تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا:

خروج از برجام به ثبات بیشتر منجر نشد/ ایده فشار حداکثری ساده‌لوحانه بود

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: خروج آمریکا از این توافق، نه تنها باعث ثبات و امنیت بیشتر نشد، بلکه آمریکا را منزوی کرد.
خروج از برجام به ثبات بیشتر منجر نشد/ ایده فشار حداکثری ساده‌لوحانه بود
رویداد۲۴ آدام شف روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه خبری سی بی اس با تکرار اتهام‌های بدون مستند علیه ایران در حادثه کشتی‌های خلیج عمان، گفت: مشکل اینجا است که با وجود شواهد محکم ما باید متحدانمان را برای هرنوع پاسخی متقاعد کنیم.

وی افزود: این نشان دهنده انزوای ایالات متحده آمریکا است. متحدان ما به آمریکا هشدار دادند. فکر می‌کنم سازمان‌های اطلاعاتی ما به سیاستگذاران هشدار دادند که این نوع واکنش ایرانی‌ها احتمالاً نتیجه سیاست خروج از توافق هسته‌ای است.

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: آنچه که می‌بینیم یک جدایی آمریکا از متحدانمان است و شاهد هستیم که روسیه و چین در کنار یکدیگر قرار گرفتند و از ایران پشتیبانی می‌کنند.

شف اضافه کرد: من فکر می‌کنم در بدترین شرایط هستیم و کارزار فشار حداکثری به شدت شکست خورده و تنها خطر درگیری افزایش یافته است.

وی با اشاره به اظهارات ضد ایرانی تام کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکا اظهار داشت: از نظر همکارم، سناتور کاتن که از طرفداران حمله به ایران و جنگ است، مجوز کنگره لازم نیست.

عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: من فکر می‌کنم یک پاسخ کاملاً اشتباه در هر دو سطح است. موافقت کنگره برای آغاز هرنوع درگیری علیه ایران ضروری است. ما باید تلاش کنیم تا یک پاسخ قاطع و شدید از طرف جامعه بین المللی برای دفاع از حمل و نقل و اعمال تحریم‌ها داشته باشیم، اما چون ما خودمان را از متحدان خود بیگانه می‌دانیم، این اتفاق نمی‌افتد.

شف با یادآوری اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه به دنبال جنگ با ایران نیست، عنوان کرد: درست است و قطعاً رئیس جمهوری و همچنین مردم جنگ را نمی‌خواهند و من نمی‌دانم چرا پمپئو و بولتون یا هر دو به نظر می‌رسد اقدام‌هایی را برای کاهش جاه طلبی در خروج از جنگ در زمانی که رئیس جمهوری به طور روشن از طریق نخست وزیر ژاپن پیام می‌فرستد و به بازگشت به میز مذاکره علاقه نشان می‌دهد، تحریم‌های جدیدی را درباره ایران اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: آیا این تلاشی برای عقب نشینی رئیس جمهوری از تلاش برای آغاز یک گفت وگو است؟ در حال حاضر این تلاش است که تلاش رئیس جمهوری را برای آغاز گفت وگو آغاز کند؟ قطعاً به نظر می‌رسد که این اثر را داشته باشد.

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: من فکر می‌کنم تمام ایده فشار حداکثری بر ایران این است که ایران مجبور شود و بگوید "خب ما به میز مذاکره باز می‌گردیم، ما همه چیز را رها خواهیم کرد" بسیار ساده لوحانه بود و این همان چیزی بود که متحدان ما به آن واکنش نشان دادند.

شف با بیان اینکه حملات به کشتی‌ها پیش بینی پذیر بود، گفت: واقعیت این است که رفع موانع این توافق، ما را امن‌تر نساخته است.
وی با اشاره به اظهارات پمپئو درباره بازگشت ایران به غنی سازی هسته‌ای به عنوان یک نقص برجام، اظهار داشت: ما توافق هسته‌ای را ترک کردیم. چطور می‌توان گفت که معاهده هسته‌ای ناقص است؟ ما توافق را ترک کردیم و اکنون قصد داریم شکایت کنیم که ایران در حال خروج از این توافق است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان