تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اجازه مذاکره ایران و آمریکا در سطح وزیر خارجه هم وجود ندارد/ روحانی با اعصاب جامعه بازی می‌کند

تحولات و مجموعه سخنرانی‌های روز‌های اخیر روحانی، ماکرون و ترامپ، روسای جمهور ایران، فرانسه و امریکا خبر یک اتفاق مهم می‌دهد؛ مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در سطح رییس جمهور. با این حال فعال یکی از مقامات دولت اصلاحات با استناد به اطلاعات و شواهد معتقد است رییس جمهور ایران درکوتاه مدت، مجوز مذاکره با آمریکا را حتی در سطح وزرای خارجه یعنی همانند مذاکرات هسته‌ای ۲۰۱۵ را ندارد.
روحانی اجازه مذاکره در سطح وزرای خارجه را هم ندارد
رویداد۲۴  روز یکشنبه محمدجواد ظریف در اقدامی غیرمنتظره به محل نشست سران گروه هفت رفته و با مقامات فرانسه دیدار کرد. این تحول به مجموعه اظهارنظر‌هایی ختم شد که گمانه زنی درباره احتمال مذاکره مستقیم روسای جمهور ایران و امریکا را تقویت کرد.

با این حال کمتر از ۲۴ ساعت بعد حسن روحانی از موضع روز گذشته خود که «مذاکره با هر کسی برای منافع ملی» بود کوتاه آمده و اعلام کرد: اگر کسی می‌خواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، امکان ندارد و عکس فقط با فتوشاپ امکان پذیر است. مگر آنکه یک روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه شان دست بردارند.
 
محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب و معاون حقوقی و پارلمانی دولت اصلاحات درباره این گمانه زنی‌ها در توییتر خود نوشت: به نظر می‌رسد اعلام مذاکره روحانی-ترامپ توسط مکرون یک تله بزرگ سیاسی است و آقای روحانی در لبه سقوط به این پرتگاه پالس مثبت روحانی به مذاکره‌ای که می‌داند نمی‌تواند انجام دهد، فضای داخلی را بسته‌تر و خطرناک‌تر می‌کند و فشار خارجی را هم بیشتر.
 
ابطحی در خصوص چرایی عدم امکان مذاکره مستقیم میان روسای جمهور ایران و آمریکا در شرایط کنونی با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: بحث من در اظهار نظرم در توییتر، مذاکره نیست؛ بلکه این است که وقتی مجوز مذاکره وجود ندارد و امکان عملی مذاکره نیست، طرح اینکه «من به خاطر منافع ملی می‌توانم با همه مذاکره کنم» از سوی آقای روحانی، آن هم شبی که همه ذهن‌ها به سمت سفر ظریف به فرانسه بوده، درست نیست.
 
او با بیان اینکه اطلاعات نشان می‌دهد که روحانی مجوز مذاکره ندارد، گفت: بیان موضوع مذاکره فضایی در جامعه ایجاد می‌کند که به اختلاف شدید داخلی می‌انجامد. همچنان که امروز هم روحانی ۲۴ ساعت نگذشته در سخنرانی خود عملا اعلام کرد مذاکره نمی‌کند و شروط مختلفی تعیین کرد.
 
رئیس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات با بیان اینکه رفتار‌های روحانی فضای داخلی را بسته‌تر می‌کند، گفت: با این حرف‌ها یک مجموعه‌ای در داخل قدرت لازم برای فشار در حوزه‌های امنیتی را پیدا می‌کند. از سوی دیگر جلوی ترامپ و طرف‌های مذاکره هم دستشان خالی می‌شود. زمانی که آن طرف اعلام آمادگی برای مذاکره می‌کند، ولی از این سو متوجه می‌شود که رییس جمهور ما یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد مذاکره کند، موضع ایران تضعیف می‌شود و بازی با احساسات و روان جامعه است.
 
ابطحی خاطر نشان کرد: آنچه که ما از فضای داخلی به عنوان سیاستمدار می‌دانیم این است که مذاکره با آمریکا عملی نیست و نباید امید داد.
 
او با اشاره به مذاکره در سطح وزرای خارجه میان دو کشور ایران و آمریکا افزود: آن مذاکره در زمان خودش عملیاتی بود و انجام شد، ولی مذاکره روحانی-ترامپ-مکرون اتفاقی است که اگر کسی از فضای کشور ما خبر داشته باشد می‌داند انجام شدنی نیست؛ در نتیجه جوری سخن گفتن که انگار مذاکره قرار است انجام شود، چیزی جز بازی با اعصاب جامعه نیست.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به صحبت‌های امروز روحانی درباره کسانی که می‌خواهند با رییس جمهور ایران عکس یادگاری بگیرند، گفته این صحبت‌ها بی نتیجه است و امروز دیدید روحانی ۲۴ ساعت نگذشته حرفش را پس گرفت.
 
ابطحی درباره اینکه آیا در شرایط فعلی احتمال مذاکره ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه وجود دارد یا خیر؟ گفت: مذاکره در سطح وزرای خارجه با آمریکا را هم در شرایط فعلی محتمل نمی‌دانم. پیش بینی من این است که مجوز این سطح از مذاکرات در کوتاه مدت وجود ندارد.
 
او با اشاره به موقعیت آمریکا گفت: از نظر سیاسی آمریکایی‌ها هم آمادگی امتیاز دادن ندارند. الان فقط برای آمریکا اصل مذاکره مهم است، نه نتیجه آن و اصل مذاکره یک گام بزرگی در سیاست خارجی ترامپ است.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اگر این گام بزرگ به نتایجی برای ایران منجر می‌شد، می‌توانستیم به آن فکر کنیم، ولی پیش بینی من این نیست که در شرایطی که ایران زیر فشار آمریکایی‌هاست، در مذاکره به ما امتیاز بدهند.
 
ابطحی افزود: ترامپ از دوران انتخابات قمارش را روی ایران گذاشته بود و به این دلیل، ایران برای او یک مساله حیاتی شده و با تندتر شدن تنش‌ها میان دو کشور، امکان امتیاز گیری ایران در مذاکره با آمریکا کمتر می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمدعلی ابطحی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
1
اقای روحانی اساسا باید مذاکره رهبر کره شمالی با امریکا رو در نظر بگیره که اصلا یک مذاکره بی ننیجه بوده و ابدا هم دونمایی برای اون منصور نیس مذاکره مجدد با امریکا اونم در سطح رئیس جمهوری فقط و فقط به انخاب مجدد نرامپ و فشار دوباره به مردم ایران می انجامه میدونیم اقا روحانی بسیار مورد اننقاد هس برای انکه نورم رو ننونسنه کننرل بکنه ولی خب راهش این نس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان