تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان:

هزینه‌های گزاف دادگستری مانع اجرای عدالت می‌شود/ افراد با هر مدرکی موسسه حقوقی ثبت کرده‌اند

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان گفت: هزینه‌های گزاف دادگستری می‌تواند مانعی برای اجرای عدالت و دادرسی عادلانه برای شهروندان باشد.
هزینه‌های دادگستری زیاد است که مانع اجرای عدالت می‌شود/ افراد با هر مدرکی موسسه حقوقی ثبت کرده است
رویداد۲۴ مهدی عامری مقدم، رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان، در سخنرانی خود در دیدار رئیس قوه قضائیه با جامعه حقوقدانان خراسان گفت: کانون خراسان در سال۷۷ تاسیس شده در حال حاضر دو هزار و بیست و دو نفر وکیل پایه یک داریم ۵۱۱ نفر کارآموز داریم که از این تعداد که من خدمتتون عرض میکنم۲۰۴ نفرشان را قضات بازنشسته تشکیل می‌دهند که از بین آن‌ها از ریاست بازنشسته قبلی دادگستری حضور دارند.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان ادامه داد: قضات محترم دیوان عالی کشور و سایر قضات دادگاه‌های مختلف همان طور ۱۶۹ نفر از کسانی هستند که در اجرای بند دال کارمندان واحد‌های حقوقی یا دستگاه‌های قضایی که خدمات حقوقی انجام دادند. علاوه بر این ما، چون در اجرای قانون همه ساله از طریق آزمون ورودی پذیرش داریم با توجه به سی درصد سهمیه رزمندگان۲۹۹ نفر از اعضای ما رو خانواده رزمندگان و ایثارگران هستند و این پتانسیل قوی که در اختیار کانون هاست ما خواهش می‌کنیم برای حل معضلات قضایی یا مواردی که هست مورد استفاده قرار بگیرد و بنده و همکارانم آمادگی کامل خودمان را در این راستا اعلام میکنیم.

وی ادامه داد: ما در بخش معاضدت که مهم‌ترین بخش کانون از نظر خدمت رسانی به مردم هست روزانه ۱۶ وکیل در کانون وکلا سه وکیل در بهزیستی و کمیته امداد در زندان و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح حضور دارند و به صورت رایگان خدمات می‌دهند و این علاوه بر خدماتی است که هر وکیل موظفه در سال سه وکالت معاضدتی و رایگان را پس از معرفی از طرف نهاد‌های مختلف معرفی میکنیم انجام میدهد و این علاوه بر وکالت‌های تسخیری هست که از طریق پرونده‌های کیفری ارجاع می‌شود ما با این خدماتی که انجام می‌دادیم.

وی اظهار داشت متاسفانه از طریق بعضی نهاد‌ها و سازمان‌ها از جمله صدا و سیما و یا بعضی مراجع که رسانه در اختیار دارند واقعا چهره صنف را خدشه دار می‌کنند و ما توقع نداریم در قبال این خدماتی که انجام می‌دهیم اینچنین برخوردی شود. البته بنده منکر نیستم و اقرار می‌کنم در بین ما هم مانند سایر صنوف افرادی هستند که تخلف می‌کنند به همین دلیل در قانون استقلال در سال ۱۳۳۱ دادگاه و دادسرا پیش بینی شده‌است.

عامری خاطرنشان کرد: تخلفات تعداد اندکی از وکلا را تعمیم به بدنه وکالت ندهند و ما می‌توانیم همکار خوبی باشیم همانطور که گفته می‌شود ما یک بال فرشته عدالت هستیم خانه دوم ما دادگستری است و ما توقع داریم موقع ورود به خانه خودمان با ما با کرامت رفتار شود ما از بعضی مسایلی که برخورد می‌شود واقعا متاسفیم امیدوار هستیم که با درایت جنابعالی و مدیریتی که اخیرا ریاست محترم دادگستری و سایر مقامات استان هماهنگ کردند به زودی شاهد حل این مشکلات باشیم.

وی اذعان کرد: یکی از مسایل خیلی ابتدایی قضیه که واقعا هنوز حل نشده استفاده از اسکنر هست با وجود این شرایطی که برای کاغذ و تحریم‌ها در مملکت ما وجود دارد ما توقعمان این است که بشود ما از اسکنر به جای فتوکپی استفاده کنیم این‌ها خواسته‌های بسیار ابتدایی هست و امیدواریم که این مسایل با درایت مدیریت استان و سایر همکارانمان در اسرع وقت حل شود و یکی از مشکلات دیگر نهاد وکالت که من به نمایندگی از طرف تمام وکلای کشور صحبت می‌کنم برای اینکه بنده افتخار این را داشته ام علاوه بر پنج دوره ریاست کانون خراسان چهار دوره هم نایب رییس کانون‌های ایران باشم من درمهمانی افطار جنابعالی هم حضور داشتم و مطالبی را که لازم بود به استحضارتان رسانده ام.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان در ادامه گفت: فارغ التحصیلان بسیار زیاد حقوق توقع دارند تمام این‌ها را کانون وکلا جذب کند. کمپینی‌هایی راه افتاده تحت عنوان حذف ظرفیت! یعنی چه؟ آیا واقعا تا یک دانشجوی حقوقی که تازه از دانشگاه علمی کاربردی خوراسگان اصفهان فارغ التحصیل شده پروانه بگیرد و بیاید پرونده به دستش بدهند؟! معضل دیگری که واقعا هم به قوه قضاییه هم نهاد وکالت ضربه می‌زند موسسات حقوقی هستند که گزارش‌های حفاظت اطلاعات و سایر نهاد‌های نظارتی هم موید این مساله هست ما میبینیم افرادی با لیسانس کشاورزی پرستاری مامایی آمده اند از سال ۹۱ در اجرای یک بخشنامه‌ای که واقعا در اثر سوء برداشت صادر شده موسسه حقوقی به ثبت رسانده اندو هیچ نظارتی بران‌ها نیست.

وی افزود: این‌ها با تبلیغات گسترده‌ای که شما شاهدید در پیاده رو‌های حتی سنگ فرش‌های دادگستری رو ملاحظه می‌شود مثلا می‌گویند طلاق توافقی یک هفته، وصول چک ۴۸ ساعت با نیرو‌های آنچنانی. این باعث شده واقعیتش بعضی وقتا خود را این چنین نشان دهند که وابستگی‌هایی به قوه قضاییه دارند ما امیدوار هستیم که جنابعالی این تدبیر را بیاندیشید که جلوی ثبت اینگونه موسسات را بدون وجود وکیل بگیرند یعنی حتما باید همه اعضای موسسه وکیل باشند نه یک وکیل، چون بقیه افراد. باز دخالت می‌کنند و این مسیر را به انحراف می‌کشند.

وی تاکید کرد: نکته دیگر که به عرض می‌رسانم راجع به هزینه‌های گزاف دادگستری هست، دادرسی عادلانه و رایگان حق هر شهروند است، ولی در حال حاضر ممکن است هزینه دادرسی در بعضی موارد بعد از طی مراحل دادرسی تا ۱۷/۵درصد بهای خواسته هم برسد که این امر می‌تواند واقعا مانعی ایجاد کند برای اجرای عدالت که باید برای آن چاره اندیشی کرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان