تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

چرا جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار نمی‌شود؟

جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان نامنظم برگزار می‌شود. بیش از یک ماه از آخرین جلسه صحن این نهاد گذشته، اما خبری از برگزاری جلسه بعدی نیست. آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۹ خرداد به ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی برگزار شد و تاکنون یک ماه و نیم روز از آخرین جلسه گذشته است.
چرا جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار نمی‌شود؟
رویداد۲۴ تغییر و تحولات در دور جدید فعالیت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، تنها جانشینی سیدمحمود هاشمی شاهرودی بر صندلی او نبود. نه تنها سران قوا به دلیل آنچه حضور محمود احمدی‌نژاد خوانده می‌شد در جلسات مجمع شرکت نمی‌کردند، بلکه جلسات هم نامنظم برگزار می‌شد.

گاهی هفته‌ها طول می‌کشید، اما خبری از برگزاری جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام نبود. بی‌نظمی در برگزاری جلسات، صدای اعضای مجمع را نیز درآورده بود و آنان نیز نسبت به نابسامانی معترض شده بودند. مجید انصاری، از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از این منتقدان، گفته بود دبیرخانه مجمع تشخیص توضیحی درباره تاخیر در برگزاری جلسات صحن نمی‌دهد.

همان زمان کسالت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، سفر درمانی‌اش به آلمان و گذراندن دوران نقاهت، علت بی‌نظمی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان می‌شد. آیت‌الله هاشمی شاهرودی سوم دی‌ماه سال ۹۷ درگذشت و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با حکم رهبر انقلاب در رأس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. انتظار می‌رفت در دور جدید فعالیت‌های مجمع، بی‌نظمی از این نهاد حکومتی رخت بندد و جلسات به صورت مستمر برگزار شود، اما شواهد حکایت دیگری دارد.

آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۹ خرداد به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شده است، اما تاکنون که یک ماه و نیم از برگزاری آخرین جلسه می‌گذرد، خبری از جلسه بعدی نیست.

بی‌نظمی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جدید در حالی ادامه دارد که همچنان تکلیف دو لایحه از چهار لایحه‌ای که دولت حسن روحانی برای اجرای استاندارد‌های «CFT» و «پالرمو» ارائه کرده، در این نهاد با چالش روبه‌روست و تعیین تکلیف نشده است. گروه ویژه اقدام مالی، ۳۱ خرداد در پایان نشست یک‌هفته‌ای خود در اورلاندوی آمریکا، برای پنجمین بار به ایران مهلت داد و اعلام کرد تعلیق ایران را از لیست سیاه این گروه تا ماه اکتبر، یعنی به مدت چهار ماه، تمدید می‌کند. اکنون بیش از یک ماه از فرصت ایران گذشته و در این مدت، مجمع تشخیص حتی یک جلسه هم تشکیل نداده است. با توجه به اینکه آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاریخ ۲۹ خردادماه برگزار نشده باید دید ایا جلسه اتاق فکر نظام در روز‌های آتی برگزار خواهد شد یا خیر؟
 
منبع: اعتماد آنلاین

 

 

 

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان