تاریخ انتشار: ۰۶:۳۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
زنگنه:

اگر بگذارند، از عهده دشمنان برمی‌آییم/ امیدوارم صداوسیما وقت بیشتری به ما بدهد، نه هر ۶،۷ ماه یک بار / دنیا دنیای قدرت است

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر با تمام توان در تلاش هستیم از عهده دشمنان بر آییم و بر مشکلات کنونی فروش نفت پیروز شویم، تاکید کرد: به صادرات نفت در آینده امیدوار هستم.

 رویداد۲۴ بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با تاکید براینکه به صادرات نفت در آینده امیدوار هستم به طعنه گفت: «اگر دوستان اجازه دهند از عهده دشمنان بر می‌آییم.»

 زنگنه یکشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درخصوص نشست اخیر اوپک گفت: در نشست اخیر به طرق مختلف اعلام کردم که اعضای اوپک مُهر لاستیکی نیستند که پای تصمیم‌های اتخاذ شده مهر تائید بزنند و آن‌قدر درباره پرهیز از یکجانبه‌گرایی صحبت کردم که حتی به من پیغام دادند که ما پیام شما را شنیدیم.

وی افزود: درباره منشور همکاری اوپک و غیراوپک هم بیش از پنج ساعت بحث فرسایشی در همین ارتباط بین ما و یک عضو اوپک ایجاد شد و سرانجام خواسته ما پذیرفته شد که بخشی در قطعنامه همکاری قید شده است؛ مبتنی بر موادی از جمله اینکه تشکیلاتی ایجاد نمی‌شود، پیوستن به آن داوطلبانه است و ریاستش به طور گردشی تغییر می‌کند.

زنگنه در ادامه درباره سخنان وزیر نفت عربستان درخصوص نقش ایران به عنوان تهدیدکننده امنیت انرژی، گفت: ایران بزرگترین ضمانت‌کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه است و بزرگترین کسی که درحال برهم زدن ثبات انرژی در جهان است، آمریکاست.

او ادامه داد: ما همیشه گفته‌ایم و می‌گوییم نفت سلاح نیست و اگر امنیت انرژی خدشه‌دار شود، ما هم زیان می‌بینیم.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون آن‌قدر قیمت نفت برایمان مهم نیست که بشکه‌های صادراتی مهم باشد.

زنگنه افزود: آمریکا اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت دنیاست و با احتساب افزایش سه میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور در دوسال اخیر، این بازار تنها با کاهش عادی تولید اوپک جبران نمی‌شود؛ بنابراین بخشی از تحریم‌ها به آمریکا برای توسعه صنعت شیل اویل کمک می‌کند.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه افزایش قابل‌توجهی در ظرفیت پالایشی خواهیم داشت و در شرایط تحریم، همکاران صنعت پالایش ما بسیار خوب کار می‌کنند، گفت: پالایشگاه‌های نفت ما حدود یکسال است که با ظرفیت بالا کار می‌کنند و این هفته تولید بنزین ایران از ١١٠ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند و این بالاترین رقم تاریخی ما است.

زنگنه در ادامه درخصوص نفتکش توقیف شده افزود: وزارت امور خارجه ایران مسئله نفتکش توقیف شده در جبل الطارق را با قدرت دنبال می‌کند و امیدواریم به نتیجه برسد. درباره نفتکشی که در عربستان است، توقیفی در کار نیست و با مذاکرات شرکت ملی نفتکش حل خواهد شد.

وزیر نفت همچنین با تاکید براینکه الزام استفاده از کارت سوخت از مردادماه امسال در دستور کار قرار می‌گیرد، تصریح کرد: مشکلات تولید کارت سوخت حل شده و با دستور رئیس جمهوری هموطنان از مرداد ماه برای سوخت گیری باید از کارت سوخت استفاده کنند، اما موضوع سهمیه بندی مساله دیگری است.

وی با اشاره به برخی میادین مشترک با کشور‌های همسایه از جمله عراق خاطرنشان کرد: ما در درازمدت به فناوری نیاز داریم. طرف مقابل موظف نیست با ما کار کند؛ اگر دیر بجنبیم طرف مقابل سهم ما را هم برمی‌دارد. اینجا بحث برادری مطرح نیست. چرا؟ زیرا سوار است. دنیا دنیای قدرت است، خدا نکند آدم ضعیف شود.

زنگنه در پایان گفت: امیدوارم رادیو و تلویزیون در این شرایط سخت که ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم وقت بیشتری بدهد تا برای مردم در حدی که می‌توانیم توضیح دهیم. این طور نباشد که تلویزیون هر ۶،۷ ماه یک بار به من فرصت دهد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان