تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
یوسفیان‌ملا :

اگر صندوق رای را از یارانه جدا نکنیم، یارانه تا ابد با ما می‌آید/ ریاست جمهوری باید دوره هفت‌ساله باشد

نماینده مجلس تاکید کرد: در بخش یارانه نقدی و غیر نقدی اگر صندوق رای را از یارانه جدا نکنیم این یارانه تا ابد روی ریش همه ما بسته شده و با ما می‌آید.

رویداد۲۴ عزت‌الله یوسفیان ملا، در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح ساختار بودجه در قانون بودجه سال ۹۸ هم تغییری ایجاد می‌کند یا اینکه این اصلاحات تنها در لایحه بودجه سال آینده اعمال خواهد شد؟، گفت: قطعا و یقینا تغییراتی را در بودجه امسال خواهیم داشت، اما ممکن است آنچه مورد نظر حضرت آقا بوده به طور کامل در آن اعمال نشود، اما تاحدود زیادی عمل می‌شود.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی تصریح کرد: از زمانی که نوبخت تصدی سازمان برنامه و بودجه را برعهده گرفته‌اند بودجه نسبت به قبل تغییراتی را داشته و واقعی‌تر شده است. بنده برای بررسی ۱۶ بودجه در کشور در کمیسیون تلفیق بوده‌ام. قبلا اینگونه بود که به‌عنوان مثال برای پروژه‌ای ۱۰ میلیارد تومان اختصاص می‌دادند، اما وقتی سال تمام می‌شد می‌دیدیم بیش از سه یا پنج میلیارد به آن تخصیص نداده‌اند. وقتی شما بودجه یک پروژه را روی کاغذ ۱۰ میلیارد تومان درنظر می‌گیرید، به همین میزان هم تورم را درنظر می‌گیرید.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه در بیان مثالی از تاثیرات عینی واقعی نبودن عدد بودجه گفت: اگر این ۱۰ میلیارد تومان برای یک سد درنظر گرفته شده باشد، آن افراد و شرکت‌هایی که به این سد مصالح می‌فروشند باتوجه به همین عدد خودشان را برای تولید و توزیع و... آماده می‌کنند این عدد تا رستوران و نانوایی که آن سد می‌خواهد درآنجا تاسیس شود هم تاثیر دارد به این نحو که آن‌ها هم می‌گویند امسال ۱۰ میلیارد بودجه به این منطقه می‌آید پس کارگران بیشتری به اینجا خواهند آمد و ما هم آرد و مایحتاج کسب و کار خود را در حجم بیشتری بخریم؛ اما در عمل پنج میلیارد به آنجا می‌رفت که این امر تاثیرات منفی داشت.

نماینده مردم آمل گفت: نوبخت اینطور عمل کرده که از خود پرسیده برای این پروژه چقدر می‌توانم در نظر بگیرم؟ اگر می‌توانسته پنج میلیارد اختصاص دهد همان پنج میلیارد را می‌نویسد. چرا عدد را بالا بنویسیم و نرخ تورم آن را به جان بخریم و توقع هم ایجاد بکنیم؟ صاحب پروژه‌ها خودشان را به اندازه میزان عددی که در بودجه نوشته شده آماده می‌کنند.

یوسفیان‌ملا یادآور شد: زمان نوبخت بودجه تاحدودی واقعی شد، اما این امر یک مصیبت را برای نمایندگان به همراه دارد. نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه خود رقیب دارند، رقبایشان هم که بی‌کار نیستند بلکه در رسانه‌ها می‌گویند سد ما هرسال ۱۰ میلیارد بودجه می‌گرفت و این را هم نمی‌گوید که روی کاغذ ۱۰ میلیارد می‌گرفت بلکه می‌گوید بودجه‌اش ۱۰ میلیارد بود، اما این نماینده به مجلس رفت و بودجه این پروژه شد پنج میلیارد.

این عضو فراکسیون نفت و نیرو گفت: این روش نوبخت باعث شده بیش از دویست نماینده مجلس با ایشان چانه بزنند. اما نوبخت در کنار واقعی کردن بودجه کار دیگری هم انجام داد، برای زمان‌هایی که برای بعضی پروژه‌ها پولی زیاد می‌آید. نوبخت هرسال ماده واحده‌ای را می‌آورد و در آن می‌گوید اگر درآمد ما افزایش داشت بتوانیم برای بودجه‌های عمرانی تا ۱۰ درصد جابه‌جا کنیم و برای پرداخت بدهی‌های گذشته آن پروژه هر مقدار امکان دارد درنظر بگیریم، یعنی برای پروژه‌ای که پنج میلیارد درنظر گرفته تا ۳۰ میلیارد هم می‌تواند اختصاص دهد.

نماینده اصولگرای مردم آمل گفت: ایشان تا ندای رهبری را شنیدند گام‌هایی را برداشتند، اما هنوز کافی نیست. اما اینکه از این به بعد چه تغییراتی در بودجه ایجاد خواهد شد، نظر مقام معظم رهبری این است که ما پروژه‌هایی را اضافه کنیم که نیاز کشور باشد. ما هم‌اکنون ۶هزار پروژه ملی در کشور داریم که نیمه کاره است بعضی ۱۰درصد و بعضی ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. الان بزرگترین نیاز استان‌های کشور ما مساله راه است. اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند اول راه را درست می‌کنند.

این عضو فراکسیون دفاع و اقتدار ملی اظهار کرد: زمانی که مالزی هیچ توسعه نداشت، مهاتیر محمد که آمد یک برنامه پنج‌ساله را فقط به ساخت راه اختصاص داد، او معتقد بود که اگر راه وجود داشته باشد کالا ارزان به‌دست مصرف کننده می‌رسد و رفت‌آمد تسهیل می‌شود. الان در بیان مثالی از استان خود می‌توانم این را بگویم که سه جاده هراز، فیروزکوه و کندوان به مازندارن وجود دارد و کل مسیر هوایی مازندران به تهران حدود صد کیلومتر است، اما خودرو‌ها در بعضی روز‌ها ده ساعت در این جاده‌ها می‌مانند که مصرف بنزین و ایجاد آلودگی و خستگی و ناراحتی اعصاب رانندگان و مسافران را به دنبال خود دارد.

این نماینده مجلس دهم گفت: نگاه دولت هم الان به راه است و الان در فیروزکوه شب و روز کار می‌کنند و برای آزادراه تهران شمال به طور مداوم تلاش می‌کنند. وزیر راه هم در هر سفر راه‌هایی را در سرتاسر کشور افتتاح می‌کند و با اینکه از کدام دولت شروع شد کاری نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که بیشترین مصرف‌کننده یارانه‌های پنهان را ثروتمندان تشکیل می‌دهند درنتیجه ساماندهی یا حذف یارانه‌های پنهان ازجمله راه‌های صحیحی است که کشور حتی علی‌رغم افزایش قیمت‌ها باید آن را طی کند حال آیا امکان دارد نمایندگان مجلس باتوجه به اینکه انتخابات را درپیش داریم احتمالا جهت جلب رای مردم نظر واقعی خود را در این زمینه اعلام نکنند؟، گفت: صددرصد. امکان نگویید بلکه بگویید صددرصد. اگر الان در مجلس نماینده‌ای پای یارانه‌ها بایستد و بگوید از این ماه یارانه‌ها را واقعی کنید و به هرکس که نیازمند است پرداخت کنید، با این حرف اگر ۵۰هزار نفر در حوزه انتخابیه او حتی از ثروتمندان حذف شوند فاتحه او خوانده است. راه در این کشور ایثار است، مگر این همه خون برای نگه داشتن این کشور ندادیم؟ حتی آن‌هایی هم که اعدام کردیم خون آن‌ها ریخته شد به‌هرحال آن‌ها هم ایرانی بودند، ولی برای نیاز کشور اتفاق افتاده است.

یوسفیان ملا گفت: در بخش یارانه نقدی و غیر نقدی اگر صندوق رای را از یارانه جدا نکنیم این یارانه الی‌الابد روی ریش همه ما بسته شده و با ما می‌آید. یعنی سیاست باید از یارانه بیرون بیاید. الان نباید یارانه با سیاست ادغام شود. ما می‌گوییم قانون اساسی خون‌بهای شهیدان است و باید جانمان را برای قانون اساسی بدهیم، اما همین قانون اساسی گاهی نیاز به جراحی و اصلاح دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: رئیس‌جمهور‌ها دور اول که آمدند به فکر دور دوم بودند و کار‌هایی می‌کردند که نکند در دور دوم رای‌های او دچار مشکل شود و ممکن است مردم می‌گفتند در ایران روسای جمهور دو دوره‌ای هستند دور اول را تحمل می‌کنیم و دور دوم سیاست را از اقتصاد جدا می‌کنند و تصمیمات سیاسی نمی‌گیرند درحالی‌که در دور دوم هم بحث مدودف و پوتین است یعنی همین روسای جمهوری که دور دوم می‌خواهند بروند می‌گویند کسی را بیاورم که کار من را ادامه دهد، با این شرایط ما به جایی نمی‌رسیم بلکه به نظر من باید ریاست جمهوری را یک دوره هفت‌ساله کنیم و هیچ رئیس‌جمهوری هم بعد از دوره خود برنگردد. تمام مصائبی که کشور داشته از بازگشت مجدد بوده است.

نماینده مردم آمل گفت: اگر در آمریکا و فرانسه و انگلیس رصد کنید اینچنین نیست. تعداد زیادی رئیس‌جمهور‌ها در آمریکا قدم می‌زنند یک نفر از آن‌ها هوس دوباره آمدن را نمی‌کنند، هفت نخست‌وزیر در لندن قدم می‌زنند یک نفرآن‌ها هوس دوباره آمدن را نمی‌کنند، الان پنج رئیس‌جمهور در پاریس قدم می‌زنند و و یک نفر از آن‌ها دوباره اسم نمی‌نویسد. یک بار آقای سارکوزی خواست هوس دوباره آمدن کند او را له کردند و گفتند راه رفته را که دوباره نمی‌روند.

یوسفیان‌ملا گفت: ایران هم باید به این نکته برسد، یک جایگاه در ایران باید دائمی باشد که باعث امنیت و توسعه کشور است و آن هم جایگاه عالی‌ترین مقام کشور رهبری است؛ اما بقیه به‌خصوص رئیس‌جمهور باید به نحوی انتخاب شوند که سیاست و اقتصاد با هم ممزوج نشود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان