تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

مطالعات انتقال آب خزر به سمنان این هفته نهایی می‌شود

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه برای انتقال آب خزر به سمنان دو گزینه پیش روی وزارت نیرو قرار داده شده است، گفت:مطالعات انتقال آب خزر به سمنان این هفته نهایی می‌شود.
مطالعات انتقال آب خزر به سمنان این هفته نهایی می‌شود
رویداد۲۴ مسعود تجریشی معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص علت صدور مجوز‌های ارزیابی بی‌شمار طی دو سال گذشته در سازمان محیط زیست اظهار داشت: ما فله‌ای مجوز ندادیم حدود ۲۴۰ پروژه در سازمان محیط زیست وجود داشت که ۱۵ سال بود تعیین تکلیف نشده بودند. وقتی سدی ۱۵ سال تعیین تکلیف نشود روستا‌های اطراف امکان نوسازی و خرید و فروش زمین‌هایشان را از دست می‌دهند و در واقع محیط اطراف این طرح‌ها فریز می‌شود. اینکه در مقابل پروژه‌های مطرح شده سکوت کنیم مشکل حل نمی‌شود.

وی افزود: بر اساس سال ۹۷ تنها ۶۴ مجوز ارزیابی صادر شده و مابقی طرح‌های اشاره شده تعیین تکلیف شدند یعنی یا رد شده‌اند و یا نیازمند اصلاح اعلام شدند.

تجریشی در خصوص ارائه گواهی‌های یکساله و آزمایش‌های خاص بر روی آلایندگی خودرو‌ها گفت:‌با تست‌های آلایندگی که بر اساس رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها طی یکسال گذشته گرفته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که نزدیک ۴۰ درصد خودرو‌های نو در خیابان‌ها معاینه فنی ندارند.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست در خصوص وضعیت پسماند‌های کشور و نبود عزم حل این مشکل توضیح داد: قانون پسماند مربوط به سال ۸۸ بوده و دارای خلاء‌های بیشماری است به همین دلیل از مجموعه چند شرکت دانش‌بنیان درخواست کردیم که برای حل مسئله پسماند کشور پای کار بیایند و ببینند به لحاظ بسته‌بندی به چه استاندارد‌ها و ضوابطی نیاز داریم چرا که در این حوزه حتی استاندارد مشخصی هم وجود ندارد.

وی در خصوص طرح انتقال آب خزر به سمنان نیز اظهار داشت: این طرح سال گذشته مطرح شد و یکی از نکاتی که عنوان شد این بود که به جای اینکه آب انتقال یافته در مبدأ شیرین شود آب شیرین‌کن‌ها را در مقصد تعبیه کنیم شرکت توسعه منابع آب ایران به این تکنولوژی دست پیدا کرده است بنابر این ما می‌خواهیم این دو گزینه را مطرح کنیم که با رقیق شدن شورآبه اثر زیست محیطی کمتری داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌تاریخ ۱۸ تیر ماه این دو گزینه به وزارت نیرو ارائه شده و کارگروه اجتماعی قرار بود تمام چالش‌های اجتماعی در خصوص میزان صنعت شرب و کشاورزی را برآورد کند گزارش این کارگروه هم ۱۰ روز آینده تکمیل می‌شود و می‌توانیم برآورد کنیم انتقال آب خزر به سمنان چه خسارات زیست محیطی به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد:با حضور مشاوران وزارت نیرو جمع‌بندی ابهامات و سوالات کارشناسی این هفته تمام می‌شود.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان