تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۸
فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل:

ایران باید پیش از تشکیل جلسه شورای حکام، لابی با روسیه و چین را فعال‌تر کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران در این مقطع اقدام خاصی نمی‌تواند انجام دهد مگر اینکه پیش از تشکیل جلسه شورای حکام، با روسیه، چین و برخی کشور‌های دیگر وارد مذاکره شده و لابی‌هایش را فعال کند.
ایران باید پیش از تشکیل جلسه شورای حکام، لابی با روسیه و چین را فعال‌تر کند/ لندن تلاش می‌کند قبل از «برگزیت» در بلوک واشنگتن قرار بگیرد
رویداد۲۴ عبدالرضا فرجی‌راد در واکنش به درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، گفت: با توجه به اینکه آمریکا خود از برجام خارج شده، خلاف مصوبه شورای امنیت اقدام کرده و حالا مساله ایران را به آژانس می‌برد؛ اگر آژانس بخواهد منطقی برخورد کند؛ باید بگوید آمریکا نقض‌کننده توافق هسته‌ای بوده و ایران هم در چهارچوب بند‌های برجام و حقی که در این توافق برای تهران در نظر گرفته، در حال کاهش تعهدات خود است.

وی ادامه داد: با این حال واقعیت این است که آمریکا احتمالا با اقدام خود این هدف را دنبال می‌کند که موضوع ایران را به آژانس ببرد و در ادامه باقی کشور‌ها هم یا یک موضع منفی بگیرند و یا سکوت کرده و به نحوی این اقدام ایران یک نوع تخلف تلقی شود که در نهایت ایالات متحده از اقدام خود ضرر نکرده است.

فرجی‌راد افزود: البته هماهنگی و توافق پشت پرده برای این اقدام هم دور از ذهن نیست که اروپا نیز بخواهد به ایران فشار بیاورد که در صورت ادامه روند اقدامات تهران در کاهش تعهدات برجامی، امکان ارجاع این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل هم امکان‌پذیر خواهد بود.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که اساسا نفس تشکیل چنین جلسه‌ای تا چه میزان برای تهران تبعات خواهد داشت و اقدام ایران در این مقطع چه باید باشد، گفت: قطعا نفس تشکیل این جلسه برای ایران خوب نیست؛ چراکه در مرحله نخست این اقدام برای اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آژانس در مجموع پس از برجام خوب عمل کرده لذا اگر آمریکا و اروپا بخواهند بر این نهاد فشار بیاورند، برای تهران خوب نیست.

وی افزود: ایران هم در این مقطع اقدام خاصی نمی‌تواند انجام دهد مگر اینکه پیش از تشکیل جلسه شورای حکام، با روسیه، چین و برخی کشور‌های دیگر وارد مذاکره شده و لابی‌هایش را فعال کند. تا امروز شاهد مواضع خوبی از سمت پکن و مسکو بودیم که البته می‌تواند قوی‌تر هم باشد.

فرجی‌راد در خصوص تغییر مواضع تروئیکای اروپایی در قبال ایران گفت: به رغم مواضع مثبت سران پاریس در خصوص تهران، معتقد نیستم که موضع فرانسه در قبال ایران تغییر کرده باشد، اما موضع انگلیس به وضوح تغییر کرده و این موضوع هم ناشی از رقابت‌های درون حزب محافظه‌کار برای تصدی سمت نخست‌وزیری است.

وی ادامه داد: به همین علت هم بین دو کاندیدای اصلی یعنی «بوریس جانسون» و «جرمی هانت» رقابت شدیدی برای نزدیکی به واشنگتن و کسب حمایت ترامپ به وجود آمده است.

فرجی‌راد افزود: باید به این مساله توجه داشته باشیم که در صورت رای آوردن هریک از این دو نفر، انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا باید بتواند در بلوک متحدان آمریکا قرار بگیرد؛ چراکه دیگر روابط خاصی را با اروپا نخواهد داشت و می‌خواهد از حالا خود را با آمریکا هماهنگ کند. در نتیجه توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران در جبل الطارق و توقیف نفت‌کش ایرانی در بندر جده را می‌توان هماهنگی متحدان آمریکا برای فشار بر ایران در جهت شکستن موضع تهران قلمداد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شکل‌گیری هماهنگی میان لندن و ریاض در فشار بر تهران می‌تواند پیش‌زمینه همراهی این دو کشور در حمله نظامی محدود علیه ایران هم باشد، گفت: قطعا انگلیس توان چنین اقدامی را ندارد و نفرت از این کشور هم در منطقه زیاد است.

وی گفت: انگلیس در هر اقدامی مخصوصا حمله نظامی به هر کشوری باید حمایت آمریکا را داشته باشد و عملا زیرمجموعه ائتلافی به رهبری واشنگتن قرار بگیرد. البته سرپرست وزارت دفاع آمریکا هم روز گذشته مجددا اعلام کرد این کشور برنامه‌ای برای حمله نظامی به ایران ندارد.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان