تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

هزینه‌های دارویی ایران ۲ برابر میانگین جهانی است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: میانگین هزینه دارویی دنیا ۱۵ درصد از اعتبارات نظام سلامت است، در حالی که این میزان در ایران ۲ برابر و در برخی مواقع بیشتر است.
هزینه‌های دارویی ایران ۲ برابر میانگین جهانی است
رویداد۲۴ دکتر سید مرتضی خاتمی راهکار این موضوع را صرفه جویی و کاهش مصرف خود سرانه دارو خواند و افزود: دارو کالای راهبردی و کلیدی بشمار می‌رود و بر این اساس نیز حساسیت ویژه‌ای دارد و لذا برنامه ریزان و سیاستگذاران باید به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه منابع تخصیصی در این حوزه به درستی هزینه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع باید دارو‌های اساسی که عمده آن‌ها بیولوژیک بوده و با فناوری‌های نوین تولید می‌شوند را در کشور تولید کرد تا نیاز به خارج در این حوزه کاهش یابد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر به لحاظ تعدادی و حجم، ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، اما برای سه درصد باقیمانده بیش از ۲ برابر دارو‌های تولید داخل هزینه پرداخت می‌شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه مسئولان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با درک حساسیت این مهم بطور روزانه کمبود‌های این بخش را به دقت رصد می‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد، مسئولان بانکی و ارزی کشور نیز با درک این حساسیت بتوانند به موقع و بصورت منظم ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه دارویی را تامین کنند.

خاتمی ادامه داد: بی توجهی به این امر موجب آسیب به صنعت دارویی کشور می‌شود و تا کنون با ساز و کار‌های اتخاذ شده مشکل جدی در این حوزه وجود نداشته است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: لازمه تحقق وضعیت مناسب این است که دست اندرکاران حوزه بانکی، وزارت صمت و متولیان حوزه تخصیص ارز به حوزه دارویی کشورمان بیش از گذشته توجه جدی داشته باشند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان