تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۸

اینستکس تحریم‌های آمریکا علیه ایران را جبران می‌کند؟/ نابودی برجام یک فاجعه خواهد بود

خبرنگار نشریه تایمز بر نقش اینستکس در نگه داشتن ایران در برجام تاکید کرد و گفت: حفظ برجام در شرایط فعلی ضروری است؛ چراکه نابودی این توافق به بروز شرایط بحرانی‌تر و فاجعه منجر خواهد شد.

رویداد۲۴ دبورا هاینز خبرنگار سیاست خارجه و و روابط بین‌الملل نشریه تایمز در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ایران هرگز نمی‌خواهد برجام نابود شود. حتی کاهش تعهدات برجامی‌اش به معنای این نیست که آنها خواهان نابودی برجام هستند، آنها می‌خواهند از این طریق سایر اعضای برجام تعهدات خود در قبال تهران را اجرایی کنند.

وی در ادامه به کارایی برجام اشاره کرد و گفت: به نظر نمی‌رسد که هیچ کدام از امضا‌کنندگان برجام خواستار نابودی آن باشند و همه بر لزوم تداوم توافق هسته‌ای تاکید دارند.

افزایش تنش میان ایران و آمریکا عامل عدم اجرای تعهدات اروپا در قبال ایران

خبرنگار نشریه تایمز در ادامه گفت: برجام بهترین توافق برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای بوده است و اروپا تمایل زیادی برای تداوم آن دارد اما از سوی دیگر فشارها و خروج ترامپ از برجام شرایط را برای اجرای تعهدات اروپا بسیار سخت کرده است. از سوی دیگر من افزایش تنش میان ایران و آمریکا را عامل عدم اجرایی شدن تعهدات اروپایی‌ها می‌دانم و این بسیار مهم است چر‌اکه اروپا به دلیل افزایش تنش‌های میان ایران و آمریکا و ترس از اسلات متحده نمی‌تواند کمک خوبی برای ایران باشد.

اجرایی شدن اینستکس می‌تواند ایران را در برجام نگه دارد/ اینستکس نمی‌تواند جبران تحریم‌های آمریکا علیه ایران باشد

هاینز با اشاره به راه اندازی ساز و کار مالی میان ایران و اروپا گفت: اجرایی شدن اینستکس در واقع می‌تواند ایران را در برجام نگه دارد و امیدها این است که با انجام مبادلات از طریق اینستکس تداوم برجام تضمین شود. اما در واقع این مکانیزم شاید نتواند جبران تحریم‌های سنگین و متعدد آمریکا علیه ایران باشد؛ چراکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیار شدید است و من تصور می‌کنم شاید اینستکس نتواند به خوبی با این تحریم‌ها مقابله کند.

ترامپ با سیاست خارجی‌اش در قبال ایران منزوی شد

وی افزود: کشورهای اروپایی با همه لفاظی‌های خود علیه ایران اما تا‌کنون در مورد برجام و مقابله با آمریکا تا حد زیادی در کنار تهران باقی مانده‌اند حتی به جرأت می‌توان گفت که آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران تا حد زیادی در سیاست خارجی خود منزوی شده است.

سفر مقام‌های اروپایی به ایران به اجرایی شدن اینستکس کمک کرد

این فعال رسانه‌ای در مورد سفر مقام‌های اروپایی به ایران گفت: سفرهای مقام‌های اروپایی به ایران همه و همه در راستای اجرایی شدن برجام و کاهش تنش در منطقه و اجرای سریع‌تر اینستکس بوده است که با توجه به پیشرفت‌های اینستکس متوجه کارایی این سفرها می شویم.

روسیه و چین باید به ایران کمک کنند

وی همچنین بر روابط میان ایران و روسیه و چین اشاره کرد و گفت: من بر نقش روسیه و چین برای نگه داشتن ایران در برجام تاکید می‌کنم و معتقدم آنها باید تلاش زیادی برای کمک به ایران انجام دهند تا از فشار اقتصادی بر این کشور کم شود.

نابودی برجام به یک فاجعه منجر خواهد شد

هاینز در مورد افزایش تنش‌ها گفت: معتقدم باید همه برای کاهش تنش در منطقه تلاش کنند و تلاش زیادی برای این هدف لازم است، اگر همه برای این هدف تلاش کنند حفظ برجام در شرایط فعلی ضروری است؛ چراکه نابودی این توافق به بروز شرایط بحرانی‌تر و فاجعه منجر خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان