تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

سفیر سوئیس و کاردار امارات را در جریان پهپاد جاسوسی احضار کردیم/ رفتار انگلیسی‌ها غیر سازنده است

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه گفت: درباره تجاوز پهپاد آمریکایی به ایران علاوه بر احضار سفیر سوئیس و کاردار امارات، برای اعتراض به این اقدام متجاوزکارانه نامه‌ای به شورای امنیت ارسال کردیم.
سفیر سوئیس و کاردار امارات را در جریان پهپاد جاسوسی آمریکا احضار کردیم/ به دنبال افزایش تنش در منطقه نیستیم
رویداد۲۴ «سید عباس موسوی» امروز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به پیش رو بودن هفته حقوق بشر آمریکایی گفت: این هفته با ترور رهبر معظم انقلاب در ۶ تیر ماه آغاز می‌شود، حادثه هفتم تیر و حمله شیمیایی را داشتیم و در دوازدهم تیر ماه هم هوایپمایی ایران با موشک آمریکایی سرنگون شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به رغم فشار‌ها و لفاظی‌ها دیپلماسی ادامه دارد و ابتکارات دیپلماتیک چه از سوی ایران و چه از سوی برخی کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کاهش تنش در منطقه در جریان است.

موسوی با تاکید بر اینکه ما به دنبال افزایش تنش نیستیم و از کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: همه کسانی که به دنبال تنش زدایی هستند، به ریشه و علت وقوع تنش‌ها ارجاع می‌دهیم که بدعهدی و تروریسم اقتصادی است.

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه درباره پیگیری‌های وزارت امور خارجه پس از تجاوز هوایپمای آمریکایی به ایران تصریح کرد: علاوه بر اقدامات سیاسی و دیپلماتیک، اعتراض و محکوم کردن و احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران و احضار کاردار امارات به عنوان کشوری که این پهپاد متجاوز از خاک آن‌ها بلند شده بود، اقدامات حقوقی و دیپلماتیک برای اعتراض و شکایت این اقدام متجاوزکارانه انجام دادیم که مهمترین آن ارسال نامه اعتراض به شورای امنیت بود که در آنجا ثبت شد. امیدواریم طی آن نامه متجاوزین متوجه اشتباه خود بشوند.

موسوی در پاسخ به این سوال که «آیا برجام با روسیه و چین ادامه می‌یابد؟» خاطرنشان کرد: ایران به برجام متعهد است و اقدامات ایران هم در قالب این توافق است و می‌خواهیم از حقوقی که در این توافق برای ایران در نظر گرفته شده، استفاده کنیم.

موسوی گفت: حیات برجام بستگی به اجرای تعهدات توسط همه طرف‌های برجامی است. با خروج غیرقانونی آمریکا، کشور‌های باقی مانده متعهد شدند نگذارند این دستاورد بین‌المللی از بین برود، ولی با اندک تقلا‌های دوستان، دیگران اراده‌ای برای حفظ برجام نشان ندادند و ایران علیرغم میل خود مجبور به عکس‌العمل و کاهش تعهداتش شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر یکی از مقامات روسیه مبنی بر اینکه اگر اروپا خواسته ایران را عملی نکند، روسیه این کار را انجام می‌دهد، هم ابراز داشت: این مسئله هم در قالب تعهدات طرف مقابل است. ما منتظر اروپا نبوده و نخواهیم بود و با کشور‌های دوست به صورت دوجانبه در حال رایزنی هستیم و برخی راهکار‌های تجاری، مالی و بانکی را تنظیم کرده ایم که برخی اعلام شده و برخی در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر معاون وزیر امور خارجه انگلیس به تهران و ادعای وی درباره نقش ایران در حملات به نفتکش‌ها بیان کرد: ما این شیوه انگلیسی‌ها را غیرسازنده می‌دانیم. موریسون به عنوان معاون جدید برای آشنایی با دیدگاه‌های ایران به تهران سفر کردند. در دیدار با آقای عراقچی که بسیار صریح هم بود، طرفین دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه با صراحت تمامی پرونده‌هایی که ایران با آن درگیر بوده، مطرح و به ایشان ابلاغ کرد.

موسوی ادامه دهد: اظهارات ایشان را سازنده نمی‌دانیم و نمی‌پسندیم، ولی شاید بتوان گفت انگلیس به خاطر گرفتاری‌های داخلی و مواجه بودن با بحران بی‌دولتی و برگزیت و عدم پشتیبانی اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد با آمریکا بیشتر همراه باشد که سازنده نیست و هرگونه همراهی با این سیاست‌ها غیرقابل قبول است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان