تاریخ انتشار: ۲۲:۵۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۸
سازمان ملل:

۵۵ هزار داعشی در عراق و سوریه مستقرند

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از حضور ۵۵ هزار نفر از عناصر تروریستی داعش در عراق و سوریه خبر داد.

۵۵ هزار داعشی در عراق و سوریه مستقرند

رویداد۲۴ «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دوشنبه‌شب در نشست شورای حقوق بشر در ژنو گفت که ۵۵ هزار نفر از عناصر داعشی در عراق و سوریه مستقر هستند.

مسئول سازمان ملل اظهار داشت که «ده‌ها هزار نفر از عناصر داعش و خانواده‌هایشان که در اردوگاه‌هایی در عراق و سوریه اسیر هستند یا باید محاکمه شوند یا آزاد».

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، وی گفت که «خانواده‌های داعشی‌های خارجی در سوریه و عراق اگر قرار نیست محاکمه شوند، به کشورشان بازگردانده شوند».

باشله تاکید کرد که «دولت‌ها باید مسئولیت بازگشت شهروندان خود را بر عهده بگیرند و تابعیت کودکان عناصر داعش را سلب نکنند».

وی اضافه کرد که اعضای خانواده‌های خارجی باید به کشورشان بازگردانده شوند مگر آنکه مطابق قوانین بین‌المللی تحت پیگرد باشند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین از دولت‌ها خواست تا شرایط را برای بازگشت کسانی که اتهامی متوجه‌شان نیست، فراهم کنند.

در ماه مارس سال جاری میلادی(حدود سه ماه پیش) آخرین سنگر داعش در سوریه فرو ریخت و اکنون نزدیک ۵۵ هزار نفر از جمله هزاران داعشی خارجی در اردوگاه‌های پناهجویی زندگی می‌کنند.

باشله همچنین هشدار داد که ادامه بازداشت افرادی که مظنون به ارتکاب جرم نیستند، قابل قبول نیست.

وی باشله بر «اسفناک» بودن وضعیت فرزندان داعش که در دوره جنگ متولد شدند، تاکید کرد و شمار این کودکان را نزدیک به ۲۰ هزار نفر تخمین زد.

تاکنون فرانسه، روسیه، مراکش، عربستان سعودی و هلند، شماری از کودکان را به کشورهایشان بازگردانده‌اند. استرالیا نیز اخیرا گفته که شش کودک را خارج کرده است.

منبع: فارس
نظرات شما
پیشخوان