تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نفتکش بریتانیایی با اطلاعات روسیه به تنگه هرمز فرستاده شد؟/ تایید ادعای تهران درباره حضور استینا امپرو در آب‌های ایران توسط MI6

منابع اطلاعاتی آگاه از احتمال دستکاری GPS نفتکش توقیف شده انگلیسی به دست روس‌ها و با همکاری‌های ایران خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند به خاطر اطلاعات غلط نفتکش انگلیس به اشتباه به سمت آب‌های ایران در حرکت بوده است. سوی دیگر ماجرا این است که این ادعا ثابت می‌کند اظهارات ایران درباره حضور نفتکش در آب‌های سرزمینی ایران صحت داشته و نامه بریتانیا به شورای امنیت فاقد اعتبار است.
تایید ادعای تهران درباره حضور نفت‌کش بریتانیایی در آب‌های سرزمینی ایران توسط MI۶
رویداد۲۴ نشریه بریتانیایی میرور در خبری انحصاری از دریافت اطلاعات غلط نفتکش انگلیسی از GPS روسی خبر داده و گفته این نفتکش به واسطه اطلاعات غلطی که احتمالا با هماهنگی ایران از GPS روس به آن‌ها رسیده، وارد منطقه خطر شده است. این رسانه مدعی شده نفتکش انگلیسی که در حال حاضر به توقیف نیرو‌های ایرانی درآمده، به دلیل اطلاعات غلطی که فناوری‌های جاسوسی روسی به GPS آن‌ها فرستادند به اشتباه وارد آب‌های ایران شده است.
 
نیرو‌های امنیتی MI۶ انگلیس در حال حاضر در حال بررسی هستند که ببیند آیا ایرانی‌ها اطلاعات غلطی را برای فریب نفتکش استینا امپرو ارسال کردهاند یا خیر.
 
نفتکش استینا امپرو روز جمعه به توقیف نیرو‌های سپاه پاسداران ایران در آمده است. روز گذشته یک منبع دفاعی در انگلیس اعلام کرد ناو جنگی سلطنتی برای کمک به این نفت کش اعزام شده بوده، اما ده دقیقه دیر رسیده است.
 
به ادعای این منبع آگاه، زمانی که دستور به ناو جنگی سلطنتی ارسال شده بوده، نفتکش بریتانیایی هنوز در آب‌های عمان بوده، اما زمانی که رسیده این نفتکش به سمت آب‌های ایران حرکت کرده بود.
 
منابع آگاه به این رسانه گفته‌اند بازپرسان در حال بررسی‌اند که ببیند آیا رد پایی از دستکاری‌های تکنولوژیکی وجود دارد یا نه و اینکه آیا هواپیما‌های جاسوسی غربی سیگنال مشکوکی دریافت کرده‌اند یا خیر.
 
یک منبع امنیتی غربی گفته روس‌ها فناوری دستکاری GPS را در اختیار دارند و احتمالا در این وضعیت آشفته به ایران کمک کرده‌اند. این مساله برای ناو‌های سلطنتی بریتانیا و برای جریان دریانوردی در منطقه بسیار خطرناک است. او مدعی شده سپاه پاسداران و اطلاعات روسیه در سوریه ارتباط نزدیکی دارند و از منافع دیگری حفاظت می‌کنند.
 
منابع آگاه به میرور گفته‌اند که نفتکش بریتانیایی فکر می‌کرده در مسیر درست و امنی دور از آب‌های ایران در حرکت است. لندن در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد نفتکش استینا امپرو در آب‌های سرزمینی عمان توسط ایران توقیف شده است. این در حالی است که تهران معتقد است نفتکش بریتانیایی را در آب‌های سرزمینی خود در تنگه هرمز متوقف کرده است.
 
گزارش میرور ادعای ایران را تصدیق می‌کند. در این گزارش عملا اطلاعات انگلیس از حرکت نفتکش بریتانیایی به سمت آب‌های ایران خبر داده و اگر چه حرفی از حضور این کشتی در آب‌های سرزمینی کشورمان نزده، اما بدیهی است که اشاره به احتمال دستکاری شدن GPS کشتی به معنای قبول واقعیت حضور این کشتی در آب‌هایی به جز آب‌های بین المللی است.
 
جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا، روز گذشته هشدار داد که اگر ایران نفتکش توقیف شده‌ای که با پرچم بریتانیا حرکت می‌کند را آزاد نکند، با عواقب جدی روبرو خواهد شد.هانت گفت که این کشتی تحت محاصره چهار قایق و یک هلی کوپتر درآمد.
 
سپاه پاسداران اعلام کرده نفتکش بریتانیایی استینا امپرو را به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرده است.
 
کمیته اضطراری دولت بریتانیا، کبرا، برای دومین بار در روز جمعه برای بحث درباره این تحولات تشکیل جلسه داده است. وزارتخانه‌های خارجه و دفاع بریتانیا اعلام کرده‌اند که در پی اطلاعات فوری درباره نفتکش توقیف‌شده هستند.
 
هانت گفت: ما کاملا واضح می‌گوییم که اگر این وضعیت فورا حل نشود، پیامد‌های جدی خواهد داشت. ما به گزینه‌های نظامی نگاه نمی‌کنیم، بلکه در حال بررسی راهی دیپلماتیک برای حل این موضوع هستیم هرچند خیلی روشن می‌گوییم که باید حل شود.
 
توقیف نفتکش بریتانیایی حدود دو هفته پس از آن انجام می‌شود که نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. ایران توقیف نفتکش گریس ١ را راهزنی دریایی خوانده و گفته بود این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان