تاریخ انتشار: ۲۰:۲۴ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

آشتیانی: قرارداد ترکمنچای شفر یعنی وزارت خواب است/ مدیران استقلال به صورت وزیر چنگ می‌زنند!

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال با انتقاد از عملکرد مدیران این باشگاه گفت:مدیران استقلال به صورت غیرمستقیم عملکرد وزارت را زیر سؤال می‌برند و به صورت وزیر چنگ می‌زنند.

آشتیانی:قرارداد ترکمنچای شفر یعنی وزارت خواب است/ مدیران استقلال به صورت وزیر چنگ می‌زنند!

رویداد۲۴ امیررضا واعظ آشتیانی، در خصوص اتفاقاتی که پیرامون باشگاه استقلال طی روزهای اخیر رخ داده است، صحبت‌های زیر را انجام داد:

راست نگفتن بین برخی مدیران نهادینه شده و این زنگ خطر است

وی در بخش ابتدایی صحبت‌های خود گفت: متأسفانه یک عده بر این باور هستند تا دروغ هست چرا راست بگویند. در عرصه مدیریت، اجتماعی و حتی خانواده راستگویی مهمترین مسئله است و در واقع آموزه دینی ما محسوب می‌شود. وقتی در خانواده همه راست بگویند مطمئنا شفاف‌سازی کرده‌اند و این  خودش یک خروجی بسیار مثبت دارد، لذا متأسفانه در برخی افراد و گروه‌ها راست نگفتن در مسئولین کشورمان نهادینه شده و این یک زنگ خطر برای  جامعه است. البته مردم افرادی را که دروغ می‌گویند را می‌شناسند و خودشان متوجه می‌شوند چه کسانی با کلمات بازی می‌کنند و سؤالی که اینجا به وجود می‌آید این است که ماه هیچ وقت پشت ابر نمی‌ماند، اما اینکه این همه دروغ گفته می‌شود حاصلش چیست و افراد از راست نگفتن چه به دست می‌آورند؟

تناقض در اظهارات مدیران استقلال تا چه حد؟ 

 قائم مقام سابق تربیت بدنی در خصوص اظهارات اسماعیل خلیل‌زاده که رسما اعلام کردصیادمنش از استقلال جدا شده و به نوعی تناقض در اظهارات مدیریت استقلال را افشا کرد، گفت: سؤال من ابتدا این است که چه دلیلی دارد هیأت مدیره باشگاه استقلال این همه مصاحبه کند؟ در  هیأت مدیره قبلی همین اتفاق رخ داد و باشگاه ضرر کرد، این کار جز بازی با احساس هواداران و ایجاد بار روانی چیز دیگری ندارد. به طور مثال یکی از اعضای هیأتمدیره عنوان کرده بود احساسات هواداران ارزشمندتر از قرارداد شفر است، این افراد با حرفهای پوپولیستی هدفی جز اینکه خودشان را  نزد مردم شیرین کنند و در دل آنها جا باز کنند ندارند و مردم هم این موضوعات را خوب می‌فهمند. یک عضو دیگر می‌گوید تاوان قرارداد شفر را به صفر می‌رسانیم، تناقض تا چه اندازه؟ در مصاحبه اول احساسات هواداران مهم است، یعنی تاوان این احساسات هر چه باشد پرداخت می‌شود و در مصاحبه دوم، تاوان قرارداد به صفر می‌رسد.

قرارداد شفر غیر حرفه‌ای بود، شما چه کار کردید؟

مدیرعامل سابق استقلال ادامه داد: اول از همه باید بگویم رساندن قرارداد شفر به صفر چقدر است؟ ۲ درصد است یا ۹۰ درصد؟ ضمن آنکه آقایان می‌گویند (باید) شفر با استقلال تسویه کند، مگر در قرارداد بایدی وجود دارد؟ در اروپا و همین کشور حاشیه خلیج فارس که ما در مورد برکناری مربیان آنها را مورد تمسخر قرار می‌دهیم، حق و حقوق مربی بلافاصله پرداخت می‌شود و او از تیم می‌رود. مورد دیگر این است که آقایان هر روز بهانه می‌آورند که قراردادشفر ترکمنچای و غیر حرفه‌ای بوده که این را هم قبول می‌کنیم، اما شما چه کاری انجام دادید؟ شما چرا به این راه ادامه می‌دهید؟ وقتی مربی را اخراج می‌کنید باید با او تسویه کنید و دیگر حرفی باقی نمی‌ماند. شمای مدیر، کارفرما هستید و با یک کارگزار قرارداد امضا کردید، پس باید حق و حقوق یکدیگر را بدهید. در زمان حضور من در استقلال، مولر چند هفته به پایان فصل به خاطر مشکلات خانوادگی می‌خواست جدا شود، ما با او تسویه کردیم بدون اینکه هیچ کس بفهمد. 

وقتی به قرارداد شفر می‌گویند ترکمنچای یعنی وزارت و مجمع خواب بودند!

وی با انتقاد از عملکرد مدیران وزارت ورزش گفت: وزارت ورزشی که متولی این باشگاه است باید روی کارهای آن نظارت کند. نکته سؤال‌برانگیز اینجاست که مدیران استقلال به صورت غیرمستقیم عملکرد وزارت را زیر سؤال می‌برند و به صورت وزیر چنگ می‌زنند. اگر آنها می‌گویند قرارداد شفر حرفه‌ای نبوده و این قرارداد به نوعی ترکمنچای امضا شده، معنی اش این است که وزارت و مجمع در زمان امضای قرارداد شفر با مدیریت قبلی خواب بوده‌اند. آیا اگر گزارشی به مجمع داده می‌شد و حسابرسی در این زمینه صورت می‌گرفت، امروز مدیران قبل متهم می‌شدند یا افرادی که در مجمع حضور دارند؟ 

اگر پسر شفر مدرک نداشت چرا با او ادامه دادند؟

وی تصریح کرد: کوتاهی وزارت ورزش در این اتفاق عیان است. شما وقتی قرارداد ارزی با یک بازیکن یا مربی می‌بندید، اول باید با وزارتخانه مربوطه صحبت کنید. زمانی که ما در استقلال بودیم، وقتی که می‌خواستیم مربی خارجی جذب کنیم، از سازمان تربیت بدنی اجازه گرفتیم چون باید بابت آن مربی ارز دولتی دریافت می‌کردیم. به اعتقاد من وزارت ورزش مدیرانی را در استقلال گذاشته که به صورت وزیر ورزش چنگ می‌زنند، این افراد ناخواسته دست یکدیگر را رو می‌کنند. اگر قرارداد مربی استقلال ترکمنچای بوده، وزراتخانه باید به افکارعمومی، دیوان محاسبات و نهادهای ذیربط پاسخ بدهد. سؤال دیگر من این است که اگر مدیران قبلی استقلال در عقد قرارداد با شفر خطا کرده‌اند، چرا مدیران جدید روی آن اشتباهات استمرار دارند و خیلی راحت مربی را برکنار می‌کنند؟ در ابتدا باید بررسی شود که آیا برکناری یک مربی با این نوع قرارداد به صلاح بیت‌المال است یا خیر؟ آیا برکناری این مربی به بودجه یک باشگاه ضربه می‌زند یا خیر؟ آقایان در اظهاراتشان گفته اند پسر شفر بدون مدرک آنالیز با استقلال قرارداد بسته، باز هم سؤال من این است اگر آقایان حقوق می دانند، چرا با کسی که مدرک آنالیزوری ندارد قرارداد را ادامه دادند؟ این سیاست کاملا یک بام و دو هوا است و مردم هم این موضوعات را می‌دانند. 

بیت‌المال به حرف‌های قشنگ و پوپولیسیتی ارجحیت دارد

آشتیانی در ادامه گفت وگو با فارس افزود: من نمی‌گویم چرا شفر را برکنار کردند، اما هر اقدامی باید در جهت مصالح بیت‌المال باشد. بیت‌المال به حرف‌های پوپولیستی و قشنگ و اینکه احساسات هواداران مهم است ارجحیت دارد. مردم هم روشن‌تر شده‌اند و همه چیز را خوب می‌فهمند. الان باید با مردم صادقانه صحبت کرد و فکر می‌کنم اگر در استقلال یک نفر حرف بزند، این همه تناقض به وجود نمی‌آید، چون صحبت‌های پیاپی پارادوکس های متنوعی ایجاد می‌شود.

هیات مدیره استقلال به صورت وزیر چنگ می‌زند!

مدیرعامل سابق استقلال در خصوص اینکه هواداران این تیم به مدیران و هیأت مدیره این باشگاه بی‌اعتماد هستند و حتی این موضوع را در بازی قبلی نیز به رخ مدیریت این باشگاه کشیدند، گفت: اعتماد عمومی به سادگی به دست نمی‌آید و به اظهارات گوینده و مدیران ربط دارد، چقدر خوب است که همه چیز صادقانه صحبت شود، بعضی‌ها می‌گویند هر حرف راستی را هم نباید زد، ولی این برای زمانی است که احساس می‌کنیم دروغ‌های فراوانی وجود دارد، اما وقتی یک سازمان با صحبت‌های خودش پارادوکس ایجاد می‌کند، دردسر می‌شود. من در ابتدای انتخاب این هیأت مدیره به دوستان توصیه کردم فقط یک نفر صحبت کند و طبیعتا پنج مدل صحبت‌ از اعضای هیأت مدیره استقلال بیرون بیاید، حرفها متناقض می‌شود. وقتی دوستان می‌گویند قرارداد شفر ترکمنچای بوده یعنی عملا به صورت وزیر که آنها را منصوب کرده چنگ می‌زنند.

آیا اخراج شفر با اجازه هیات مدیره بود؟

وی تصریح کرد: باید به این موضوع اشاره کنم طبق قانون تجارت وقتی هیأت مدیره‌ای شکل می‌گیرد، برخی موارد از جمله استخدام و اخراج مربی را به عهده مدیرعامل می‌گذارد، حال اینجا می‌پرسم اخراج و استخدام سرمربی استقلال با اجازه هیأت مدیره بوده یا تحلیل فنی داشته است؟ آیا هیأت مدیره اجازه داده سرمربی اخراج شود یا خیر؟ ضمن آنکه ما قبول می‌کنیم شفر باید مستطیل سبز را مدیریت می‌کرد، ولی اعتقاد من این است مدیریت بیرونی قضایا به مراتب سخت‌تر است. 

اگر پول شفر را ندادند مدیران باید از جیبشان پول را پرداخت کنند

 آشتیانی در پایان صحبت‌های خود به فارس گفت: به اعتقاد من تنها کسی که باید در این زمینه پاسخگو باشد وزیر ورزش است، چه درباره قرارداد شفر چه درباره برکناری‌اش. یا یک راه دیگر هم وجود دارد، اگر قرار است مثل سنوات گذشته این بدهی بر گردن مدیریت آینده بیفتد، وزیر حسن نیت نشان بدهد و تکلیف کند، کسانی که ادعا کردند قرارداد شفر را پرداخت می‌کنند، اگر نتوانستند این کار را انجام بدهند، این پول را از جیب‌شان به حساب سرمربی بریزند. اگر یکبار این اتفاق رخ دهد، مدیران کارنابلد تنبیه شده و به همین راحتی یک نفر را بیرون نمی‌کنند. شما فرض کنید استقلال بعد از این دو بازی سهمیه آسیایی نگرفتو در آن صورت شفر مصاحبه کند و بگوید اگر من سرمربی بودم سهمیه می‌گرفتم، در آن صورت جواب مدیران چیست؟ یا فرض کنید استقلال سهمیه هم گرفت و شفر باز هم گفت اگر من هم بودم سهمیه می‌گرفتید، آن وقت چه جوابی دارید؟ اینها سؤالاتی است که باید پاسخ داشته باشد و به اعتقاد من، عدم توانایی افراد در جایگاه هیأت مدیره استقلال همگی باعث به وجود آمدن چنین سؤالاتی می‌شود. 

منبع: فارس
نظرات شما
پیشخوان