تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
کمالوندی خبر داد؛

سطح غنی سازی کشور به ۴/۵ درصد رسید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: هم اکنون سطح غنی سازی کشور از ۳/۶۷ درصد به ۴/۵ درصد رسیده است.

سطح غنی سازی کشور به ۴/۵ درصد رسید

رویداد۲۴ به نقل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی، معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز دوشنبه ۱۷ تیرماه با اعلام افزایش عملیاتی درصد غنی سازی در سایت هسته ای شهید احمدی روشن نطنز اظهار داشت: نمونه های لازم از نتایج فرآیند غنی سازی در شرایط جدید اعلام شده، توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در این سایت تهیه و به اصفهان ارسال شده است. عصر امروز پس از بررسی های لازم توسط نمایندگان آژانس در اصفهان نتیجه نهایی به این نهاد بین المللی اعلام می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: هم اکنون سطح غنی سازی کشور از ۳/۶۷ درصد به ۴/۵ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: همانطور که قبلاً گفته شد ما بر اساس نیازهای کشورمان تصمیم می گیریم. لذا این سطح جدید از غنی سازی به منظور رفع نیاز های کشور به سوخت نیروگاه های قدرت در دستور کار قرار گرفته است. این نوع از نیروگاه های هسته ای نیاز به غناهای مختلف نهایتاً تا ۵ درصد دارند.

کمالوندی پیشتر روز یکشنبه ۱۶ تیرماه، در نشست خبری مشترک با معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سخنگوی دولت خبر از گام دوم کاهش تعهدات برجامی کشور داده بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بخشی از سخنانش گفت: امروز روز شصتم است و مهلت پایان یافته است. ما بر اساس دستوری که از ریاست محترم جمهوری و رییس شورای امنیت ملی داشتیم، امروز گام دوم را برداشتیم. دفعه قبل اگر گذشتن از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده و ۱۳۰ تن آب سنگین زمان می برد تا افزایش یابد، در گام جدید دیگر زمان مطرح نیست. در حال حاضر رونوشت DIQ به نماینده آژانس بین المللی تسلیم شده و تا چند ساعت دیگر کارهای فنی به اتمام می رسد و فرآیند غنی سازی بالای ۳/۶۷ آغاز می شود. پیش بینی ما این است که وقتی فردا آژانس نمونه گیری می کند، از مرز ۳/۶۷ فراتر رفته ایم.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان