تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
فریده اولادقباد مطرح کرد؛

اختلاف نظر میان اصلاح طلبان یعنی بازگشت به انتخابات ۸۴

کمتر از ۹ ماه دیگر تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و اکنون فعالیت گروه‌های مختلف سیاسی بیش از هر زمانی دیگری شده است. از طرفی، اصلاح طلبان به دنبال تداوم پیروزی‌های سال‌های اخیر خود هستند و از سوی دیگر، اصولگرایان می‌خواهند با تصاحب حداکثری کرسی‌های مجلس خود را آماده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کنند.
اختلاف نظر میان اصلاح طلبان یعنی بازگشت به انتخابات ۸۴
رویداد۲۴ محمد آیتی: کمتر از ۹ ماه دیگر تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و اکنون فعالیت گروه‌های مختلف سیاسی بیش از هر زمانی دیگری شده است.

از طرفی، اصلاح طلبان به دنبال تداوم پیروزی‌های سال‌های اخیر خود هستند و از سوی دیگر، اصولگرایان می‌خواهند با تصاحب حداکثری کرسی‌های مجلس خود را آماده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کنند.

پس از عدم وحدت اصلاح طلبان در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری که در نهایت منجر به پیروزی محمود احمدی‌نژاد شد، رییس دولت اصلاحات گفت: ما باید بابت چنین رویکردی خود را ملامت کنیم. همین تجربه کافی بود تا اصلاح طلبان در سایه وحدت و همدلی و به مدد «تَکرارهای» سیدمحمد خاتمی بتوانند در انتخابات اخیر پیروز شوند.

اکنون با گذشت زمان به نظر می‌رسد که اختلاف‌ها در بین اصلاح طلبان شدت پیدا کرده است. شاید بتوان نقطه شروع این اختلاف نظر‌ها را انحلال شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جایگزینی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دانست. این اختلافات در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران سر باز کرد و باعث شد تا برخی گروه‌های اصلاح طلب روی به ارائه لیستی غیر از لیست امید بیاورند.

حال باید به انتظار نشست و دید آیا این اختلاف نظر‌ها ادامه پیدا خواهد کرد یا همه افراد و گروه‌های اصلاح طلب زیر چتری واحد به استقبال انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواهند رفت؟

در همین خصوص، فریده اولادقباد نماینده تهران در مجلس دهم گفت: مهمترین سرمایه اصلاح طلبان در جامعه، مردم هستند. همه ما اصلاح طلبان باید قدر این سرمایه را بدانیم. اگر به انتخابات‌های گذشته نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که در بیشتر مواقع، حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای به پیروزی اصلاح طلبان منجر شده است.

وی افزود: همه افرادی که منتسب به جبهه بزرگ اصلاحات هستند باید به یک موضوع مهم و اساسی توجه کنند و آن هم زنده نگه داشتن امید در بین مردم است. بدون تردید امید به آینده بهتر باعث پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ شد و اگر این جریان بخواهد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم موفق باشد چاره‌ای جز وحدت و ایجاد امید در جامعه ندارد.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش تصریح کرد: قبول دارم که بین برخی افراد و گروه‌های اصلاح طلب اختلاف نظر‌هایی وجود دارد همان‌طور که این اختلاف سلیقه‌ها در اردوگاه اصولگرایان هم وجود دارد. اصلاح طلبان پس از انتخابات سال ۸۰ تا انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری که در سال ۹۲ برگزار شد خیلی توفیقی کسب نکردند، اما چند سالی است که با وحدت و تجربه‌ای که از گذشته به دست آوردند موفق شدند چند رقابت سیاسی اخیر را پیروز شوند. پس واضح و روشن است که اگر اختلاف نظر‌ها شدت پیدا کند دوباره همچون انتخابات ۸۴ به عقب برخواهیم گشت و باید عرصه را به رقیب واگذار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا در سال‌های اخیر برخی حزب‌های اصلاح طلب با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان زاویه پیدا کردند و چه باید کرد که این اختلاف نظر‌ها به حداقل برسد؟ گفت: اساساً اختلاف نظر در بین اصلاح طلبان با اشکال روبرو نیست و موضوعی که جای نگرانی دارد این است که این اختلاف نظر‌ها باعث از بین رفتن وحدت نشود. برای رفع هر اختلافی، راه وجود دارد. مثلاً در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی یک ابزار مهم برای رفع چالش‌ها است. اکنون هم، گفتگو بهترین راهکار برای رفع کدورت بین اصلاح طلبان است.

اولادقباد در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که اختلاف نظر پیش می‌آید و در ادامه فاصله‌ها بیشتر می‌شود باید بیش از پیش روی به گفتگو آورد. قرار نیست با یک یا دو جلسه همه اختلافات حل شود و شاید نیاز باشد ماه‌ها بر سر موضوعاتی صحبت کرد تا گروه‌ها به نتیجه واحدی برسند.
 
من فکر می‌کنم افرادی که در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند یا باید افراد و گروه‌های ناراضی اصلاح طلب را اقناع و یا باید خواسته‌های آن‌ها را تامین کنند. اینکه اختلافات به قدری عمق پیدا کند که در نهایت باعث انشقاق شود یک پیام روشن دارد و آن هم شکست جبهه اصلاحات است، پس با علم به این موضوع باید با همدلی بیشتر در صحنه بمانیم و با یکدیگر همکاری کنیم تا ان‌شاالله بتوانیم راهی را که با هم شروع کردیم که همانا بهبود اوضاع و احوال کشور در همه حوزه‌ها است، ادامه دهیم.
 
منبع: روزنو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان