تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۸
فرانسه:

تهران در صورت نقض برجام، مرتکب اشتباهی جدی خواهد شد

وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اقدام ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام را «نقض برجام» توصیف کرده و مدعی شده تهران در صورت انجام این کار مرتکب «اشتباهی جدی» خواهد شد.

تهران در صورت نقض برجام، مرتکب اشتباهی جدی خواهد شد

رویداد۲۴ «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اقدام ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام را «نقض برجام» توصیف کرده و مدعی شده تهران در صورت انجام این کار مرتکب «اشتباهی جدی» خواهد شد. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، «لودریان» که در پارلمان فرانسه صحبت می‌کرد گفت: «نقض برجام از سوی ایران اشتباهی جدی و پاسخی بد به فشارهای اعمال‌شده توسط آمریکا است.» 

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه ۲۷ خرداد در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفته بود که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که قصد این کشور برای کاستن از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام و مستند به مفاد این توافق است. تهران برای کاستن از تعهداتش به بندهای ۳۶ و ۳۷ توافق هسته‌ای اشاره کرده است.

در بند ۳۶ برجام آمده است: «چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه گروه ۱+۵ تعهدات خود را رعایت ننموده‌اند، ایران می تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید.».  در پایان همین بند نیز آمده که پس از طی فرایند حقوقی تعریف‌شده، «چنانچه موضوع کماکان به نحو مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق "عدم پایبندی اساسی" می‌باشد، آن‌گاه آن طرف می‌تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کرده و/یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ نماید که معتقد است موضوع مصداق عدم پایبندی اساسی به شمار می‌آید.»

در بند ۳۷ برجام هم چنین آمده است:  «ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود، وفق این برجام قلمداد خواهد نمود».

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان