تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دوچرخه سوار آلمانی؛ مورد استثنای کاپیتولاسیون توریست‌های اروپایی در ایران

فلیپ مارک گراف دوچرخه سوار آلمانی است که در سفرش به ایران در منطقه نشتارود تنکابن مورد حمله قرار گرفت و کتک خورده است.

استثنایی بر کاپیتولاسیون توریست های اروپایی در ایران/ چه بر سر دوچرخه سوار آلمانی در شمال آمد؟

رویداد۲۴ کاهش ارزش ریال و مهمان نوازی بی حد و حصر ایرانی‌ها در کنار آثار تاریخی فراوان، ایران را به بهشتی برای توریست‌های اروپایی تبدیل کرده است. سفرنامه اکثر توریست‌هایی که تجربه سفر به ایران را دارند پر از تعاریف پر طمطراق از مهمان نوازی ایرانی‌هاست؛ قانون جدید ایران برای عدم ثبت مهر ورود به ایران در گذرنامه اروپایی ها و عدم ثبت ویزا در مدارک آنها، زمینه را برای سفر بی دغدغه اروپایی‌ها به ایران فراهم کرده است. اما همیشه برای هر قانونی استثنایی نیز وجود دارد؛ ادوارد براون که برای شرق شناسی به ایران آمده بود، گرفتار تریاک شد و مدت زیادی معتاد بود! اخیرا هم ماجرایی عجیب برای توریست آلمانی پیش آمده که البته مشابه ادوارد براون نیست و این بار ماجرا به کتک کاری کشیده است.

چندی پیش خبرهایی درباره ضرب و جرح یک توریست آلمانی در نشتارود مازندران منتشر شد. فیلیپ مارک گراف دوچرخه سوار آلمانی که پس از رهایی از بیماری سرطان تصمیم گرفته دور دنیا را با دوچرخه خود بپیماید، ده روز پیش در این مسیر به ایران سفر کرده و در شمال کشور با سانحهای روبه رو شده است.


این دوچرخه‌سوار چهارشنبه ۲ مرداد ساعت حدود ۲۱ شب در شهر نشتارود در نزدیکی تنکابن توسط ۷ نفر مهاجم مورد ضرب و جرح قرار گرفت و وسایل او به سرقت رفت. او که به شدت از ناحیه صورت آسیب دیده و دچار شکستگی فک و دندان شده بود به بیمارستان شهید رجایی تنکابن منتقل و سپس به تهران انتقال داده می‌شود. این حادثه زمانی رسانه‌ای شد که فیلیپ در صفحه شخصی اینستاگرام خود مطلبی درباره سفرش به ایران نوشت.

او در تاریخ ۴ آگوست در اینستاگرام خود نوشت: «ده روز پیش گروهی از مردان جوان با روشی خشونت آمیز به سفر خارق‌العاده من به ایران پایان دادند. زمانی که من در کنار دریای خزر کمپ زده بودم به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفتم و از من دزدی شد. فک و صورت من دچار شکستگی شده است و بهبودی من بعد از یک عمل جراحی دست کم یک ماه طول می‌کشد.»

او در ادامه نوشته «آن شب می‌خواستم متنی را درباره اتفاقاتی که در طول چهار ماه رکاب زنی برای کن رخ داده منتشر کنم. به ویژه یک مطلب را باید اعلام کنم؛ من اجازه نمی‌دهم زمان‌های فوق العاده‌ای که داشتم و مردم فوق العاده‌ای که دیدم به واسطه یک عده احمق و مجرم خدشه‌دار شوند. من هرگز اجازه نمی‌دهم این پروژه ای که شما هم بخشی از آن هستید تحت تاثیر چنین رفتارهایی قرار بگیرد.

فیلیپ در ادامه گفته قطعا تحت تاثیرقرار گرفته‌ام و برای ریکاوری دزدی و ضرب و جرحی که با آن مواجه شده به زمان نیاز دارد و از همه اینها بدتر مسابقه دوچرخه سواری کوهستان را از دست داده است.

او در پایان از همه کسانی که به او ابراز لطف کرده تشکر کرد و گفته تجربه فوق العاده من در ایران و با فرهنگ ایرانی تحت تاثیر این رفتار بدوی احمقانه قرار نمی‌گیرد. من به زودی خوب خواهم شد و می‌توانم از فکم بار دیگر استفاده کنم.


اما ماجرای درگیری دوچرخه سوار آلمانی از چه قرار بود؟


زهرا کشوری خبرنگار حوزه محیط زیست و میراث فرهنگی در توییتر خود نوشت: فیلیپ گردشگر آلمانی که در نشتارود کتک به شدت مضروب شده، در تهران تحت درمان قرار دارد و مادرش هم به ایران دعوت شده است. پس از آن مانی رهنما خواننده پاپ کشورمان در صفحه اینستاگرام خود تصویری از این توریست دوچرخه‌سوار آلمانی در بیمارستان منتشر می‌کند و می‌نویسد: «سلام دوستان، ایشون فلیپ دوچرخه‌سوار توریستی هستند که در حین عبور از منطقه‌ای در مازندران، به‌قصد سرقت مورد تعرض و ضرب و شتم قرار گرفتند و متأسفانه فک و صورت و دندانهایش هم بسیار آسیب دیدند، من می‌خواهم بگویم حتی‌الامکان آبرومون رو در جهان نبرند تا از ما به‌عنوان راهزن یاد نشه. این جوان آلمانی قصد داشت از آلمان و ترکیه و ایران و تاجیکستان و ... خودش رو به هند برسونه. چرا باید تو این‌همه کشور، در ایران آزار ببینه؟ به کجا داریم می‌رسیم، جالبه که از فدراسیون دوچرخه و مسئولان مملکت هیچ‌کس نرفته ایشون رو عیادت و دلجویی کنه بلکه خنده‌دار یا گریه‌دارش اینجاست که فدراسیون دوچرخه‌سواری جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای صادر کرده که ایشون مجوز عبور توریستی از ایران نداشته است»

صبا راد همسر مانی رهنما و مجری تلویزیون با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به ارائه توضیحاتی در رابطه با فیلیپ دوچرخه‌سوار آلمانی پرداخت و گفته خانواده ایرانی که میزبان او بوده‌اند از او، دوست، مادر و مادر دوستش که برای دیدن او به ایران سفر کرده بودند، اخاذی کرده‌اند. صبا راد در این یادداشت نوشته است: «فلیپ در ادامه مسیرش که به ایران می‌رسه متاسفانه در شمال کشور بیش از ده نفر میریزن روی سرش و ضمن دزدی اموال و دوچرخه‌اش تا میتونن میزننش. خبر بد اینکه فلیپ وقتی به دزدا می‌رسه تلفنی در حال صحبت با مادرش بوده و مادر طفلکیش تمام اون دقایقی که بچه‌اش داشته کتک می‌خورده می‌شنوه و به هر شکلی که می‌شد خودشو میرسونه ایران. فلیپ هم به تهران منتقل می‌شه و در بیمارستان بستری میشه از اونجایی که همسرم مانی رهنما دوچرخه‌سوار هم هستن تصمیم می‌گیرن برن بیمارستان عیادت و دلجویی از فلیپ که این موضوع خیلی فلیپ رو خوشحال می‌کنه. متاسفانه قسمت غم‌انگیز بعدی سفرش دیروز رقم‌ می‌خوره... من و مانی مشغول کار توی آموزشگاه بودیم که فلیپ زنگ زد و تقاضای کمک کرد از اونجایی که توی شمال دندونای فلیپ رو خرد کرده بودن و اینجا تحت عمل قرار گرفته و حرف‌هاش خیلی واضح نبود، مانی بهش گفت فلیپ لوکیشن بده من بیام پیشت (ساعت هفت غروب) می‌رسه به فلیپ که ساعت دو بامداد پرواز داره اون خانواده بخاطر چند روز حضور این چهار نفر (فلیپ، دوستش، مامان فلیپ، دوست مامانش) پانزده هزار دلار طلب می‌کنند و می‌گویند تا این پول را ندادین، حق ندارید از خانه ما برید بیرون. در واقع گروگان می‌گیرند این بنده‌های خدارا.

مانی با پلیس تماس می‌گیرد و خلاصه با حضور پلیس که واقعا ازشون ممنونم موفق می‌شیم فلیپ و خانواده‌اش رو از دست اون خانواده نجات بدیم.»

فیلیپ در ادامه در اینستاگرام خود با انتشار تصویری از یک گردن بند به پایان سفر خود به ایران اشاره کرده و نوشت: این سمبلی از محبت یکی از ایرانی‌ها به من است. من از مردم فوق العاده ایران که احساس و آرزوهای خوبشان را با من به اشتراک گذاشتند و در روزهای اخیر از من دلجویی کردند تشکر می‌کنم.»

رویداد۲۴ برای پیگیری ماجرا با محمد مهدی یاحقی شهردار نشتارود گفت‌وگو کرده است. او گفته کسانی که دوچرخه سوار آلمانی را مورد حمله قرار داده‌اند، معتاد بودند و نیروی انتظامی این موضوع را پیگیری کرده است.

شهردار نشتارود همچنین گفته از فلیپ مارک گراف دوچرخه سوار آلمانی دعوت کرده‌ایم به همراه خانواده ده روز در نشتارود به عنوان میهمان ما حضور داشته باشند تا خاطره بدی از ایران در ذهن آنها نماند.

او در باره روند انتقال دوچرخه سوار آلمانی گفته آمبولانسی از شهرداری گرفته شد و هزینه آن را ما پرداخت کردیم و گردشگر آلمانی به بیمارستان خاتم الانبیاء تهران منتقل شد. همان روز هم شورای شهر جلسه‌ای گذاشت قرار شد برای دلجویی تعدادی از اعضا به همراه خودم به تهران برویم. قالیچه نفیس دستبافت ابریشمی برای او به عنوان هدیه بردیم همچنین هدایای دیگری هم از طرف شهر نشتارود برای او برده شد.

یاحقی گفت: ما به آلمان‌ها علاقه مندیم، چون پل‌های ورسک در شمال کشور دسترنج آلمان‌هاست و ما خاطره خوشی از آنها داریم. در دیداری که با فیلیپ داشتیم، آقای جهاندار رئیس شورای شهر هم گفت خانواده ما در آلمان زندگی می‌کنند و دایی من سال‌هاست مقیم کلن و هامبورگ است.

او در مورد اینکه دعوت از خانواده فیلیپ توسط چه کسی انجام شده گفت : او در راه بیمارستان نشتارود به تهران با خانواده خود تماس گرفت و خانواده او با حساب شخصی به ایران سفر کردند. فرمانداری تنکابن و معاونت سیاسی ایشان هم در ارتباط مستقیم با بیمارستان خاتم تهران بودند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
0
0
مناسفانه فرهنگ خیلی پایین اومده
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
0
قالیچه ابریشم چیه؟ من تو آلمان کتک بخورم کسی این کارا رو میکنه!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان