تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

ایران درباره نفوذش در منطقه امتیاز نمی‌دهد/ در هر توافق جدیدی، به دنبال دستاورد‌های بیشتری هستند

شرق الاوسط نوشت: تقویت نفوذ ایران در منطقه، برای این کشور اهمیتی به اندازه سلاح اتمی دارد؛ به نظر نمی‌رسد ایران اماده ارائه امتیاز‌هایی در مورد کاهش نفوذش در منطقه باشد.
ایران درباره نفوذش در منطقه امتیاز نمی‌دهد/ در هر توافق جدیدی، به دنبال دستاورد‌های بیشتری هستند
رویداد۲۴ الشرق الاوسط نزدیک به عربستان سعودی نوشت: تمایل آمریکا برای همکاری با تلاش‌های رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، در راستای رسیدن به توافقی بین واشنگتن و تهران، امری نگران کننده است؛ به این دلیل که ممکن است ترامپ در قبال ایران نیز شبیه الگوی کره شمالی برخورد کرده و از خطاب قاطع و محکم خود در ضدیت با ایران، به لحنی دوستانه منتقل شود.

در ادامه این مطلب آمده است: ایران روی احتمال موفقیت مکرون حساب کرده است؛ چرا که یک هیئت ایرانی برای انجام مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای به فرانسه رفت؛ همانطور که معاون وزیر خارجه ایران، عباس عراقچی و یک تیم متشکل از اقتصاددانان، به بررسی راه‌های حل بحران بین واشنگتن و تهران، در این کشور می‌پردازند.

با اینکه روحانی بار‌ها تکرار کرده است که هرگز با ترامپ ملاقات نخواهد کرد، دولت‌های دیگر منتظر آخر سپتامبر هستند، تا ببینند آیا دیداری بین روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام می‌شود؟

در این میان، لازم به یادآوری است که تقویت نفوذ ایران در منطقه، برای این کشور اهمیتی به اندازه سلاح اتمی دارد؛ همانطور که از تقویت حضور نظامی نیرو‌های نزدیک به خود در یمن، عراق، سوریه یا لبنان، چشم پوشی نمی‌کند و به نظر نمی‌رسد ایران اماده ارائه امتیاز‌هایی در مورد کاهش نفوذش در منطقه باشد. از این رو، دوره بعدی، برای تهران اهمیت فراوانی دارد و تلاش می‌کند در ضمن کاهش تعهدات خود، طی یک توافق جدید، دستاورد‌های بیشتری را از آن خود کند.

در مقابل، جامعه بین الملل باید متوجه این مساله باشد که اشتباهاتی که در توافق هسته‌ای گذشته مرتکب شده و منجر به خروج ایالات متحده از ان شد را تکرار نکند.

این بار، سوال آن است که قدرت‌های بزرگ و طرف‌های منطقه‌ای اثرگذار، تا چه اندازه می‌توانند از اصرار روز افزون ایران برای برطرف کردن تحریم‌های اقتصادی، به منظور تحقق هدف خود برای بهبود توافق هسته‌ای استفاده کرده و از نفوذ منطقه‌ای این کشور بکاهند؟
منبع: انتخاب
برچسب ها: امانوئل مکرون
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان