تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۸ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سرلیست من نباش!/ چالش اصلاح طلبان و اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم

در آستانه انتخابات مجلس یازدهم اصولگرایان و اصلاح طلبان خود را آماده رقابت می‌کنند. اصلاح طلبان به دنبال گزینه‌های سرلیستی می‌گردند و اصولگرایان در تلاش هستند بتوانند به اجماع برسند.

چالش اصلی اصلاح طلبان و اصولگرایان برای انتخابات مجلس، نبود گزینه مناسب برای سرلیستی است

رویداد ۲۴  اصلاح طلبان و اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم مشکل مشترکی دارند، پیدا کردن یک چهره مقبول و محبوب برای سرلیستی در شهر استراتژیک و مهم تهران، شهری که برنده شدن در آن تا حد زیادی در تعیین سرنوشت نوع مدیریت مجلس اثرگذار است. در میان اصلاح طلبان، محمدرضا عارف در این سه سال با انتقاد جریان دانشجویی و نخبگان سیاسی مواجه شد، آن‌ها معتقد بودند سرلیست مجلس دهم استراتژی مشخصی ندارد؛ زمانی که قرار بود رئیس مجلس انتخاب شود عارف با این توجیه که وزن اصلاح طلبان مشخص شود، نامزد ریاست مجلس شد، اما زمانی که نمایندگان قوه در شورای نگهبان انتخاب می‌شدند فراکسیون امید برای تعامل با حاکمیت به افرادی مثل کدخدایی و دهقان رای داد. دهقان ۲۳۰ رای نمایندگان را به دست آورده بود که با توجه به تعداد نمایندگان مجلس مشخص می‌شد دست کم نیمی از اعضای فراکسیون امید به دهقان رای داده‌اند. از طرفی عارف در دفاع از مواضع اصلاح طلبان بسیار ضعیف بود.

در سال جدید و در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، میانه رو‌ها مثل حزب کارگزاران منتقد عارف شده‌اند و نزدیکان آنها در روز‌های گذشته در قامت حامی محمد رضا خاتمی، از عارف انتقاد کرده‌اند. نشانه‌های روشنی وجود دارد که عارف علاوه بر جریان‌های دانشجویی و رادیکال‌تر اصلاح طلب، مورد حمایت میانه رو‌ها هم نیست.

اصلاح طلبان مشکل دیگری هم دارند، اگر عارف نباشد، چه کسی سرلیست اصلاح طلبان باشد؟ در میان اصلاح طلبان، فردی که هم تایید صلاحیت بشود هم رای آوری و مقبولیت داشته باشد و هم حمایت اکثر گروه‌های اصلاح طلب را به دست آورد، به این راحتی پیدا نمی‌شود. همین است که عارف امید دارد دست آخر اصلاح طلبان به او مراجعه کنند. نزدیکان او البته معتقدند عارف در خفا به دنبال حل مسائل سیاسی بوده، مجوز گرفتن چند حزب اصلاح طلب، تایید صلاحیت چهر‌های متعدد در انتخابات شورای شهر، حمایت از سیاست خارجی ظریف و رایزنی با نهاد‌های امنیتی برای حل مشکلات کارگران و دانشجویان و فعالان محیط زیستی بازداشت شده، اهم اقدامات فراکسیون امید در این مدت بوده است.

 

اصولگرایان علیه فساد

 

اصولگرایان، اما مشکلات دیگری دارند، هر چقدر اصلاح طلبان به خاطر نبود گزینه مناسب برای سرلیستی در رنج هستند، اصولگرایان با تعدد چهره‌ها مواجهند، حدادعادل، قالیباف، جلیلی، زاکانی و آقاتهرانی همگی مدعی سرلیستی و ریاست مجلس هستند آن هم در شرایطی که احمدی نژاد و محسن رضایی و لاریجانی را خارج از بازی جریان اصلی اصولگرا در نظر بگیریم.

نکته مهم اینکه اگر اصولگرایان بخواهند با شعار مبارزه با فساد به میدان بیایند باید قالیباف را قانع کنند که در حوالی ستاد‌های اصولگرایان نباشند و اگر قرار باشد با خویشاوند سالاری مبارزه کنند باید عذر حدادعادل را بخواهند و زاکانی، آقاتهرانی و جلیلی به خاطر اعتقادات رادیکال درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی، مثل حجاب یا سانسور سینما، با عدم اقبال مردم مواجه می‌شوند و این فرصت را در اختیار اصلاح طلبان قرار می‌دهند که با ترساندن مردم از رقیب، رای آوری داشته باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
0
جز فتنه گری چیزی بلد نیستید . قالیباف سردمدار مبارزه با فساد هست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان