تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

موافقت عراق با ورود سیلاب خوزستان به دجله

استاندار خوزستان از موافقت کشور عراق با ورود بخشی از سیلاب خوزستان به رودخانه دجله خبر داد.
موافقت عراق با ورود سیلاب خوزستان به دجله
رویداد۲۴ غلامرضا شریعتی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان خرمشهر اظهارداشت: در مذاکراتی که با کشور عراق انجام شد موافقت گردید تا آب ناشی از سیلاب از تالاب هورالعظیم به‌سمت بخش عراقی این تالاب وارد شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این کشور عراق از ورود جریان عادی آب به بخش‌هایی از تالاب ممانعت می‌کرد، گفت: به همین منظور طی درخواست از رئیس جمهوری و وزارت خارجه مذاکرات دیپلماتیک با این کشور انجام شد.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه به همین منظور نیز سفیر عراق در ایران هماهنگی لازم را انجام داد گفت: باز شدن کانال ۲ قلو (سویب) ظرفیت لازم برای ورود ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب به رود دجله در عراق را دارد که با موافقت این کشور انجام شد.

شریعتی ادامه داد: یکی دیگر از خواسته‌های ما هدایت بخش دیگری از سیلاب موجود به‌سمت یکی از مخازن هورالعظیم در بخش عراقی است که بعضاً به‌عنوان کانون ریزگرد فعال می‌شود و منشأ گرد و خاک اخیر استان نیز از این منطقه بوده است.

به‌گفته وی دولت عراق نیز در مذاکرات صورت‌گرفته برای ورود آب به این بخش عراقی تالاب هورالعظیم به‌صورت ضمنی موافقت کرده است.

شریعتی یادآور شد: این درحالی است که این کشور برای ورود آب به نهر ادب و هدایت آن به‌سمت اروندرود مخالفت کرد.

استاندار خوزستان توضیح داد: با وجود این، انتقال آب از طریق سویب و ورود آب به یکی از مخازن بخش عراقی هورالعظیم می‌تواند مشکل خرمشهر در زمینه سیلاب را رفع کند، اما با این حال تلاش می‌شود بخشی از آب شیرین ناشی از سیلاب نیز ذخیره شود و آب مازاد به رودخانه دجله هدایت شود.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان همچنین به بخش دیگری از تصمیمات شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان خرمشهر اشاره کرد و گفت: سازمان آب و برق استان خوزستان موظف به اجرای سازه آبی سیفون به‌منظور تخلیه آب شور و زهاب‌های کشاورزی شد که طی سال‌های اخیر مشکلاتی را برای این شهرستان به‌وجود آورد.

شریعتی ادامه داد: اجرای این پروژه از اهمیت بسیار زیادی برای استان برخوردار است که با مصوبه دولت اعتباری بالغ بر ۵۸۰ میلیارد ریال به استان ابلاغ شد.

به‌گفته استاندار خوزستان پیش‌بینی می‌شود این پروژه در ۶ ماه تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به اینکه ذخایر بسیار مناسبی برای نگهداشت آب شیرین در بخش ایرانی هورالعظیم ایجاد شده است، گفت: در حال هدایت آب به‌سمت کانون‌های ریزگرد‌ها هستیم که در هورالعظیم برای استان خوزستان مشکلاتی را در گذشته به‌وجود آورده بود.

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم شورای تأمین استان مسیر آب از مخازن یک و ۲ هورالعظیم به‌سمت کشور عراق بسته می‌شود که مقدمات آن در حال انجام است.
منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سیلاب خوزستان ، سیل ، عراق
نظرات شما
پیشخوان