تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸

برجام گروگان اروپایی‌ها در کمیسیون مشترک برجام

در کمیسیون مشترک برجام سه کشور اروپایی یعنی انگلیس و فرانسه و آلمان به دنبال این هستند که برجام را مانند گروگان در اختیار اتحادیه اروپا قرار دهند. مخصوصا فرانسوی‌ها که دیگر نمی‌خواهند آمریکا حکومتی مطلق بر همه دنیا داشته باشد.

 

رویداد۲۴ عراقچی نشست کمیسیون مشترک برجام را "سازنده" توصیف کرد. سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام و اولین نشست بعد از کاهش تعهدات ایران، در حالی برگزار شده است که ناکارآمدی اینستکس، اقدامات هسته‌ای ایران، ادامه فعالیت راکتور اراک، تنش ایران و بریتانیا در مساله نفتکش‌ها و.. مساله را بیش از گذشته پیچیده کرده است. هرچند به نظر می‌رسد از بدن نیمه جان برجام چیزی باقی نمانده، اما طرف‌های اروپایی به خصوص فرانسه می‌خواهند همین بدن نیمه جان را به عنوان برگ برنده‌ای در برابر آمریکا گروگان نگه دارند.

نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام امروز با حضور دیپلمات‌های ارشد کشور‌های بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین و عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در وین برگزار شد. 

این جلسه در حالی برگزار شده است که تنها حدود ۳۰ روز از نشست قبلی می‌گذرد. دور قبلی بدون نتیجه ملموسی پایان یافت و حتی ایران بخش دیگری از تعهداتش در قبال برجام را متوقف کرد. حالا این نشست اولین نشست بعد از عبور ایران از مرز غنی سازی ۳.۶۷ درصد است. عباس عراقچی در آستانه آغاز این نشست اعلام کرده «خواهان یک جلسه نمایشی و بدون نتیجه نیستم که فقط در آن عکس بگیریم». 

معاون وزیر امور خارجه روسیه یکی از مباحث این نشست را راکتور اراک دانست. این در حالی است که روز گذشته نقل قولی از رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در خصوص ادامه فعالیت راکتور اراک منتشر شد. بر اساس برجام ایران فعالیت این نیروگاه ۴۰ مگاواتی را متوقف کرد. مشخص نیست آیا طرفین می‌توانند بر سر چنین مساله‌ای به توافقی، هرچند نیم بند، دست یابند یا خیر.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درخواست کشور‌های اروپایی برای بررسی اقدامات هسته‌ای اخیر ایران و نیز «برخی اقدامات کشور‌های اروپایی که از نظر ایران نقض یا قصور از تعهدات برجامی است» را از دلایل برگزاری این نشست برشمرد. عراقچی در بخشی از سخنانش موضع اروپایی‌ها در قبال بررسی پرونده ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام و عدم همکاری با آمریکا در شورای حکام را "معقول" خواند. موضعی که به نظر می‌رسد اروپایی‌ها منافع خود را در آن دنبال خواهند کرد.

دکتر علی بیگدلی تحلیلگر مسائل اروپا و استاد دانشگاه در خصوص چشم انداز این نشست گفت: مشکل بر سر این است که بر اساس اظهارات رییس جمهور، ایران دو انتظار بسیار سنگین از طرف‌های اروپایی که در برجام باقی ماندند دارد. یکی بحث فروش نفت است. روحانی میزان فروش را مشخص نکرده است، ولی به نظر می‌رسد یک میلیون بشکه در روز مد نظر است. انتظار دیگر برداشتن موانع شبکه بانکی یعنی نقل و انتقالات مالی است. این دو درخواست درخواست‌های سنگینی است که اروپایی‌ها برای برآورده کردن آن‌ها ناچارند تحریم‌های آمریکا را نقض کنند. به نظر نمی‌رسد اروپایی‌ها از ترس آمریکا بتوانند چنین کار‌هایی را برای رضایتمندی ایران انجام دهند. 

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از این دو موضوع بگذریم و فرض کنیم اینستکس بخواهد حدودی از امتیازات را به ایران بدهد. حالا بحث اینجاست که اگر اگر نفت نفروشیم دیگر احتیاجی به اینستکس نداریم، یعنی ما پول نقدی نداریم که بخواهیم کالا بخریم. بنابر این مساله پیچیده و سنگین است.

هدف اروپایی‌ها از برگزاری کمیسیون مشترک برجام

بیگدلی در مورد دلایل اروپایی‌ها برای ماندن در برجام گفت: اروپایی‌ها تلاش می‌کنند ایران را در برجام نگه دارند. دلیل عمده این است که اگر ایران از برجام خارج شود از زیر تسلط آژانس خارج خواهد شد و ممکن است، طبق ادعای آنها، ایران پنهان کاری‌هایی انجام دهد و دست به اقداماتی بزند که دور از چشم آژانس باشد. 

او افزود: یک دلیل دیگر این است که سه کشور اروپایی یعنی انگلیس و فرانسه و آلمان به دنبال این هستند که برجام را مانند گروگان در اختیار اتحادیه اروپا قرار دهند. مخصوصا فرانسوی‌ها که روابطشان با آمریکا دچار پیچ و خم‌هایی شده و دیگر نمی‌خواهد آمریکا حکومتی مطلق بر همه دنیا داشته باشد. فرانسه می‌خواهد برجام را نگه دارد. ماکرون نگران پیروزی‌های دم به دم راست افراطی در اروپاست. اگر این روند ادامه پیدا کند در انتخابات آینده خانم مارین لوپن پیروز می‌شود. بنابر این فرانسوی‌ها با نگرانی از پیروزی راست‌های افراطی نمی‌خواهند همه فضا را در اختیار آمریکا قرار ندهند.
بیگدلی افزود: پشت پرده ماندن اروپا در برجام این است که اتحادیه اروپا نمی‌خواهد با پیروی از سیاست‌های آمریکا همه تصمیم گیری‌های جهانی را در اختیار ایالات متحده بگذارد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در مورد علت برگزاری این کمیسیون درحالی که کمیسیون اول نتیجه ملموسی در بر نداشت گفت: با متزلزل شدن بریتانیا در برجام، صحبت بر سر این بود که آلمان و فرانسه هم به این سمت و سو خواهند رفت و ائتلاف مورد نظر آمریکایی‌ها عملی خواهد شد. اینجا دیگر بحث چین و روسیه پیش می‌آید که با توجه به رابطه نزدیکی که با ایران دارند نمی‌خواهند اجازه دهند آن ائتلاف به نفع آمریکا شکل بگیرد. بنابراین پیشنهاد روسیه به این دلیل و اعتبار است.

بیگدلی افزود: مساله دیگر این است که اگر پرونده ایران به شورای امنیت می‌رفت خیلی وضعیت بدتر می‌شد و به نفع روسیه و چین هم نبود. بنابر این دو کشور کردند برای برگزاری این کمیسیون واسطه گری کرد. یکی از دلایل واسطه گری آن‌ها این بود که پرونده ایران دوباره به کمیسیون مشترک برگردد تا راه انتقال پرونده ایران به شورای امنیت بسته شود که به نفع آمریکا نباشد.
 
این کارشناس اروپا در مورد نقش انگلیس در کمیسیون مشترک با توجه به تنش‌های مربوط به توقیف نفتکش‌ها گفت: جرمی هانت خیلی علاقه‌مند بود به نفع آمریکا اقداماتی انجام دهد که به نخست وزیری او کمک کند، ولی به نتیجه نرسید. وزیر امور خارجه فعلی اعلام کرد ما با عجله دست به تصمیم گیری نخواهیم زد. بوریس جانسون بعد از انتخاب و گرفتن فرمان از ملکه هیچ اشاره‌ای به مساله کشتی‌ها نکرد. او می‌خواست این مساله را در محاق بگذارد تا به سمت فراموشی برود. اگر بیان می‌کرد برگزیت را تحت تاثیر قرار می‌داد. جانسون یک مقداری با سیاست ماهرانه‌ای از کنار این قضیه گذشت. انگلستان نمی‌خواهد با شرایطی که الان دارد بخشی از پتانسیل و قدرتش را روی مساله کشتی‌ها بگذارد.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان