تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

آمریکا در تحریم نفتی موفق نمی‌شود/ مواد غنی سازی شده داخل می‌ماند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا در تحریم نفتی موفق نمی‌شود و خود او نیز می‌داند، گفت: مواد غنی سازی شده را نخرند، داخل می‌ماند.

آمریکا در تحریم نفتی موفق نمی‌شود/ مواد غنی سازی شده درداخل می‌ماند

رویداد۲۴ علی لاریجانی در جلسه با معلمان نمونه کشوری که عصر امروز در سالن مشروطه برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم و قدردانی از زحمات معلمان و فرهنگیان، گفت: طبق گفته مقام معظم رهبری مسئله آموزش و پرورش یک امر زیربنایی برای کشور است؛ همچنان که در کشورهای دیگر نیز موضوع پراهمیتی است و در حد امنیت ملی کشورها و یک امر حیاتی محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان و تاکید ایشان بر موضوعاتی همچون حفظ منزلت معلمان، مسئله کنکور، اجرای سند تحول، مدارس استعدادهای درخشان، صیانت از جایگاه دانشگاه فرهنگیان و مهارت آموزی در آموزش و پرورش، تصریح کرد: منزلت معلمان موضوع پراهمیتی است و باید به جایگاه اجتماعی آن‌ها توجه کافی داشت؛ گاهی اوقات آن‌ها دلخوری‌هایی دارند همچون اینکه چرا زمانی که مطالبات فرهنگیان پرداخت می‌شود، مسئولان بارها به آن اشاره می‌کنند ولی در مقابل پرداخت مطالبات دیگر کارکنان دولت حرفی نمی‌زنند.

لاریجانی پیشنهاد داد پرداخت این مطالبات رسانه‌ای نشود و تاکید کرد: باید بسته‌ای تعریف شود که این امور مورد رعایت قرار گیرد و رسانه‌ها نیز توجه کنند که جایگاه معلمان در جامعه با کرامت باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر توجه مجلس نسبت به بودجه آموزش و پرورش در تدوین بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: با همه مضایقی که در کشور داریم، برای بودجه آموزش و پرورش حدود ۴ هزار میلیارد تومان اضافه شد و از کمیسیون آموزش مجلس خواسته شد که نسبت به معوقات و مطالبات گذشته نیز راهکاری پیدا کند.

وی تاکید کرد: باید رقم دقیق این مطالبات و معوقات مشخص شود تا در جلسه با کمیسیون آموزش مجلس و سازمان برنامه و بودجه به یک وفاقی برسید که راهکاری برای حل این موضوع در یک بازه زمانی مشخص تعریف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح داد: این صندوق پشتوانه کار فرهنگیان است و باید برای آتیه آن‌ها فعال شود و اگر پیش از این صدمه دیده، نیاز به جبران دارد.

وی با اشاره به حکمی در بودجه سنواتی مبنی بر اینکه از منابع و امتیازات و شرکت‌های دولتی برای سرپا شدن مجدد صندوق‌هایی از این دست استفاده شود، گفت: وزیر آموزش و پرورش باید این موضوع را جدی بگیرد و ضمن احصاء مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، برای سرپا کردن این صندوق از امکانات دولتی بهره گیرد تا صندوق از یک قدرت مالی برای تعهدات خود برخوردار شود.

علی لاریجانی تاکید کرد: فصل استفاده از این حکم بودجه برای صندوق ذخیره فرهنگیان هم‌اکنون است زیرا بعدها ممکن است این منابع صرف امکانات دیگر شود.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر در مقام اجرا مشکلی پیدا کردید به مجلس رجوع کنید تا وساطت کنیم نص قانون محقق شود و فرهنگیان از آتیه روشنی برخوردار باشند.

اذن رهبری برای تجهیز امکانات و تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در برخی رشته‌ها، پیشنهاد داد: علی الاصول این کمبود نیرو باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین شود ولی اگر زمان ندارید، می‌توان از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دیگر استفاده کرد و با برگزاری دوره‌هایی برای آن‌ها به منظور تعلیم کار آموزشی، نیاز خود را مرتفع کنید.

وی همچین بر ضرورت مهارت آموزی در نظام آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: مسئله اشتغال در شرایط فعلی موضوع بسیار مهمی است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بنگاه‌های کوچک، خرد و متوسط از اولویت‌های دولت می‌باشد که با اندک منابعی می‌تواند فعال شود لذا شما هم به این بخش توجه خاص داشته باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجوز از رهبری برای برداشت ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به منظور تجهیز امکانات فنی و حرفه‌ای و تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، خواستار اولویت دادن آموزش و پرورش به این مسئله شد و تصریح کرد: کشور در بسیاری از زمینه‌ها به افراد متخصص و ماهر احتیاج دارد و اگر می‌خواهید در شرایط فعلی افراد با علاقه وارد بازار کار شوند، به نیاز جامعه و بازار کار توجه کنید.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کنکور و بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص، افزود: کنکور در کشور معضلی شده است؛ در جلسه‌ای که به تازگی با عارف و تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس و رئیس سازمان سنجش داشتیم در مورد این ایده که چگونه باید استرس دانش آموز در قبال کنکور را کم کرد، صحبت شد زیرا شیوه کنونی مبتنی بر تست زنی است که افراد را از نخبگی می‌اندازد.

لاریجانی گفت: در این جلسه وفاقی وجود داشت که می‌شود این موضوع را سامان داد و به همین دلیل مرکز پژوهش‌ها به همراه وزارت علوم و سازمان سنجش موظف شدند ظرف یک ماه طرحی را آماده و به مجلس ارائه کنند.

کنکور بنگاه‌های صیادمآبانه را زیاد کرده است

رئیس قوه مقننه از وزارت آموزش و پرورش خواست این موضوع را که به نظام تعلیم و تربیت در کشور آسیب می‌زند، جدی بگیرد و افزود: به دلیل کنکور، نحوه آموزش و پرورش و خلاقیت آفرینی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در همین راستا بنگاه‌های صیاد مآبانه نیز زیاد شدهاند زیرا روش‌های تست زنی را آموزش می‌دهند که هیچ خاصیتی برای خلاقیت فرد ندارد و در واقع کشتن استعدادها است.

وی ادامه داد: در نامه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری نوشتم توضیح دادم که این امر چه صدماتی به نظام تعلیم و تربیت می‌زند و اینگونه تبلیغات چقدر مضر است که ایشان نیز دستوراتی را در این خصوص داشتند و لازم است آموزش و پرورش آن را دنبال کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ساز و کار این امر در مجلس فراهم شده است، تصریح کرد: مؤلفه‌های چنین موضوعی بحث شد و در کمیسیون آموزش مجلس باید سامان بگیرد زیرا تجربه خوبی در دنیا در این زمینه وجود دارد و امیدواریم سال آینده در جلسه با معلمان، وزیر آموزش و پرورش از حل مسئله کنکور در کشور گزارش دهد.

پرورش قدرت ابتکار مسئله مهم آموزش و پرورش است

استفاده از افراد دارای اهلیت و معلمان باسابقه برای اداره مدارس و کاهش بار وزارت آموزش و پرورش با وجود مدارس غیرانتفاعی از دیگر موضوعاتی بود که رئیس مجلس به آن اشاره کرد.

لاریجانی همچنین با اشاره به اجرای سند تحول آموزش و پرورش، گفت: باید نیروهای متدین و انقلابی تربیت و معاونت پرورشی فعال‌تر شود تا افرادی آگاه و با بصیرت تربیت کند که البته این امر فقط به مدرسه مربوط نیست و کل اجتماع را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تربیت کودکان باید با شرایط زمانه متناسب باشد، توضیح داد: اگر مؤلفه‌های زمانه تغییر کرد پایه‌های تربیتی باید در آن بستر قرار گیرند.

رئیس قوه مقننه در ادامه بر لزوم افزایش خلاقیت آفرینی در مدارس، اشاره کرد و افزود: مجموعه آثار شهید مطهری حاوی این نکته مهم است که خلاقیت وی در آثارش را نشان می‌دهد و او از مجموعه مباحث اسلامی یک اجتهاد خلاقانه داشته است؛ نظام آموزشی که ابتکار و خلاقیت در آن رشد کند، افرادی مانند شهید مطهری را تحویل جامعه می‌دهد.

حرف آقای وزیر درست بود؛ تکالیف انبوه، خلاقیت ایجاد نمی‌کند

وی ادامه داد: موضوع پرورش قدرت ابتکار مسئله مهم آموزش و پرورش است زیرا نظامات آموزش و پرورش در دنیا تغییرات زیادی داشته است.

لاریجانی با اشاره به ایده وزیر آموزش و پرورش مبنی بر کم شدن تکالیف شب دانش آموزان، گفت: این ایده که بسیار هم سر و صدا کرد، ایده خوب و حرف درستی بود زیرا تکالیف انبوه خلاقیت ایجاد نمی‌کند و وقتی شیوه حفظی در مدارس حاکم باشد، دانش آموزآن را فراموش خواهد کرد اما اگر شیوه تحقیقی مدنظر قرار گیرد، علاوه بر افزایش اتکاءنفسانی و باروری ذهنی دانش آموز، سیالیت لازم را در سیستم دانش آموزی به وجود می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه معلمان باید بسترساز این شیوه باشند و در این راستا آموزش ببینند، ادامه داد: بیخود در جامعه وزیر آموزش و پرورش را بابت این ایده هو کردند زیرا این حجم از تکالیف برای دانش آموزان نه تنها کار درستی نیست بلکه در دنیا نیز مرسوم نیست زیرا باید به دانش آموزان برای تحقیق مأموریت داده شود و در این شرایط است که قوه ابتکار او رشد می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: توصیه می‌کنم به جای روش‌های متعارف از روش‌های امروزی برای رشد خلاقیت دانش آموزان استفاده شود.

وی همچنین بر لزوم تقویت حس مسئولیت پذیری از درون آموزش و پرورش و نیز آموزش کار جمعی، تاکید کرد و توضیح داد: در ایران از نظر فرهنگی نقطه ضعفی در خصوص کار جمعی وجود دارد در حالی که باید این امر را از همان کودکی به بچه‌ها آموزش داد؛ مثلاً مشاهده می‌شود در ورزش فردی، قهرمان زیاد داریم اما در ورزش‌های گروهی دچار افول هستیم که چنین موضوعی ریشه فرهنگی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چنین معضلی در اداره کشور و حتی در حوزه سیاست نیز دیده می‌شود، افزود: مشاهده شده کسی که مسئولیتی را در دست می‌گیرد با افتخار می‌گوید که تشکیلاتی نیستم؛ این حرف به آن معنا است که درون یک نهاد مدنی تربیت نشده ام و مشکل همین جا است که کار جمعی در جامعه ما، حسن تلقی نمی‌شود.

ایران مانند برخی جوان‌های منطقه نیست که با رفتارشان به آشفته سازی منطقه کمک می‌کنند

وی با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان در خصوص لزوم انسجام و وفاق داخلی، گفت: ما با برخی موجودات دردسرساز برای ایران و برای صحنه بینالمللی مواجه شدیم که اگرچه ایران منش موقرانه ای در دیپلماسی دنبال می‌کند و مانند برخی از جوان‌های منطقه نیست که بدون ارزیابی از شرایط، رفتاری می‌کنند که به آشفته سازی منطقه کمک می‌کند، آن‌ها یک جنگ تمام عیار علیه ایران به راه انداخته اند.

لاریجانی ادامه داد: این امر در کل دنیا یک بی انضباطی بین المللی راه انداخته و اگرچه شاید به صورت موقت فوایدی داشته باشد ولی جایگاه آمریکا را افول می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملیات روانی آمریکا در قبال ایران از یک سو و فشار اقتصادی او در همه جهات از سوی دیگر، گفت: آثار برخی از رفتارهای آن‌ها در زمینه تورم و فشار به مردم قابل ملاحظه است زیرا تحریم نفتی، تحریم بانکی، تحریم حمل و نقل و تحریم صادرات را از همه طرف اعمال کرده اند و با توجه به ارتباطات خود در ساختارهای بین المللی توانسته اند بر اراده آن‌ها تأثیر بگذارند.

آمریکا در تحریم نفتی ایران موفق نمی‌شود ولی عملیات روانی راه می‌اندازد

وی با بیان اینکه آمریکا در تحریم نفتی موفق نمی‌شود و خود او نیز می‌داند، به عملیات روانی این کشور اشاره کرد و توضیح داد: آمریکا دوگونه عملیات روانی را در داخل کشور و در خارج دنبال می‌کند؛ ترامپ تماس خود را با بن سلمان علنی می‌کند و با عملیات روانی به دنبال گرفته شدن شوک بازار است و البته در داخل نیز برخی در دام آن‌ها می‌افتند و همین مسیر را پیگیری می‌کنند که در چنین شرایطی باید با تکیه بر وفاق و انسجام داخلی و پرهیز از مسائل حاشیه‌ای، کشور را مدیریت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی دشمن بزرگی از همه جهات کیان ملت را هدف قرار داده، باید اختلافات داخلی را حداقل به صورت تاکتیکی کنار گذاشت و اختلاف سلیقه‌ها را در مقابل حمله دشمن کم کرد.

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه ایران نمی‌تواند آب سنگین تولید کند، گفت: ما متناسب با برجام خلافی مرتکب نشدیم؛ بنا بود شما مواد غنی سازی شده را از ما بخرید و به جای آن مواد اولیه تحویل دهید ولی اکنون اگر نمی‌خواهید بخرید، در داخل می‌ماند.

رئیس قوه مقننه از رسانه‌ها خواست در خصوص ساماندهی عملیات روانی دشمن توجیه باشند و روشن گری کنند و گفت: برخی تحرکات دشمن از سر قدرت نیست بلکه با عملیات روانی ناکامی خود را پوشش می‌دهند لذا امیدواریم با توجهاتی که مقام معظم رهبری به عموم ملت ایران دادند زمینه رفع و حل این مشکلات فراهم شود.

در ابتدای این جلسه سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از وضعیت بودجه، نحوه اجرای سند تحول و وضعیت مطالبات و معوقات فرهنگیان ارائه کرد.

همچنین در پایان این جلسه از معلمان نمونه کشوری تقدیر شد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان