افزایش ساعت کاری را در فصول مختلف دارند و این طرح برای آن‌ها در حال انجام است.»

هدف، ساماندهی دستفروشی است

وی تاکید می‌کند: «بحث عمده‌ای که در این میان مطرح است مربوط به این است که چه کنیم که دستفروشی ساماندهی پیدا کند. مساله بازار‌های شبانه هم برای همین مطرح شده است. ما در اتاق اصناف تهران مخالف بازار‌های شبانه نیستیم، اما چند الزام باید حتما رعایت شود. اینکه چه مکان‌هایی برای این کار در نظر گرفته می‌شود تا با تعامل میان شهرداری، اتاق اصناف و دیگر ارگان‌ها به این کار اختصاص یابد. مساله دیگر ساعات کاری آنهاست. باید مشخص شود که از چه ساعت تا چه ساعتی قرار است کار کنند. یعنی از اواخر شب تا ۳ صبح است یا ساعت دیگری. این طرح تسهیلاتی را می‌طلبد. ما موافق زیست شبانه تهران هستیم، اما باید این الزامات هم رعایت شود. البته تا این لحظه هیچ کدام از این الزامات رعایت نشده است. نکته دیگر این است که این کسب و کار‌ها نمی‌توانند هم شب و هم روز فعال باشند و به عبارت دیگر باید در همان ساعت توافق شده کار کنند.»
 
الزامات راه‌اندازی بازارهای شبانه در تهران/ هدف، ساماندهی دستفروشان است
فاضلی عنوان می‌کند: «واقعیت این است که اغلب شهر‌ها در این میان با معضل دستفروشی روبرو هستند و تهران هم این مشکلات را دارد. شاهد هستیم که در طول روز و مقابل مغازه‌ها شبکه دستفروشان شکل گرفته که در برخی موارد، محصولات خارج از چارچوب و خلاف شرع را می‌فروشند».

بازار‌های شبانه به نفع مصرف‌کننده است

وی افزود: «دستفروشی در تهران هم چهره شهر را آلوده و هم نظام صنفی را مکدر کرده است. قانونگذار هم تمهیداتی برای آن در نظر نگرفته است. با توجه به اهمیت بحث اشتغال، بازار‌ها و زیست شبانه تهران می‌تواند بخشی از بازار اشتغال را رونق بخشد و در عین حال به نفع مصرف کننده باشد.»

به اعتقاد این عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران، دستفروشان تهران سه دسته هستند؛ دسته اول آن‌هایی هستند که شغل دارند، اما برای تامین معاش به دستفروشی در ساعت‌های غیرکاری روی می‌آورند. دسته دوم شغلی ندارند و مهاجر هستند و دسته سوم شبکه سازمان یافته‌ای هستند که باید روی آن‌ها نظارت کرد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان