تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

وقتی «احترام» در فوتبال قربانی شد!

علی دایی به خاطر مصاحبه انتقاد‌آمیزی که بعد از بازی با ذوب‌آهن داشت از سوی مدیر‌عامل باشگاه سایپا اخراج شد! سرمربی تیم سایپا از این اتفاق ناراحت و دیروز در کنفرانس خبری که به صورت شخصی ترتیب داده بود هر آنچه دل تنگش می‌خواست، گفت!

وقتی «احترام» در فوتبال قربانی شد!

رویداد۲۴ علی دایی اشاره به حق و حقوق بازیکنان تیم سایپا کرد و اذعان داشت چرا با وجود گرانی پراید و تیبا حق و حقوق شاگردانش پرداخت نمی‌شود و این سؤال آنقدر برای مدیران باشگاه تلخ بود که دست به اخراج علی دایی زدند. قضاوت این جریان و شاید این بحران سخت است، اما از همه مهمتر نشان می‌دهد در برخی از باشگاه‌های ما، مدیر و سرمربی اصلاً با هم رابطه‌ای ندارند که مجبور می‌شوند در رسانه‌ها حرف‌هایشان را بزنند تا بلکه خواست آن‌ها برآورده شود. همانند سهمیه‌ای کردن بنزین که ابتدا خبر آن در رسانه‌ها اعلام می‌شود و بعد مردان دولتی اظهار نظر می‌کنند.

سرمربی تیم سایپا به حق از عدم پرداخت حق و حقوق بازیکنانش گله‌مند بود، اما سؤال اینجاست چرا در باشگاه شرایطی فراهم نبود که سرمربی گلایه‌هایش را در نشست با مدیر‌عامل بگوید؟ بی‌شک او اگر به مدیر‌عامل در خلوت و جایی دربسته می‌گفت پراید ۷ میلیون تومانی شده ۵۰ میلیون تومان، پس چرا دستمزد شاگردانش پرداخت نمی‌شود، مدبر به ابهامات علی دایی جواب می‌داد و حتی اگر از صحبت‌هایش ناراحت می‌شد، دست به اخراج علی دایی نمی‌زد. شاید هم صحبت‌های مدیر‌عامل، علی دایی را قانع می‌کرد. علی دایی حرف‌هایش را به رسانه‌ها زد به این خاطر که رابطه خوبی با مدیر‌عامل نداشت و شاید هم مدیر‌عامل رابطه خوبی با علی دایی نداشت.

بر فرض که حرف‌های علی دایی در کنفرانس خبری بعد از بازی با ذوب‌آهن از بیخ و بن غلط و در تضاد با سیاست‌های باشگاه بود، اما باشگاه می‌توانست شأن علی دایی را حفظ کند و دو، سه هفته باقی‌مانده را دندان روی جگر بگذارد و برای فصل جدید سیاست‌گذاری جدیدی را اتخاذ کند.
متأسفانه در فوتبال ما جایگاه مدیر‌عامل و سرمربی به درستی تعریف نشده است. در همه جای دنیا باشگاه سرمربی را به خاطر کسب نتیجه ضعیف کنار می‌گذارد، اما همان‌طور که دیدید در فوتبال ما سرمربی به خاطر مصاحبه از کار برکنار می‌شود.

در فوتبالی که سرمربی به راحتی علیه باشگاه صحبت می‌کند و سیاست‌های باشگاه را زیر سؤال می‌برد و هرچه دلش می‌خواهد به مدیر‌عامل می‌گوید، احترام قربانی می‌شود و این یک راه بیراهه در فوتبال است. شاید سخت است برای باشگاه‌های ما که به این نتیجه برسند در سایه احترام می‌توانند به همکاری پایان دهند و قطعاً باید به موازات این طرز تفکر مربیان ما هم باید به این جمع‌بندی برسند که می‌توانند پیام خود را با ادبیات بهتری انتقال دهند.

پیشکسوتان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا نوع برکناری دایی درست بود؟
*علی دایی، سرمربی سایپا با تصمیم مدیرعامل این باشگاه از سمت خود برکنار شد. این در حالی است که سایپا در آخرین بازی خود مقابل ذوب‌آهن در اصفهان برنده از زمین خارج شده بود. گفته می‌شود مصاحبه تند دایی در خصوص شرایط مالی سایپا دلیل اصلی این برکناری بوده، اما اینکه این نوع اخراج، کار درستی بوده، سؤالی است که آن را با تنی چند از پیشکسوتان فوتبال مطرح کردیم. این صحبت‌ها را بخوانید:

مجید جهانپور: سایپایی‌ها تصمیم اشتباهی گرفتند
متأسفانه ۷۰، ۸۰ درصد مدیریت ورزش و به‌خصوص فوتبال ما دست مدیرانی است که از طریق روابط سیاسی یا اقتصادی روی کار آمده‌اند و هرگز این پست‌ها روی توانایی‌های حرفه‌ای و فنی در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد. حاصلش این می‌شود که باشگاه سایپا در یک تصمیم غیرفنی و کاملاً سیاسی اقدام به برکناری علی دایی، سرمربی نام‌آشنای خود می‌کند و صرفاً به خاطر اینکه دایی انتقادات تندی نسبت به عدم پرداخت حق و حقوق کادر فنی و بازیکنان داشته، این‌طور مورد بی‌مهری و برکناری قرار می‌گیرد.

ناصر ابراهیمی: همه حق را به دایی می‌دهند
متأسفانه برکناری علی دایی از سرمربیگری سایپا اصلاً فوتبالی نبود و برخی عوامل پشت پرده و تصمیم غیرفوتبالی مدیرعامل این باشگاه باعث شد او با وجود نتایج و کارنامه مثبتی که داشت، برکنار شود. وقتی قرارداد می‌بندید، باید به تعهدات خود عمل کنید. دایی هم دلسوز بازیکنانش بود و حق هم داشت انتقاد کند، اما ظاهراً در این فوتبال برخی مدیران غیرفوتبالی مد کرده‌اند که قرارداد ببندند و طلبکار هم باشند و پول هم ندهند. من معتقدم کاری که با اسطوره فوتبال ما کردند، اصلاً درست نبود.

ابراهیم قاسمپور: دایی حرف حق را زد، ولی گناهکار شد!
متأسفانه این روز‌ها اگر حرف حق را بر زبان بیاوری، گناهکار هستی و نباید حرفی علیه مسئولان و مدیران ورزش بزنی. دایی مگر سنگ خودش را به سینه می‌زد؟ او حق تیمش و بازیکنانش را می‌خواست. دیگر کارد به استخوانش رسیده بود که آن‌طور انتقاد کرد، ولی دایی که به نوعی الگوی فوتبال جوانان است را به راحتی برکنار می‌کنند و با وجود نتایج خوبی که گرفته، به خاطر سیاسی‌کاری و مسائل غیرفوتبالی عذرش را می‌خواهند. بدبختانه این مسائل در فوتبال ما تبدیل به امری طبیعی شده، چون فوتبال دست فوتبالی‌ها نیست.

حسن روشن: این تصمیمات را غیرفوتبالی‌ها می‌گیرند
این‌طور تصمیمات را فقط غیرفوتبالی‌ها در این فوتبال می‌گیرند. اینجا در فوتبال ما اکثر تصمیمات انفرادی و غیرکارشناسی است و دوستان قائل به تصمیمات شورایی و کارشناسی نیستند. من معتقدم دایی باید پس از جدایی درویش از سایپا زودتر حرف‌هایش را می‌زد نه اینکه حالا انتقاد کند و شما دیدید که چطور از درد‌ها گفت، ولی به صورت کاملاً اشتباه و غیرکارشناسی او را برکنار کردند. ما دیگر باید در این فوتبال به چنین تصمیماتی عادت کرده باشیم.

جلال طالبی: عجولانه و بدون تفکر بود
برخی‌ها که پشت میزنشین هستند، فکر می‌کنند هر دستوری بدهند، باید اجرا شود و هیچ‌کس هم نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد. برکناری دایی یکی از آن دستورات عجولانه و بدون تفکر بود. مگر دایی چه گفته بود؟ مگر غیر از این است که درآمد سایپا چندین برابر شده است؟ حالا دایی می‌گوید چرا در چنین شرایطی حق و حقوق کادر فنی و بازیکنان داده نمی‌شود، آیا او گناه کرده است؟ دایی اعتبار فوتبال ماست و برخورد بدی با او انجام دادند. این تصمیمات به فوتبال ما و اعتبار ما لطمه خواهد زد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فوتبال ایران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان