تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
چرا امارات تصمیم گرفت با ایران آشتی کند؟

پای بحران مالی دبی و چشم دوختن به سرمایه گذاران ایرانی در میان است

هر هفته عنوان تازه‌ای در افق بحران‌های شهر آسمان خراش‌ها یعنی دبی پدیدار می‌شود.

پای بحران مالی دبی و چشم دوختن به سرمایه گذاران ایرانی در میان است

رویداد۲۴ در حالی که جهان در لبه یک بحران مالی دیگر قرار گرفته است، برخی شهرهای امارات، مانند دبی، از این مساله نگران هستند و ایران، تنها کشوری است که می تواند سرمایه خود را وارد رگ های این شهر عربی کند.

در ادامه این مطلب آمده است: هر هفته عنوان تازه ای در افق بحرانهای شهر آسمان خراش ها یعنی دبی پدیدار می شود. قیمت ویلاها در دبی به شدت کاهش یافته و در سال گذشته، این کاهش، به 24 درصد رسیده است.

بخش گردشگری دبی نیز از سال 2008 شاهد بحران مالی شدیدی بوده و به این ترتیب، این شهر در حال از دست دادن جایگاه خود بعنوان یک مرکز تجارت جهانی است؛ بویژه به این دلیل که ایالات متحده تلاش می کند تجارت با ایران را متوقف کند.

به دنبال بحران مالی جهانی در سال 2009، بازار املاک در دبی به شدت سقوط کرد و بانکها و شرکتهای زیادی ورشکست شدند.

در این میان، ابوظبی که بخش مهمی از ثروت امارات را در اختیار دارد، تلاش کرد دبی را از این تنگنا خارج کند؛ از این رو، یک کمک مالی به ارزش 10 میلیون دلار به این شهر کرد.

اعمال قانون تحریمها علیه ایران، در زمان بوش، که در سال 2006 اتفاق افتاد، منجر به تعمیق بحران اقتصادی ایران در دوره ریاست احمدی نژاد شده و همین امر، در خروج سرمایه ها از دبی، سهم زیادی داشته است.

در حالی که سرمایه گذاران جهانی، پس از بحران مالی، سرمایه های خود را از دبی خارج کردند، تاجران ایرانی همچنان سپرده های خود را در بانکهای دبی حفظ کردند.

ایرانی ها به سرمایه گذاری خود در بازار املاک راکد دبی ادامه داده و از بنادر آن برای صادرات استفاده کردند؛ چرا که تحریمهای آمریکا از نفوذ مستقیم ایران در بازارهای جهانی جلوگیری می کرد. به این ترتیب، از نگاه صنعتگران و سرمایه داران ایرانی، دبی به یک کانال حیاتی اقتصاد جهان، برای مقابله با تحریمها تبدیل شد.

بحران مالی و تحریمهای اقتصادی آمریکا سهم زیادی در تعمیق همکاری متقابل بین دبی و ایران دارد و این نتیجه، کاملا برخلاف اهداف سیاستگذاران در ابوظبی و واشنگتن است.

تلاش های دولت اوباما برای تحریمهای چند جانبه، فرصتی برای بن زاید فراهم کرد، تا بتواند حضور ایران در اقتصاد دبی را محدود کند. در واقع، ابوظبی به جای مقاومت در برابر دخالت آمریکا در حق حاکمیت اقتصادی امارات، با آن همراهی کرده و دبی را وادار به بستن درهایش به روی اموال ایرانی کرد.

با تشکیل دولت جدید ایالات متحده و روی کار آمدن ترامپ، امارات با درخواست اقامت ایرانی ها مخالفت بیشتری کرده و در طول سه سال اخیر، حدود 50هزار ایرانی امارات را ترک کرده اند.

اما نشانه های تازه ای وجود دارد که حکایت از تلاش دبی برای اصلاح روابط تجاری با ایران دارد. آنطور که عبدالقادر فقیهی، رئیس شورای بازرگانان ایرانی در دبی، اعلام کرده،  تجارت بین ایران و امارات، بار دیگر از سر گرفته شده و نتیجه مذاکرات با حاکمان دبی، موافقت انها با دادن مجوز به تاجران ایرانی، برای فعالیت و سرمایه گذاری در دبی است.

این گشایش در روابط میان ایران و امارات، با تلاش های زیادی که برای کاستن از تنش ها در تنگه هرمز شد، ارتباط دارد؛ آنچه که باعث شد ابوظبی در خصوص درگیریهای منطقه ای که باعث شعله ور شدن جنگ در منطقه می شود، تجدید نظر کند.

از آنجا که نزدیکی دبی به ایران، بدون اجازه ابوظبی صورت نمی گیرد، مشخص است که نگرانی ها و دغدغه های امارات اقتصادی است نه امنیتی. تغییر اخیر در سیاست امارات نیز در همین راستا تفسیر می شود، چرا که دبی به زودی نیاز شدیدی به نجات اقتصادی توسط سرمایه گذارن ایران خواهد داشت.

 
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان