تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
لاریجانی در دیدار وزیر خارجه عمان:

انگلیسی‌ها کشتی ایران را دزدیده‌اند؛ نمی‌دانیم این چه فایده‌ای برای آنها دارد؟

علی لاریجانی رئیس مجلس در دیدار یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان گفت: نقش عمان در اوضاع منطقه را مثبت می‌دانیم، کما اینکه عمان در مسئله هسته‌ای ایران نیز نقش مهمی ایفا کرد.آمریکایی‌ها، ایران را تحریم کردند، اما جای سؤال است که چرا انگلیس به این موضوع ورود پیدا کرد، یا چرا کشتی ایرانی متوقف شد؟ انگلیسی‌ها کشتی ایران را دزدیده‌اند و ما نمی‌دانیم این چه فایده‌ای برای آنها دارد؟

 

رویداد۲۴ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل منطقه‌ای و نگرانی‌های موجود در این خصوص،گفت: انگلیسی‌ها کشتی ایران را دزدیده‌اند و ما نمی‌دانیم این چه فایده‌ای برای آنها دارد؟

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدارِ "یوسف بن علوی" وزیر خارجه عمان ضمن یادآوری دوستی دیرینه ایران و عمان در شرایط مختلف و جنگ تحمیلی، گفت: نقش عمان در اوضاع منطقه را مثبت می‌دانیم، کما اینکه عمان در مسئله هسته‌ای ایران نیز نقش مهمی ایفا کرد.

وی ادامه داد: توافق هسته‌ای در ایران مخالفانی داشت، اما با توجه به مجموع شرایط پذیرفته شد، ولی آمریکا یک سال پیش از این توافق خارج شد و این اقدام توهین به بسیاری از کشورها از جمله ایران و عمان بود، با این حال جمهوری اسلامی ایران یک سال با درخواست رؤسای جمهور فرانسه و آلمان و البته انگلیسی‌ها، شرایط را تحمل کرد و به آنها فرصت جبران داد.

رئیس مجلس افزود: متأسفانه در این مدت اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند و به نظر می‌آید نتوانستند یا نمی‌خواستند و خلاف گفته بودند، بنابراین طبق توافق‌نامه هسته‌ای، ایران عمل متقابل براساس اصل "عمل به تعهدات به میزانی که طرف‌های مقابل به تعهدات عمل کنند" را انجام داد.

لاریجانی با اشاره به مسائل منطقه‌ای و نگرانی‌های موجود در این خصوص،گفت: آمریکایی‌ها، ایران را تحریم کردند، اما جای سؤال است که چرا انگلیس به این موضوع ورود پیدا کرد، یا چرا کشتی ایرانی متوقف شد؟ انگلیسی‌ها کشتی ایران را دزدیده‌اند و ما نمی‌دانیم این چه فایده‌ای برای آنها دارد؟

وی یادآور شد: برخی کشورهای منطقه برای دستیابی به امنیت پایدار باید رفتارشان را تغییر دهند، زیرا رفتار کنونی منطقه را مختل می‌کند، ظرفیت منطقه حدی دارد و نمی‌توان شاهد جنگ طولانی در یمن بود.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه راهبرد جمهوری اسلامی ایران، ارتقای امنیت در منطقه است، اظهار داشت: امنیت به واسطه کشورهای منطقه حاصل می‌شود و دخالت کشورهای دیگر موجب بروز خطرات قابل پیش‌بینی خواهد بود.

همچنین، "یوسف بن علوی" وزیر خارجه عمان در این دیدار ضمن یادآوری همکاری‌های ایران و عمان، گفت: مسیر ما واحد و هدف‌مان یعنی ثبات امنیت پایدار در منطقه مشخص است. ما از اینکه ایرانیان افراد عاقل و حکیم هستند، خیالمان آسوده است و معتقدیم ایران نقش مهمی در امنیت منطقه داشته است.

وی یادآور شد: متأسفانه مشکل جهان فقدان حاکمیت عقل و منطق است، به‌طوری که ما در دنیا شاهد رشد پوپولیسم و روی کار آمدن رهبران غیرمنطقی و غیر رشید هستیم، از این رو باید بین خودمان تعامل و تعاون داشته باشیم.

وزیر خارجه عمان تأکید کرد: هدف ما اقناع جامعه جهانی در راستای دیپلماسی و ایجاد این باور است که "رخداد حوادثی که باعث آسیب به امنیت منطقه ما شود به همه کشورها آسیب می‌زند.

بن علوی خاطرنشان کرد: تلاش زیادی در شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفت، اما زمانی که بحران در شورای همکاری واقع شد، اولین قربانی همین شورا بود و اکنون به نظر می‌رسد که بحران در شورای همکاری خلیج فارس موجب تغییر نگاه‌ها و تفکرات برخی از کشورهای عضو شده است.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان