تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی:

وزرا دست روی دست گذاشته اند و تماشاچی اقدامات وزارت خارجه هستند

جعفرزاده ایمن آبادی: تا اینجای کار هیچ‌کس مشکلی ندارد، اما زمانی می‌توانیم نتیجه بهتری بگیریم که با کشور‌های دیگر تعامل داشته باشم، اگر آمریکا هم خواست که خواسته است و اگر هم نخواهد مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد.
وزرا دست روی دست گذاشته اند و تماشاچی اقدامات وزارت خارجه هستند
رویداد۲۴  برخی از سیاستمداران ما اعتقاد دارند که عامل به وجود آمدن شرایط موجود در کشور اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران است و تنها راه حل این مشکلات نیز مذاکره است، اما اکنون با آمدن وزیر خارجه آلمان و حضور قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن در ایران، بار دیگر موضوع مذاکرات احتمالی به غرب و آمریکا جدی شده است.
 
برخی‌ها ازجمله بعضی از نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که نگاه به بیرون نمی‌تواند تمام مشکلات کشور را حل کند و باید در کنار فعال شدن دیپلماسی راهکار‌های دیگر و ازجمله اتحاد درونی و تکیه به ظرفیت‌ها داخل هم مد نظر قرار گیرد.

به اعتقاد این افراد نمی‌توان دور کشور را حصار کشید، چرا که برای اجرای بسیاری از پروژه‌ها و یا تولید محصولات داخلی نیاز به واردات برخی مواد اولیه حتی به‌صورت محدود وجود دارد و اگر ما بتوانیم روابط خود را با برخی از کشور بیشتر کنیم و تنش‌های موجود با بعضی از کشور‌ها که نیازی به تقابل با آن‌ها نیست را کم کنیم به راحتی می‌توایم از این بحران‌ها عبور نماییم

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی در خصوص این موضوع اظهار داشت: شرایط بین‌المللی ما در حال بهبود است و با استفاده از دیپلماسی فعالی که داریم توانسته‌ای بسیاری از مشکلات تحریمی را که در ماه‌های گذشته فشار زیادی بر ما تحمیل کرد را کم کنیم.

وی گفت: البته برخی‌ها اعتقاد دارند که باید مذاکره صورت گیرد و نگاه این افراد هم به سمت آمریکا است، اما به نظر من ما باید بار دیگر شرایطی را ایجاد کنیم که آمریکا تنهاتر شود و از به وجود آمدن اجماع‌ها جلوگیری گردد. برای این کار هم نیاز است که در داخل به امکانات و سرمایه و ظرفیت‌های خود متکی باشیم تا بتوانیم از عهده خارجی‌ها هم برآییم.

وی گفت: تا اینجای کار هیچ‌کس مشکلی ندارد، اما زمانی ما می‌توانیم نتیجه بهتری بگیریم که تعاملی هم با همسایگان و کشور‌های دیگر دنیا داشته باشم، در این بن اگر آمریکا هم خواست که خواسته است و اگر هم نخواهد مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد.

جعفرزاده گفت: اما اتفاقی که می‌افتد که عموماً بر اساس تنگ‌نظری‌ها یا سهل‌انگاری‌ها است، این است که ما با کشور‌هایی وارد چالش می‌شویم که ضرورتی ندارد، ما نمی‌توانیم با آن‌ها تعامل کنیم و جالب است که برخی از این کشور‌ها از بابت تحریم‌ها خسارت می‌بینند، اما ما با آن‌ها نمی‌توانیم تعامل برقرار کنیم.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی ما در کاهش این تنش‌ها تلاش‌های زیادی کرده است، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است، البته وزرای دیگر هم دست روی دست گذاشته اند و تماشاچی اقدامات وزارت خارجه هستند که این خود یک داستان دیگری شده است.

وی گفت: وزارت صنعت می‌تواند با ترکیه یا برخی دیگر از کشور‌ها اتفاقاتی را رقم بزند و یا وزارت کشاورزی مثلاً با روسیه می‌توانند کار‌هایی را بکند و یا سایر وزارت خانه‌ها بسته به نوع فعالیتشان می‌توانند به وزارت خارجه ما کمک کنند. درواقع اگر مجموعه دولت بخواهد می‌تواند بخشی مهمی از این تحریم‌ها را بی‌اثر کند.

وی گفت: تولید سرریز ما به هر حال باید صادر شود، مواد اولیه را هم نیاز است که وارد کنیم، بنابراین ما نمی‌توانیم دور کشور خود را حصار بکشیم و ادعا کنیم که همه‌چیز را خودمان خواهیم ساخت، به هر چیز‌هایی وجود دارد که به‌هرحال وابسته به خارج است و مواد اولیه آن باید از بیرون وارد شود.

وی گفت: ممکن است در یک محصول تولید ما ده درصد وابستگی به خارج داشته باشم و اگر این را ده درصد را وارد نکنیم دیگر نمی‌توانیم آن این محصول را تولید کنیم بنابراین نیاز به دیپلماسی خارجی داریم. مشکلی که ما داریم وجود انفعال در نهاد‌های مختلف است.

وی گفت: یک کنش مقتدرانه به‌جای یک واکنش منفعلانه باید صورت گیرد تا ما بتوانیم از عهده مشکلات خود برآییم و بتوانیم بااقتدار و حفظ جایگاه همیشگی خود در مناسبات بین‌المللی تحریم‌ها را دور بزنیم.
منبع: تابناک
نظرات شما
پیشخوان