تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
امیر حاتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

اتهامات آمریکا علیه ایران در رابطه با نفتکش‌ها کاملاً کذب است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت:اتهام آمریکا علیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوع نفتکش ها در دریای عمان بیان شده کاملاً کذب است.

اتهامات آمریکا علیه ایران در رابطه با نفتکش‌ها کاملاً کذب است

رویداد۲۴ امیر حاتمی، وزیر دفاع امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این اتهامی که علیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوع نفتکش‌ها در دریای عمان بیان شده کاملاً کذب است و من با قاطعیت این موضوع را رد می‌کنم.

وی افزود: ایران کشوری مقتدر، قانون مدار و مسئول است و اگر بخواهد کاری را انجام دهد مسئولیت آن را می‌پذیرد؛ این اتهامی ناجوانمردانه به نیروهای مسلح ایران است که نقش بسیاری در تأمین امنیت منطقه و آبراه‌های بین المللی انجام داده و این اتهام را در راستای ادامه تخریب‌های علیه ایران می‌دانیم.

حاتمی درباره اطلاعات منشا حادثه نفتکش‌های دریای عمان، گفت: اطلاعات ما اطلاعاتی است که دارندگان اطلاعات آنها را منتشر کرده اند، اما نکات بسیار مهمی در این اطلاعات منتشر شده وجود دارد.

وی ادامه داد: اماراتی‌ها اطلاعات بندر فجیره را در اختیار داشتند و ابتدا سعی کردند اصلاً آن را مطرح نکنند و بخشی از اطلاعات را هم خیلی مدیریت شده منتشر کردند.

وزیر دفاع با اشاره به مشکوک بودن رفتار اماراتی‌ها در انتشاراطلاعات و مدیریت شده برای استفاده سیاسی گفت: نکته خیلی مهم در این خصوص این است که تغییری در راهبرد آمریکا و غرب در مورد آبراه‌های بین المللی ایجاد شده است وآنها امنیت آبراه‌ها را همیشه به عنوان یک هدف بالا دنبال می‌کردند اما امروز این مضمون را از رئیس جمهور آمریکا می‌شنویم که می‌گوید امینت خلیج فارس به من چه ربطی دارد؛ این یعنی تغییر راهبرد اساسی اتفاق افتاده است و به نظر می‌آید از این موضوع هم به دنبال استفاده سیاسی هستند.

وی افزود: از این موضوع برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی که در آبراه‌ها دارای منافع هستند، استفاده کنند. عمدتاً کشورهایی که در این آبراه‌ها هستند که در رقابت با آمریکا هستند؛ از جمله کشورهایی همچون چین، ژاپن، کره و اروپایی‌ها نفت خود را از این آبراه‌ها منتقل می‌کنند.

حاتمی گفت: فشارهای ناجوانمردانه که علیه مردم و جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌کنند می‌خواهند زمینه ایران هراسی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند. این تغییر در راهبرد به نظرم موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی افزود: نکته دیگری اینکه آمریکایی‌ها در ده سال گذشته دخالت مستقیم نظامی نداشتند و با استفاده از گروه‌های نیابتی مثل داعش در سوریه و عراق عمل می‌کردند.

وزیر دفاع گفت: این نوع کاری که در خلیج فارس، دریای عمان و بندر فجیره اتفاق می‌افتاد به لحاظ جنس و مدیریت بسیار شبیه به همین نوع رفتارها برای ناامن کردن آبراه‌ها در جهت منافع خودشان است.

وی تایکد کرد: امروز شرایط بسیار پیچیده ای است که باید همه آن را با دقت دنبال بکنند و ما قطعاً این اتهام را با قاطعیت رد می‌کنیم و نیروهای جمهوری اسلامی جز برای صلح کاری را انجام نمی‌دهد.

وی گفت: نیروهای مسلح و سایر نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی مثل سازمان بنادر جز اولین واحدهایی بودند که برای امداد و نجات به دریای عمان و نفت کش اول رسیدند. آنها توانستند ۲۳ نفر را نجات دهند و از آنجا مراقبت کنند و با هواپیماهای با سرنشین و بی سرنشین در آن منطقه پرواز کردند و بلافاصله به سراغ نفتکش دوم رفتند و آنها گفتند که یک نفتکش دیگری قبل از نیروهای ایرانی رسیده و به آنها کمک کرده است. یعنی شناور آمریکایی قبل از شناور ایرانی به نفتکش دوم رسیده بوده است.

وی با اشاره به اینکه ایران همیشه نقش کمک کننده را داشته و خواهد داشت افزود: این اتهامات خیلی ناجوانمردانه است، چرا که ما امنیت آبراه‌ها را امنیت خودمان می‌دانیم و امنیت بسیاری از واردات و صادرات ما وابسته به امنیت این آبراه‌ها است.

حاتمی ادامه داد: با این حال دریا یک محیط بسیار وسیع است و با همه این مراقبت‌ها کسانی که بخواهند بحث‌های اینچنین را دنبال کنند کار خود را انجام می‌دهند.

وزیر دفاع در پایان با اشاره به فیلم‌های منتشر شده از کشتی‌هایی که به نفتکش‌ها نزدیک شده اند خاطرنشان کرد: فیلم منتشر شده نه تاریخ و نه مکانش قابل تشخیص و صحت نیست. وقتی که شناورهای ما به آنجا رفتند مراحل امداد و نجات را انجام دادند و آنها می‌توانند این فیلم‌ها را به هر شکلی که بخواهند نشان دهند و این نوع فیلم‌ها هیچ سندیتی ندارد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان