تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

خباز: اگر جلوی رانت گرفته نشود، بگیر و ببند‌ها به تنهایی چاره‌ساز نیست

عضو حزب اعتماد ملی گفت: تا جلوی رانت گرفته نشود و زمینه رانت در کشور نخشکد به طور طبیعی مبارزه با فساد، مبارزه با معلول است نه علت که خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.
خباز: اگر جلوی رانت گرفته نشود، بگیر و ببند‌ها به تنهایی چاره‌ساز نیست
رویداد۲۴ برخورد با مفاسد گرچه مدتیست با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است، اما واکنش‌های عمومی بیانگر آن است که این برخورد‌ها چندان کمکی به افزایش اعتماد عمومی نکرده و به جای اعتماد زایی منجر به اعتمادزدایی شده است.

محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات در برخورد با مفسدان چندان اعتمادساز نبوده به خبرآنلاین گفت: ببینید امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که باید دو روش برای مبارزه با فساد انجام گیرد که هر کدام بدون دیگری اگرچه شرط لازم بوده، اما کافی نیست.

برخورد با مفاسد باعث می‌شود مردم بدانند که کشور حساب و کتاب دارد

وی ادامه داد: اقدامات قوه قضائیه اگرچه رفتاری قابل قبول بوده، اما کافی نیست به عبارتی برخورد با افراد متخلف و مجازات آن‌ها اگرچه آثار منفی محدودی دارد، ولی آثار مثبت آن بسیار بیشتر است به طوریکه نه تنها منجر به افزایش امید و اعتماد عمومی می‌شود بلکه این نگاه را ایجاد می‌کند که کشور حساب و کتاب داشته و دست درازی به بیت المال و بودجه عمومی با برخورد قاطع قوه قضائیه و بدون هیچ گونه مماشات روبرو خواهد شد، اما با این حال کافی نیست.

مفاسد را باید از سرچشمه خشکاند و راه‌های گریز را بست

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مفاسد را باید از سرچشمه خشکاند، تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم آب گل آلود نباشد باید سرچشمه‌ها را سامان دهیم. امروز در سرچشمه‌ها راه گریز‌هایی وجود دارد که عده‌ای از آن سوءاستفاده می‌کنند که بعضی از این راه گریز و فرار‌ها در قوانین کشور، بعضی در دستورالعمل‌های صادر شده از سوی قوه قضائیه و دولت و برخی دیگر در روش‌هایی است که از سوی برخی تصمیم سازان و تصمیم گیران در نقاط مختلف به شکل متفاوتی اجرا می‌شود.


اگر جلوی رانت گرفته نشود، بگیر و ببند‌ها به تنهایی چاره ساز نخواهد شد

خباز وجود رانت را مهم‌ترین علت در بروز تخلفات و مفاسد اقتصادی خواند و افزود: در شرایطی که مبارزه با ریشه شکل گیری رانت‌ها دنبال نشود، بگیر و ببند‌های بعدی به تنهایی چاره ساز نبوده و اعتمادسازی لازم را هم ایجاد نخواهد کرد، بنابراین تا زمانیکه رانت در اقتصاد باشد تخلف هم وجود دارد.

یارانه‌های پنهانی که به دست مردم نمی‌رسد

وی با بیان اینکه بهترین راه در برخورد با مفاسد سد کردن راه هرگونه رانت است، ادامه داد: جلوگیری از شکل گیری هر گونه رانتی از مسیر قوانین امکانپذیر است، ببینید ما امروز ۹۰۰ هزار میلیارد دلار یارانه پنهان داریم که با اطمینان می‌شود گفت درصد بالایی از آن به دست مردم نمی‌رسد یا اینکه در اقتصاد کشور ۱۴ هزار میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد که کمتر از نصف آن به دست مردم می‌رسد و بقیه آن در بازار آزاد به قیمت گران فروخته می‌شود، همه این‌ها رانت‌هایی است که از مسیر قانون باید با آن برخورد شود.

خباز افزود: تاکید می‌کنم تا جلوی رانت گرفته نشود و زمینه رانت در کشور نخشکد به طور طبیعی مبارزه با فساد، مبارزه با معلول است که خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مبارزه با علت باید در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: مبارزه با علت مبارزه با رانت‌هایی است که در اقتصاد کشور هم قبل از انقلاب و هم در ۴۰ سال انقلاب وجود داشته و هر روز هم فریاد مبارزه با رانت سر داده می‌شود، اما تا به حال اقدام موثر و امیدوارکننده‌ای برای مردم اتفاق نیفتاده است، پس بنابراین اقدام قوه قضائیه اگرچه لازم، ولی شرط کافی نیست.

مسیر شکل گیری رانت در بودجه و اقتصاد کشور وجود دارد که باید اصلاح شود

وی ادامه داد: البته ما نمی‌توانیم به قوه قضائیه بگوییم اقدام نکن تا ما ساختار‌ها را درست کنیم بلکه باید به قوه قضائیه گفت شما کار خود را با وسواس بیشتر انجام بده، ولی از آن طرف در اصلاح ساختار‌ها به گونه‌ای اقدام شود که زمینه شکل گیری هر گونه رانتی از بین برود. واقع امر آن است که امروز مسیر‌ها برای شکل گیری رانت‌ها هم در بودجه کشور و هم قوانین اقتصادی کشور وجود دارد که باید این موارد را اصلاح کرد و برای این کار هر سه قوه باید با تصمیم کامل وارد صحنه شوند.

بهترین راه حذف رانت، ایجاد دولت الکترونیک است

خباز بهترین راه برای حذف هرگونه رانتی را ایجاد دولت الکترونیک خواند و ادامه داد: در این زمینه دولت باید شرایط را برای وزیر ارتباطات و دست اندرکاران به گونه‌ای فراهم کند تا همه دستگاه‌ها در یک زمان بندی خاص به دولت الکترونیک بپیوندد و با خاطیان در تخطی از پیوستن به دولت الکترونیک برخورد جدی، قانونی و قضایی کنند.

در ابتدای انقلاب حتی یک نمونه رشوه خواری هم قبیح بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا اراده‌ای برای برخورد با علت اصلی شکل گیری مفاسد وجود داشته، گفت: تا به امروز که ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد اراده کافی در این زمینه وجود نداشته البته باید تاکید کنم که در زمینه شکل گیری فساد هیچ زمانی شرایط کشور مانند امروز حاد و نامناسب نبوده است. در ابتدای انقلاب فضا از قداست و پاکی برخوردار بود که حتی یک نمونه رانت خواری و رشوه خواری انگشت نما و قبیح بود، اما امروز شرایط به گونه‌ای است که اگر کسی دست به این کار‌ها نزند مورد مواخذه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر شخصی مسئول بوده و امروز دستش در یک بنگاه اقتصادی بند نیست از نظر فرهنگ و گفتمان امروز به فردی تعبیر می‌شود که سرش بی کلاه مانده است.

برای جلوگیری از پنهان کاری اقتصادی باید وارد میدان شد

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه جلوگیری از رانت و شکل گیری اقتصاد شفاف کار آسانی نیست، تاکید کرد: اقتصاد کشور امروز نیازمند جراحی عمیقی است که مقاومت‌هایی در مقابل آن وجود دارد، اما برای جلوگیری از پنهان کاری‌های اقتصادی و ایجاد شفافیت مردان بزرگ باید وارد عمل شوند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
0
خوب جلوی رانت را بگیرید. آقای روحانی هم حرف شما را میزند. تمام امکانات و رانت کشور در قوه مجریه است وظیفه شماست که جلوی رانت را بگیرید اگر وظیفه خودتان را انجام نمی دهید حداقل مزاحم اقدام حداقلی قوه قضاییه نشوید.
نظرات شما
پیشخوان