تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
مرتضی حاجی:

برای تایید صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب با شورای نگهبان رایزنی می‌کنیم

مرتضی حاجی خاطرنشان کرد: اصطلاح فرش قرمز به معنی استقبال از سلیقه‌های مختلف است و فکر نمی‌کنم منظور آقای نبوی فقط اصلاح‌طلبان باشد. برای همه مردم که در ایران زندگی می‌کنند باید فرش قرمز پهن کردن و درخواست کرد در انتخابات مشارکت کنند. باید فضا را برای آن‌ها فراهم کرد؛ چراکه فقط درخواست خشک و خالی کافی نیست...
برای تایید صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب با شورای نگهبان رایزنی می‌کنیم
رویداد۲۴ بحث چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم یکی از داغ‌ترین موضوعات محافل سیاسی و رسانه‌ای است. برخی اصلاح طلبان اعتقاد به تعیین شرط از سوی این طیف برای شرکت در انتخابات دارند و بر این نکته تاکید می‌کنند که اگر شروط شان محقق نشد باید دست به «تحریم» انتخابات بزنند. در مقابل این دیدگاه طیف معقول و معتدل جریان اصلاحات قائل به هیچ گونه تعیین شرط نیست، اما تاکید دارند که باید مطالبه گری و رایزنی با شورای نگهبان سرلوحه اقدامات این طیف در انتخابات پیش رو باشد.

سخنان افرادی مانند «سعید حجاریان» برای مشروط کردن و تحریم انتخابات مجلس با واکنش چهره‌هایی نظیر «سید محمد خاتمی» و «بهزاد نبوی» مواجه شد. این افراد تاکید داشتند که شرطی کردن حضور اصلاح طلبان در انتخابات دامنه تنش‌های این جریان با حاکمیت و نهاد‌های حاکمیتی نظیر شورای نگهبان را بیشتر خواهد کرد؛ لذا باید با تعیین استراتژی درست تری اصلاح طلبان آماده حضور در انتخابات شوند.

این طیف از بزرگان جریان اصلاحات اعتقاد دارند که باید برای تائید صلاحیت نامزد‌های مطرح‌تر خود مطالبه گری کنند و در همین رابطه رایزنی‌هایی هم از سوی این جریان با شورای نگهبان صورت بگیرد تا طرفین بتوانند در یک فضای آرام در این خصوص به جمع بندی برشند. این دیدگاه با استقبال سخنگوی شورای نگهبان هم مواجه شد و او نیز مطالبه گری جریانات سیاسی در چارچوب اختیارات این شورا را امری قابل پذیرش عنوان کرد.

باید با شورای نگهبان و نهاد‌های نظارتی رایزنی کنیم

حالا یک فعال سیاسی‌اصلاح‌طلب که سابقه وزارت در دوران اصلاحات را داشته در گفت و گویی با خبرنگار «تابناک» پیرامون این موضوع اظهار نظر کرده و گفته: بدون شک اصلاح‌طلبان برای تایید صلاحیت گزینه‌های مدنظرشان در انتخابات باید با شورای نگهبان و نهاد‌های نظارتی که در انتخابات دخالت دارند رایزنی کنند.

«مرتضی حاجی» درباره استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو و اینکه این طیف سیاسی رایزنی را با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت گزینه‌های خود در انتخابات مجلس در دستور کار خواهد داشت یا خیر؟ اظهار کرد: بدون شک درباره راهبرد و استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای عالی سیاستگذاری و شخص آقای عارف باید اظهارنظر کند؛ چراکه مسئولیت این موضوع برعهده اوست.

در هر شرایطی باید در انتخابات مشارکت کرد

وی افزود:، اما در مجموع بنده اعتقادم براین است که انتخابات یک امر فوق‌العاده مهم در کلیت نظام جمهوری اسلامی است و در هر شرایطی بایستی در انتخابات مشارکت داشت.

عضو ارشد بنیاد باران تصریح کرد: البته اینکه شورای نگهبان چقدر فضا را برای رقابت جریانات سیاسی باز کند این امر در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار است.

حاجی خاطرنشان کرد: وقتی مردم ببینند سلیقه‌های مختلف موجود در کشور نمایند‌ه‌ای در بین کاندیدا‌ها دارد، طبعا شوق بیشتری برای شرکت در انتخابات پیدا می‌کنند.

برای افزایش ضریب امنیت ملی نیاز به مشارکت گسترده مردم داریم

وی تاکید کرد: من در هرحال فکر می‌کنم به خصوص در این مقطعی که امروز در آن قرار داریم مشارکت گسترده و حماسی در انتخابات به افزایش ضریب امنیت ملی کشور در مقابل دیگرانی که تلاش می‌کنند کشور و مردم را ناراضی نشان دهند کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد جریانات خلاف مردم از نارضایتی‌ها به سود خودشان بهره‌های نامشروع ببرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان یا نهاد‌های نظارتی که دیگر که در روند دخالت دارند رایزنی کردند یا خواهند کرد اطلاع ندارم، اما به نظرم این اتفاق باید رخ دهد چرا که این روند مفید است و هیچ ضرری ندارد.

حاجی اظهار کرد: یا دوستان در شورای نگهبان متقاعد می‌شوند که فضا را برای حضور سلیقه‌های مختلف در انتخابات باز نگه دارند و یا اینکه متقاعد نمی‌شوند و فضا را بسته نگه می‌دارند که طبیعتا این امر در میزان مشارکت تاثیر خواهد گذاشت، اما این نافی احساس مسئولیت ملی همه افراد و گروه‌ها چه اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب برای حضور فعال در انتخابات مجلس نیست.

وی درباره اظهارات اخیر بهزاد نبوی درباره پیرامون اینکه باید برای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس فرش قرمز پهن شود تصریح کرد: اگر به مصلحت و منفعت ملی کشور نگاه کنیم باید این نگاه درباره همه گروه‌های سیاسی همینطور باشد؛ چرا که هرچی سلیقه‌های مختلف در کشور در بین کاندیدا‌ها حضور داشته باشند انگیزه بیشتری برای حضور در پای صندوق‌های رای وجود خواهد داشت و طبیعتا آثار مفید و موثرتری در خنثی کردن تلاش‌های بیگانگان و دشمنان درباره ایران خواهد داشت.

علاوه بر اصلاح‌طلبان باید برای مشارکت همه مردم در انتخابات فرش قرمز پهن کنیم

وزیر آموزش و پرورش در دوران اصلاحات خاطرنشان کرد: اصطلاح فرش قرمز به معنی استقبال از سلیقه‌های مختلف است و فکر نمی‌کنم منظور آقای نبوی فقط اصلاح‌طلبان باشد. برای همه مردم که در ایران زندگی می‌کنند باید فرش قرمز پهن کردنو درخواست کرد در انتخابات مشارکت کنند. باید فضا را برای آن‌ها فراهم کرد؛ چراکه فقط درخواست خشک و خالی کافی نیست.

حاجی تاکید کرد: موقعی مردم در انتخابات حاضر می‌شوند که به گزینه مدنظر خودشان رای دهند و اگر این روند محقق شود شرایط برای کشور بسیار عالی خواهد بود.

 

 

منبع: تابناک
برچسب ها: مرتضی حاجی
نظرات شما
پیشخوان