تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸

دونالد ترامپ عامل افول روابط آمریکا با اروپا

تحولات خاورمیانه و یکجانبه گرایی رئیس جمهوری آمریکا در منطقه خاورمیانه و خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تحریم اشخاص و سازمان‌های ایرانی باعث دوری آمریکا از کشور‌های بزرگ اروپایی شده است.
دونالد ترامپ عامل افول روابط آمریکا با اروپا
رویداد۲۴ اختلافات تجاری، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی موجب شده روابط آمریکا با کشورهایی، چون آلمان و فرانسه در بدترین حالت خود ظرف چند دهه گذشته قرار گیرد در مورد ایران، این کشور‌ها از ابتدا مخالف خروج آمریکا از برجام بودند و اخیرا پس از آنکه آلمان و فرانسه به درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی علیه ایران جواب رد دادند این روابط سردتر شد.

ناگفته پیداست که اغلب کشور‌های بزرگ در اروپا به تندرو‌های مستقر در کاخ سفید اعتماد چندانی ندارند و حاضر نیستند نیروی دریایی خود را به رهبری آمریکا به آب‌های خلیج فارس بفرستند.

چندی پیش منابع فرانسوی افشا کردند که پاریس به انگلیس اعلام کرده است که آن‌ها می‌توانند هدایت ماموریت دریایی برای افزایش امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز را برعهده بگیرند. دو منبع دولتی فرانسوی اعلام کردند که فرانسه از متحدان اروپایی خود خواسته در ائتلاف اروپایی شرکت کنند و به آن‌ها توصیه کرده که هیچ اقدامی در راستای تلاش‌های آمریکا برای رهبری این ائتلاف انجام ندهند و در عوض منتظر اقدام متحدان اروپایی باشند.

ترامپ حتی در خصوص مذاکرات میان ایران و فرانسه نیز به شریک سابق خود اعتماد نکرد و از تلاش‌های مکرون برای تنش زدایی در خلیج فارس شدیدا انتقاد کرد و گفت مکرون نماینده آمریکا برای مذاکره با ایران نیست. وزارت خارجه فرانسه نیز در مقابل پاسخ محکمی به ترامپ داد و در بیانیه‌ای به سخنان رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران اعلام کرد که پاریس کاملا به صورت مستقل به ابراز مواضع خود می‌پردازد و به امنیت و صلح در منطقه غرب آسیا کاملا پایبند است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود تاکید کرد: «وخیم‌تر شدن تنش‌ها نیازمند ابتکار‌های سیاسی با هدف یافتن شرایطی برای گفتگو است. این دلیل آن چیزی است که رئیس‌جمهوری مکرون با شفافیت کامل با دیگر شریکان که اول و مهمتر از همه امضا کنندگان اروپایی بوده، در حال انجام آن است. وی به طور شفاف مقامات آمریکایی را درباره آن مطلع نگه خواهد داشت و هر تلاشی باید با هدف جلوگیری از تبدیل شدن این شرایط کشمکش‌گونه به یک تقابل خطرناک است.»

اختلافات آمریکا و آلمان نیز کم نیست در اواسط مردادماه ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، تهدید کرد که اگر آلمان بودجه دفاعی خود را بالا نبرد، آمریکا سربازان خود را از این کشور خارج می‌کند. گرنل افزود: «واقعا توهین‌آمیز است که سربازان آمریکایی با بودجه مالیات‌دهندگان ما در اینجا باشند، آن وقت آلمان مالیات هنگفت صادرات خود را به مصارف دیگری برساند.»

ستاد فرماندهی سربازان آمریکایی مستقر در اروپا و آفریقا در آلمان قرار دارد. مهمترین پایگاه هوایی آمریکا در "رامشتاین" است و یکی از بزرگترین میدان‌های مشق ارتش آمریکا در اروپا در "گرافن‌وور" (ایالت بایرن) قرار دارد.

بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعاتی «پل آتلانتیک» آلمان، ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان، روابط میان برلین و واشنگتن را ضعیف و خیلی ضعیف عنوان کرده‌اند.

در سرمقاله‌ای که نشریه اشپیگل در اواخر مردادماه درباره افول روابط آمریکا و آلمان منتشر کرد، آمده که این افول روابط به دنبال ناسازگاری‌ها و اختلافات بر سر امور سیاسی و اقتصادی و نیز تهدیدات واشنگتن صورت گرفته است. از زمانی که ریچارد گرنل، به عنوان سفیر آمریکا در آلمان روی کار آمد، دو کشور درگیر یک «بازی خاموش» دیپلماتیک شده‌اند.

در این سرمقاله به اظهار نظر مارتین شولتس، رئیس سابق پارلمان اروپا درخصوص این سفیر نیز اشاره شده است. شولتس گفته است: «گرنل مانند یک دیپلمات رفتار نمی‌کند. او مثل یک افسر مستعمراتی راست‌گرا و افراطی است.»

این نشریه یادآور شده که اختلاف نظر واشنگتن و برلین در مورد ایران نیز بسیار موثر بوده است. واشنگتن مدعی است که تلاش می‌کند تا با تشکیل ائتلافی در خلیج فارس، امنیت دریانوردی در آب‌های منطقه خلیج فارس را تضمین کند و از آلمان درخواست کمک کرده است، اما برلین، تاکید کرده که نمی‌خواهد بخشی از کمپین فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران باشد.

وزیر امور خارجه آلمان گفته است که راه حلی نظامی برای مناقشه آمریکا و ایران در تنگه هرمز وجود ندارد. قانون‌گذاران ارشد حزب سوسیال دموکرات و نیز حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز با ایده تشکیل ائتلاف مخالفت کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا می‌خواهد که یکه تاز تحولات جدی جهانی باشد. دونالد ترامپ هیچ ارزشی برای شرکای قدیمی اروپایی قائل نیست و از هر فرصتی برای تحقیر آن‌ها استفاده می‌کند. او تلاش می‌کند به جهان بقبولاند که بدون حضور و اجازه ایالات متحده آمریکا هیچ مذاکره و تلاشی در جهان به نتیجه نخواهد رسید و در این میان تلاش می‌کند اروپا را ضعیف جلوه دهد.

 

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان