تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۸

اعتراض محمود صادقی به روند رأی گیری حقوقدانان شورای نگهبان/ رئیس قوه قضائیه از انصراف حقوقدان شورای نگهبان بی اطلاع بود

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: انصراف یکی از کاندیدای حقوقدان برای عضویت در شورای نگهبان در حدود سه دقیقه قبل اینکه نوبت ایشان برای سخنرانی برسد اعلام شد، این روند با حقوق نمایندگان و شأن مجلس مغایر است.
اعتراض محمود صادقی به روند رأی گیری حقوقدانان شورای نگهبان/ رئیس قوه قضائیه از انصراف حقوقدان شورای نگهبان بی اطلاع بود
رویداد۲۴ محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در نطق میان دستور خود با اشاره به انصراف یکی از نامزد‌های معرفی شده برای کرسی حقوق دانان شورای نگهبان در جلسه انتخاب ۳ حقوقدان شورای نگهبان گفت: این انصراف در حدود سه دقیقه قبل اینکه نوبت ایشان برای سخنرانی برسد اعلام شد. این روند با حقوق نمایندگان و شأن مجلس مغایر است.

وی افزود: همچنین قانون اساسی می‌گوید حقوق دانان از رشته‌های مختلف باشند، آقای غلامی تنها فردی بودند که دارای تخصص حقوق کیفری بود و امروز حقوق کیفری در بین حقوق دانان شورای نگهبان نداریم.

صادقی تصریح کرد: ریاست قوه قضائیه هم به عنوان معرف ایشان از این انصراف اطلاع نداشته اند. در فاصله کوتاهی این تصمیم گرفته شده است.

عضو کمیسیون امید با اشاره به اعلام نامزد انصراف داده حقوقدانان شورای نگهبان مبنی بر اینکه اعلام انصراف غیر ارادی بوده است تصریح کرد: نامه‌ای هم برای ریاست مجلس در این مورد نوشته ام تا این موضوع بررسی بشود.

وی با اشاره به آئین نامه مجلس اضافه کرد: آئین نامه هم باید اصلاح شود. پیشنهاد می‌کنم تعداد نامزد‌ها از طرف قوه قضائیه دو برابر معرفی بشود، انصراف هم ممنوع بشود یا اگر کسی انصراف داد در فاصله متعارفی مثلاً ۴۸ ساعت قبل از رأی گیری باشد تا فرصت انتخاب جایگزین برای آن فرد باشد.

علی لاریجانی ریاست مجلس هم در توضیح تذکر محمود صادقی گفت: پیشنهاد اصلاح آئین نامه باید در کمیسیون مربوطه پیگیری شود و پیشنهاد معقولی هست.

وی در خصوص ابهام موجود در انصراف نامزد معرفی شده برای کرسی حقوقدانان شورای نگهبان هم گفت: این موضوع باید رسیدگی شود، در ابتدا به بنده اعلام کردند ایشان شفاهاً اعلام انصراف کرده اند که که من گفتم باید کتبی اعلام شود.

لاریجانی تاکید کرد: در مورد انصراف با من هم صحبت نشده بود و در جریان نبودم، با رئیس قوه قضائیه هم مشورت نشده است و این اتفاق بدون اطلاع ما رخ داده است.

در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۵ تیرماه، مجلس شورای اسلامی انتخابات اعضای حقوقدان شورای نگهبان برگزار شد؛ «محمد دهقان» با ۲۳۰ رأی، «محمد حسین صادقی مقدم» با ۱۸۱ رأی و «هادی طحان نظیف» با ۱۵۶ رأی به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند، «عبدالحمید مرتضوی» نیز با ۱۵۰ رأی نتوانست آرای لازم را به دست آورد. همچنین علی غلامی هم در جلسه از نامزدی انصراف داد.

 

 

منبع: ایرنا
برچسب ها: محمود صادقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان