تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد

هزینه شدن بودجه 30 میلیاردی بیمه اعتیاد در جاهای دیگر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتقاد از عدم تخصیص بودجه مصوب 30 میلیاردی بیمه معتادان در سال‌های 92 و 93 گفت: این بودجه‌ها در جاهایی غیر از محل اصلی خود هزینه شده است.

رویداد24: به انتقاد از عدم تخصیص بودجه 30 میلیاردی بیمه معتادان پرداخت و گفت: متاسفانه بودجه سال‌های 92 و 93 در جایی غیر از محل تعیین شده هزینه شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌داند این بودجه در کجا هزینه شده است گفت: از بودجه 30 میلیاردی امسال نیز تاکنون 10 تا 12 درصد تخصیص داده‌اند که امیدواریم به مانند سنوات قبل بقیه بودجه در جای دیگری هزینه نشود.

افشار در ادامه به آمار مرگ و میر معتادان در 7 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت هزار و 722 نفر شامل 189 زن و هزار و 540 مرد بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ردیف بودجه پیش‌بینی شده برای دستگاه‌ها جهت مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر 20 درصد این بودجه را تامین می‌کند و دستگاه‌ها باید 80 درصد آن را تامین کنند که متاسفانه مشاهده می‌کنیم این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی افزود: این موضوع را در آموزش و پرورش به صورت جدی‌تری مشاهده می‌کنیم چرا که تنها 5 تا 10 درصد افرادی را که باید پوشش می‌دادند پوشش داده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد نحوه صیانت از کودکان زنان متجاهر که پیش‌فروش شده‌اند و همینطور خود این معتادان گفت: از لحاظ قانونی ستاد مبارزه با مواد مخدر تکلیفی برای حمایت از این نوزادان ندارد و تنها طبق پروتکل‌ها وزارت بهداشت را مجبور به درمان نوزادانی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند می‌کند.

افشار با تاکید بر اینکه با طرح عقیم‌سازی معتادان متجاهر مخالف است گفت: هیچ کس حق ندارد فردی را از ازدیاد نسل محروم کند و ما به شدت با طرح عقیم‌سازی معتادان متجاهر مخالف هستیم.

وی در مورد میزان بودجه لازم برای جمع‌آوری معتادان گفت: قانون نگاهش به مراکز ماده 16 و مراکز درمان اختیاری حداقلی است و نسبت به مراکز ماده 15 نگاه حداکثری دارد. هم اکنون کسانی قدرت مراجعه به مراکز درمان اختیاری را دارند که پول در جیبشان است اما افرادی که پولی ندارند نمی‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

افشار ادامه داد: دولت از طریق وزارت کار و رفاه تامین اجتماعی باید این هزینه‌ها را تامین کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر علت ازدیاد معتادان متجاهر در کف خیابان، عدم حمایت‌های بیمه‌ها از معتادان دانست و گفت: چون درمان اختیاری وجود ندارد و بیمه‌ها نیز پول درمان را نمی‌دهند و بیمه تنها یکسری از معتادان خاص را شامل می‌شود مدام به افراد کف خیابان افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: در دنیا میانگین یک دهم درصد معتادان را معتادان متجاهر تشکیل می‌دهند اما این رقم در ایران بسیار بیشتر است.

افشار تاکید کرد: البته 30 درصد افرادی که مردم به عنوان معتاد در خیابان‌ها و پارک‌ها می‌بینند اعتیاد نداشته و تنها بیماران روانی یا کارگرانی هستند که به همراه اتباع بیگانه وضعیت مناسبی ندارند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درمورد طرح‌های صیانتی از زنان معتاد متجاهر گفت: ما برای آنها برنامه‌های صیانتی از جمله حرفه‌آموزی داریم و اکنون تعداد زیادی کارگاه در همین تهران وجود دارد که در آن زنان بهبود یافته مشغول به کار هستند.

افشار خاطر نشان کرد: اگر کارگاهی بخواهد زنان بهبود یافته را تحت پوشش قرار دهد و به کار بگیرد در طرح‌های ما در عضویت قرار می‌گیرد و بدون نوبت پرونده آن بررسی می‌شود و وام 5 تا 10 میلیونی بدون بهره نیز به آن اختصاص می‌یابد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درمورد معتادان متجاهری که دارای بیماری‌های صعب‌العلاج هستند گفت: اولویت درمان بیماری صعب‌العلاج است نه اعتیاد بنابراین این افراد به درمانگاه‌های مثلثی وزارت بهداشت ارجاع داده می‌شوند.

وی بیماران ایدزی، هپاتیتی و صعب‌العلاج را از جمله این افراد دانست و گفت: اگر این افراد فاقد هرگونه بیمه‌ای باشند سازمان بیمه سلامت مکلف است که دفترچه بیمه سلامت ایرانیان برای آنها صادر کند تا به درمان آنها پرداخته شود.

افشار درمورد هولوگرام‌دار نشدن متادون‌ها گفت: با طرح  این موضوع داغ دل ما تازه شد چرا که سازمان غذا و دارو باید متادون‌ها را هولوگرام‌دار می‌کرد اما اکنون آنها می‌گویند تولیدات جدید دارای هولوگرام است ولی تولیدات قدیمی‌ که در انبارها است فاقد هولوگرام بوده و زمان می‌برد تا تمام شود.

وی گفت: امیدواریم که تا پایان سال و از سال آینده شاهد هولوگرام ‌دار شدن تمام متادون‌ها باشیم.

افشار همچین درمورد بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این ستاد به عنوان دبیرخانه وظیفه هماهنگی را به عهده دارد و سالانه به صورت متوسط بودجه‌ای معادل 120 میلیارد تومان به آن تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بودجه‌ این ستاد در سال‌های قبل 70 تا 90 درصد تخصیص پیدا می‌کرده است گفت: امسال وضعیت کشور مشخص است و تنگناهای مالی را همه اطلاع دارند اما در عین حال این مشکلات نباید مانع اجرای برنامه‌های ستاد شود.

افشار خاطر نشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئول تامین بودجه دستگاه‌ها نیست و آنها باید از محل بودجه‌های خود مبلغی را برای مبارزه با مواد مخدر اختصاص دهند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: امیدواریم که بودجه امسال نیز با توجه به عنایت مسئولان کشور به صورت کامل تخصیص پیدا کند و پیش‌بینی می‌کنیم که بودجه سال آینده نیز 150 تا 160 میلیارد بسته شود.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیاز به بودجه پایدار دارد گفت: منابع پایدار باید ایجاد شود که البته مجلس نیز موافق این موضوع است ضمن اینکه در برنامه ششم نیز باید کاهش 25 درصدی اعتیاد اتفاق بیفتد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان به موضوع حذف مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ما با نفس حذف اعدام مخالف نیستیم اما معتقدیم که اعدام‌ها از کمی بودن به سمت کیفی بودن حرکت کنند به طور مثال اکنون فردی را که اعدام می‌شود بر مبنای میزان مواد مخدر کشف شده از او اعدام می‌کنند اما ما معتقدیم این اعدام‌ها نباید برای این افراد خرده‌پا باشد.

افشار افزود: اعدام باید برای سرکرده‌های باندها و کسانی باشد که با عدوات سبک و سنگین اقدام به درگیری‌های مسلحانه، قتل و کشتار،‌آدم‌ربایی و یا کارهای شنیع دیگر می‌کنند.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان