تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
به راستی جناب علی عسگری بر اساس کدام پژوهش و آمارگیری و مستند به چه منبعی چنین آماری را استخراج کرده اند که ۸۰ درصد فضای مجازی را «مستهجن» خوانده اند؟ طبعا ارائه آماری اینچنینی، با اعداد و ارقام دقیق نیازمند یک کار تحقیقی ویژه و علمی آماری است؛ بنابراین هر مخاطبی حق دارد بپرسد منبع اظهارات رییس صداوسیما چیست.
آمار‌های عجیب علی عسگری: ۸۰ درصد فضای مجازی را مستهجن است!/ منبع آماری صداوسیما کجاست؟
رویداد۲۴ عبدالعلی علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی مدعی شده است که «۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است». او بر همین اساس تاکید کرده که «باید بتوانیم در این شرایط با تولیدات پاک و سالم فرزندانمان را نجات داده و نسلی پاک را بپرورانیم.»

اظهارات رئیس سازمان صداوسیما از چند جهت قابل تامل و سوال برانگیز است. اول اینکه مشخص نیست منظور علی عسگری از «مستهجن» دقیقا چیست. این واژه در فرهنگ عامله معنای مشخص خود را دارد و اینکه رئیس سازمانی عریض و طویل که به تعبیری، بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور به شمار می‌رود، به راحتی ۸۰ درصد فضای مجازی را با این واژه توصیف کند، جای سوال دارد.

از طرفی مشخص نیست منظور او از «فضای مجازی» دقیقا چیست. اما به نظر می‌رسد منظور علی عسگری، تمام اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باشد که عمدتا از ایران قابل دسترسی هستند چراکه ظار‌ها صحبت او معطوف به دسترسی کودکان و نوجوانان داخل کشور به فضای مجازی است. در این صورت باید پرسید نظر علی عسگری در مورد شبکه اجتماعی تحت نظر خود سازمان صداوسیما یعنی «سروش» و نیز دیگر رسانه‌های پرشمار وابسته به صداوسیما در فضای مجازی و اینرنت چیست؟ آیا محتوای آن‌ها را نیز به طور میانگین، ۸۰ درصد «مستهجن» می‌داند؟ و یا این رسانه‌ها کاملا پاک و بی آلایش هستند و سایر فضا‌های مجازی که طبعا خارج از کنترل صداوسیما قرار گرفته اند، مستحق صفت «مستهجن» تشخیص داده شده اند؟

موضوع دیگر نحوه محاسبه این آمار است. به راستی جناب علی عسگری بر اساس کدام پژوهش، آمارگیری و مستند به چه منبعی چنین آماری را استخراج کرده اند ۸۰ درصد فضای مجازی را «مستهجن» خوانده اند؟ طبعا ارائه آماری اینچنینی، با اعداد و ارقام دقیق نیازمند یک کار تحقیقی ویژه و علمی آماری است؛ بنابراین هر مخاطبی حق دارد بپرسد منبع اظهارات رییس صداوسیما چیست.

موضوع دیگر اینکه آمار‌های سازمان صداوسیما به ویژه در مورد میزان گرایش مخاطبان به برنامه‌های آن، همواره مورد نقد بسیاری از کنشگران سیاسی و اجتماعی بوده. آمار‌هایی که صداوسیما از میزان اقبال مردم به برنامه‌های آن ارائه می‌دهد، به قدری برای این سازمان ایده آل است که سخت بتوان آن را با آنچه در عالم واقع و نظرات مردم مشاهده می‌شود، تطبیق داد. با این حال صداوسیما هر ساله به جای توضیح دقیق نحوه آمارگیری خود، به توجیه این گونه آمار‌ها می‌پردازد. اکنون سوال اینجاست که آیا آمار‌های صداوسیما از میزان اقبال مردم به آن نیز از جنس همین آمار‌هایی است که اخیرا جناب علی عسگری در مورد «مستهجن» بودن ۸۰ درصد فضای مجازی ارائه کرده؟
منبع: انتخاب
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: