تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

محیط زیست کشور در معرض حراج / مدیرانی که اعتقاد به محیط زیست ندارند

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی محیط زیست با انتقاد از اینکه تیم مدیریتی محیط زیست و سازمان جنگل‌ها هیچ اعتقادی به محیط زیست ندارند، گفت: این تیم به دنبال حراج همین اندک باقی مانده از محیط زیست هستند.
محیط زیست کشور در معرض حراج / مدیرانی که اعتقاد به محیط زیست ندارند
رویداد۲۴  محمد درویش، وضعیت و شرایط محیط زیست کشور را بسیار نگران کننده و شکننده دانست و گفت: با توجه به تداوم روند نشست زمین شاهد گاه و بیگاه طغیان‌ها، آفات، حشرات مختلف و انقراض شمشاد‌ها به عنوان گونه‌ای منحصر به فرد در شمال کشور و همچنین قرار گرفتن گونه‌هایی مانند یوزپلنگ آسیایی، خرس سیاه بلوچی، میش مرغ، سیاه گوش و بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی در لیست قرمز (در معرض تهدید) هستیم.

وی ادامه داد: رخداد تمامی موارد بالا نشانه این است که زیستگاهی که در آن زندگی می‌کنیم به شدت در معرض تخریب قرار گرفته و پاسخگوی نیاز جانوران و گیاهانی که میلیون‌ها سال در آن زندگی می‌کردند نیست بنابراین انسان نیز به عنوان عضوی از این زیستگاه و اکوسیستم با مشکلات جدی از نظر کیفیت زندگی روبرو است.

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست یادآور شد: افزایش هزینه‌های درمان و دارو‌های مقابله با سرطان بیانگر حال ناخوش ایرانی‌ها و افزایش بیماری جامعه انسانی نشاندهنده تخریب شتابناک سرزمینی است که مردم در آن زندگی می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه آلودگی هوا در اغلب کلانشهر‌های کشور از استاندارد‌های جهانی بالاتر است، تصریح کرد: آلودگی آب به طور تقریبی در تمامی سکونت‌گاه‌هایی که در کنار رودخانه ها، سواحل و تالاب‌ها سکونت دارند بیداد می‌کند و علیرغم اینکه در برنامه پنج ساله سوم مقرر شده که باید برای سکونت‌گاه‌هایی که در کنار رودخانه‌ها و سواحل هستند و جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر دارند تصفیه‌خانه احداث شود، اما در ۹۰ درصد موارد انجام نشده بنابراین کیفیت منابع آب زیرزمینی و آب سطحی به شدت در حال کاهش است.

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از ورود شیرابه زباله‌های استان‌های شمالی به رودخانه‌ها انتقاد کرد و گفت: شیرابه‌ها با ورود به اراضی کشاورزی وارد دریای‌خزر می‌شود و در جنوب کشور یعنی سواحل بوشهر، خوزستان، بندرعباس و میناب نیز با این معضل روبرو هستیم به گونه‌ای که شیرابه‌ها و فاضلاب‌ها به طور مستقیم وارد خلیج فارس و دریای عمان می‌شوند.

فرسایش خاک در ایران ۸ برابر متوسط جهانی است

درویش با انتقاد از اینکه فرسایش خاک در ایران ۸ برابر متوسط جهانی است، افزود: هیچ کشوری در فرسایش خاک به گرد پای ایران نمی‌رسد و از دست رفتن خاک در هر سرزمینی به منزله تهدید امنیت غذایی است؛ هشدار اخیر سازمان ملل در مورد خاک بیانگر این است که نرخ از دست رفتن خاک می‌تواند مهم‌ترین عامل سقوط ارزش‌های مرتبط با امنیت غذایی باشد.

وی با بیان اینکه از نظر ریزگرد‌ها همچنان وضعیتی نابسامان داریم، تصریح کرد: افراد زیادی در کشور همچنان درگیر معضل ریزگرد‌ها هستند؛ متاسفانه دولت تاکنون در مورد زباله و پسماند نتوانسته کاری انجام دهد و در حالی که از طریق پسماند می‌توان اشتغال‌زایی کرد، اما تبدیل به چالش و بحران جدی شده است.

بدترین تیم مدیریتی را در سازمان محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع داریم و هیچ اعتقادی به محیط زیست و منابع طبیعی ندارند و آمدند که همین اندک باقی مانده‌ها را نیز حراج کنند
مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر بدترین تیم مدیریتی را در سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع داریم و در واقع هیچ اعتقادی به محیط زیست و منابع طبیعی ندارند و آمدند که همین اندک باقی مانده‌ها را نیز حراج کنند.

درویش با یادآوری دستور ویژه فرمانده ارتش برای کمک به حفظ محیط زیست، ادامه داد: ورود ارتش به این موضوع برای نخستین بار نشانه کم‌کاری سازمان‌های متولی است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان در مورد حفظ محیط زیست خلاء قانونی نداریم، تصریح کرد: بر اساس قانون حتی قطع یک درخت جرم است، اما قانونگذارانی داریم که هیچ اعتقادی به قوانین حوزه محیط زیست ندارند.
منبع: خانه ملت
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان