تاریخ انتشار: ۰۱:۰۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸

به مناسبت یکصد و چهارمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری +فیلم

فردا در یکصد و چهارمین سالگرد شهادت شهید رئیسعلی دلواری مراسم بزرگداشت یاد فرمانده مبارزات ضداستعماری جنوب ایران، همرزمان و همراهان او در دلوار برگزار می‌شود.

  رویداد۲۴  شهید دلواری نماد مبارزه با استعمار انگلیس و دوازدهم شهریور سالگرد شهادت او روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس است.

رئیس علی فرزند زائر محمد و شهین در دلوار دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت، جوانی ۳۰ ساله، بلند همت، شجاع، در صدق و صفا کم مانند و در حب وطن و توکل به خدا، ضرب المثل بود. بعد از این که قوای اشغالگر انگلیس جنوب ایران را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف‏ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‏های سنگینی بر آنان وارد کرد.

پس از اشغال بوشهر نیرو‌های انگلیسی قصد تصرف دلوار را کردند. محلی که پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند. رییسعلی سواره و پیاده خاک تنگستان و دشتی را پیمود و سران ایلات و عشایر را در مقابل انگلیسی‌ها با هم متحد نمود.

او با تکیه بر خدای متعال و فتوای علمای بنام، چون مجاهد برازجانی، مجتهد اهرمی، سید عبدالله بلادی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیرو‌های متجاوز را تار و مار کرد.

پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران، دفاع از استقلال وطن و جلوگیری از غارت سرمایه‌های ملی در کرانه خلیج فارس از اهداف قیام او بود.

جنگ میان رئیسعلی و یارانش با انگلیسی‌ها به اوج خود رسیده بود. انگلیسی‌ها که با تطمیع و تهدید نتوانستند این سردار جوان، اما مومن و شجاع را با خود همراه کنند برای از پای درآوردن او با توطئه یکی از خیانت پیشگان داخلی را فریفته و او را به مقابله با رئیسعلی فرستادند.

سرانجام رئیسعلی دلواری که با یاران خود با تدارک حمله‌ای سنگین قصد شبیخون به بوشهر و تهاجم علیه انگلیسی‌ها را داشتند در منطقه تنگک صفر در حومه بوشهر به تیر غلامحسین نامی از خائنان داخلی از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

آیت الله سیدمرتضی مجتهد اهرمی از علمای بزرگ زمان بر پیکر پاک او نماز گزارد و پیکر پاک این سردار شجاع و نام آور در وادی اسلام نجف اشرف در جوار مولای متقیان علی (ع) به خاک سپرده شد.

۱۲ شهریور سالروز شهادت این سردار شجاع و نام آور به نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است.

یاد شهید رئیسعلی دلواری و همه همرزمان و همراهان او گرامی و روحشان در جوار رحمت الهی قرین شادی و مسرت باد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فیلم دیدنی
نظرات شما
پیشخوان