تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

متهم یا قربانی؟/ آیا برخورد نیروی انتظامی با دختر جوان در پارک پلیس جرم بود؟

دختر جوانی در پارک پلیس تهرانپارس مقابل مامور نیروی انتظامی را به زور سوار ماشین پلیس کردند تا بار دیگر این سوال مطرح شود که چگونه باید از بروز چنین برخورد‌هایی جلوگیری کرد.
متهم یا قربانی؟/ آیا برخورد نیروی انتظامی با دختر جوان در پارک پلیس جرم بود؟
رویداد۲۴ از شب گذشته هشتگی با عنوان آب بازی در فضای مجازی دست به دست می‌شود محتوای پست‌هایی که با این هشتگ گذاشته می‌شود فیلمی است که نشان می‌دهد، مردی با لباس شخصی درست در مقابل چشم ماموران نیروی انتظامی دختر جوانی را با زور و کشان و کشان داخل ماشین نیروی انتظامی می‌اندازد. دختر جیغ می‌زند و زور مرد به حدی می‌رسد که قسمتی از لباس و مانتو دختر کنار زده می‌شود. سرانجام مرد، دختر را داخل خودروی نیروی انتظامی می‌برد.
 
همه این اتفاقات در مقابل چشم ماموران نیروی انتظامی رخ می‌دهد و آنها در برابر رفتار مردی که لباس شخصی بر تن دارد، سکوت کرده‌اند. نیروی انتظامی نسبت به انتشار این فیلم واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد «ماموران پس از حضور در محل، ابتدا ضمن ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر این افراد، آنان را به رعایت عفت و هنجار‌های اجتماعی دعوت نموده که در مقابل این رفتار مامور پلیس، یکی از این افراد ضمن ایجاد جوسازی شروع به فحاشی نسبت به ماموران کرده که در نتیجه این ماجرا (سه پسر و دو نفر دختر) دستگیر و به کلانتری انتقال داده می‌شوند. در بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود این افراد به دلیل مصرف مواد مخدر توهم‌زا فاقد حالت طبیعی بوده‌اند، لذا در این خصوص اقدامات قانونی صورت گرفت.»
 
شب گذشته نیز عبدالوهاب حسن وند سرکلانتر شرق تهران نیز در برنامه تلویزیونی حاضر شد و گفت «دختری که در فیلم بوده نسبت به مامور فحاشی کرده است و عینک مامور نیروی انتظامی را شکسته است.» این اظهارات در حالی بود که فردی که با دختر برخورد کرده، لباس شخصی به تن داشته است.
 
البته جای سوال دارد که ماموران نیروی انتظامی تا چه اندازه اجازه برخورد با یک فرد را دارند؟ حسن وند سرکلانتر شرق تهران در توضیح این مسئله در برنامه‌ای تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا برخورد نیروی انتظامی با رفتار دختر همخوانی داشته، گفته است: دختر به مامور حمله کرده و مامور عصبانی شده اما به هیچ عنوان رفتار مامور را تایید نمی‌کنیم و با همکارانی که چنین عملکردی داشته باشند، برخورد خواهیم کرد.
 
سردار رحیمی فرمانده پلیس پایتخت نیز ظهر امروز از بازداشت و عزل دو مامور در ماجرای درگیری پارک تهرانپارس خبر داده و گفته است جانشین کلانتری و یکی از مأموران کلانتری در این ماجرا بازداشت و از سمت خود عزل شده‌اند.
 
شیما قوشه حقوقدان رویداد۲۴ می‌گوید: آنچه گفته شده این بوده که افراد در حال آب بازی بوده‌اند. با این حال بر اساس قانون آب بازی جرم نیست، جرم آن چیزی است که توسط قانون‌گذار تعریف شده و حدود و ثغور و مجازات آن را مشخص کرده است، لذا نه نیروی انتظامی نه هیچ مرجع دیگری حق تعیین جرم یا تعیین مصداق برای جرایم را ندارد.
 
این حقوقدان می‌گوید: وقتی نیروی انتظامی قصد ورود به مساله‌ای را دارد، افراد باید با لباس فرم و اتکت نام و نام خانوادگی باشند و تمام حقوق متهم را رعایت کند اما در فیلم منتشر شده فردی که دختر را سوار ماشین می‌کند، لباس فرم نداشته است. البته در آن صحنه مامور نیروی انتظامی و می‌توانسته از این برخورد جلوگیری کند بنابراین به نظر می‌رسد سکوت ماموران نیروی انتظامی در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.
 
این حقوقدان می‌گوید: این برخورد‌ها در قانون اساسی ممنوع اعلام شده است. با توجه به اینکه فرمانده انتظامی شرق تهران گفته با این اتفاق برخورد خواهد کرد، نحوه برخورد اینگونه است که اگر شخصی که این عمل را انجام داده، به عنوان ضابط قضایی مشغول انجام وظیفه بوده که باید در دادگاه عمومی از وی شکایت شود و مسئول اعمال خودش است اما اگر به عنوان یک فرد نظامی مشغول انجام وظیفه بوده در دادگاه‌های نیرو‌های مسلح باید پاسخگو باشد.
 
به گزارش رویداد۲۴ تا کنون هم دختران و پسران نوجوان در پارک پلیس تهرانپارس دستگیر شده‌اند هم دو مامور نیروی انتظامی. اما آیا با بازداشت نوجوانان و عزل ماموران مسئله حل خواهد شد؟ هنجارهای جامعه برای نسل جوان و نوجوان جذابیت ندارد و آنها تمایلی به پیروی از آن هنجارها ندارند. نیروی انتظامی فارغ از اینکه نسل جدید به چه می‌اندیشد، ناچار است با آنچه قانون آن را ناهنجاری می‌داند برخورد کند. تقابل این دو موضوع به تناقضی رسیده که هنوز حل نشده است و از دل آن اتفاقاتی غیر قابل قبول مانند پارک پلیس تهرانپارس رخ می‌دهد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حجاب اجباری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
9
3
فعلا که هنجارهای جامعه ی ما را دارن بیگانگان تعیین میکنن
وای به حال این حکومت ضعیف و این مردم خود باخته
اگه دین داریم باید دستورات خدا را اجرا کنیم اگر میخواهیم نوکر کافران باشیم حرف دیگه ای است
حضرت امیرالمومنین هم چون در امر دین مسامحه نکردند حکومتشون دوام نیاورد
حال حکومت ما میخواهد کدام را انتخاب کنه؟ دوام قدرت یا اجرای دستورات شرعی از جمله جلوگیری از گناه علنی درجامعه.
چرا واضح به اراذل نمیگن اگه برید تو خفا هرغلطی بکنید کاریتون نداریم اما توی جامع حق ندارید فضا را آلوده کنید تا همه تکلیف خودشون را بدونن؟
تا کی میخوان مردم را بلاتکلیف بذارن؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
وقتی دارید نظر خودتون رو میگید از دین و افراد دیگه مایه نذارید
تو کوجه ی ما هم عروسی میشه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
کسانی که دم از حجاب وعفاف و شرف وناموس میزنن 40ساله که زن وبچه های خودشون زیردست وپای قماربازای کازینوهای امریکا دارن وووووول میخورن. شما ها دیگه دم از عدالت وشرف تزنین که حنای شما برای ما هیچ رنگی نداره.ننگ برشما که تنها عامل دوام وبقاتون تو این سالها پرروئی ووقاهت وبی شرفیتون بوده. یک روزی حتما تقاص پس میدین. میدونم که این نظرمثل تمام حرفها ی حق منتشر نمیشه ولی اینو بدونین کاری که تو این سالها برخی با افکار واعتفادات مردم ایران کردند انگلیس حتی تو 1000 سال هم نمیتونست انجام بده. اینها روح این مردم رو زخمی وبیمار کردن. شما این مردم رو حتی از خدا هم بیزار وفراری دادینن.
یک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
دختر نا محرمو مرد غریبه بغل کرد هنجاردونتون تحریک نشد اما ابپاشی کردن هنجاردونتونو تحریک میکنه. پس اگر نامستونو مرد غریبه به زور بغل بزنه همه چی خوبه و به صلاح فقط چخارچشمی مراقب باشید یه وقت آب بازی نکند که بدجوری جیزه!!! . نیاز به ریست فاکتوری داری. هر چند برای امسال شما همونم تاثیری نداره!!!!
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
0
2
کجا دین نوشته که با بچه مردم اینطور برخورد بشه کجای دین نوشته باید اینطوری و به زور چادر سرمردم کرد دست از سر مردم بردارید راست میگین جلوی دزدی و اختلاسها را بگیرین راست میگی جلوی معتادها را بگیرین که علنا خرید وفروش میکنن راست میگین اقتصاد کشور را روبراه کنین راست میگین یه فکری برای این مردم که هر روز دارن بدبخت تر میشن بکنین
کی گفته در زمان کدام امامان با زن راجع به حجابش برخورد شده یه دونه سند بیارین
هرچی اسلام میکشه از دست تند روهای بی عقل که هر طوری که خودشون هستن بقیه هم باید همون طور باشن و دین را خودشون تفسیر میکنن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
1
1
سلام، ابتدای عرضم از همه ی دوستان میخوام که با احترام به هم، برای خودمون هم احترام جذب کنیم، بنده یک نکته عرض میکنم، ما در هر جای دنیا که باشیم، باید به قوانین اونجا پایبند باشیم، حالا اگر نیروی انتظامی بی قانونی کرده باشه باید مجازات بشه همون جور که رفتارهای نابهنجار اون دختر و پسر طبق قواعد و قوانین ما مشکل داره و ما این رو بدون هیچ نگاه سیاسی و دینی باید بپذیریم، حالا اگر کسی دزدی میکنه، اختلاس میکنه، پارتی بازی میکنه و خیلی کارهای دیگه ما نباید مثل اونها عمل کنیم چون ما هم مثل اونها میشیم و اون وقت چه فرقی بین اونها و ما هست. خوش باشید.
بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
0
رفتار نابه هنجار با رفتار غیر قانونی فرق داره!!! کجای قانون نوشته آب بازی جرمه که با فردی که آب بازی کرده و با توجه به تصاویر فیلم به احتمال بالا زیر سن قانونی هم هست چنین برخورد میشه؟ هنجار شکنی اون دختر نوجوان مساله است اما هنجار شکنی اون به ظاهر مامور که نه لباسی داره، نه نام و نشانی و دختر نا محرمو عملا بغل میزنه و باهاش برخورد فیزیکی داره کاملا صلاحه؟ به کجا داریم میریم؟!!!
غریبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
0
نیروی افتضاحی خجالت خجالت!
نظرات شما
پیشخوان