تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

معتادان متجاهر تا پایان امسال ساماندهی می‌شوند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بنا داریم با همکاری ظرفیت‌ها و نهاد‌های نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و سازمان‌های فعال در این حوزه تمام معتادان متجاهر را تا پایان امسال ساماندهی کنیم.
معتادان متجاهر تا پایان امسال ساماندهی می‌شوند
رویداد۲۴ سردار اسکندر مومنی روز شنبه در همایش فصلی دبیران شورا‌های هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور که با محوریت طرح یاریگران برگزار شد، افزود: گریزی نیست که با شرایط منطقه‌ای و موقعیت استراتژیک و جغرافیایی ایران با افغانستان نیاز به برنامه‌های روز و نوین در امر مبارزه داریم. چنانچه بر اساس آمار سازمان جهانی، میزان تولید مواد مخدر در افغانستان پنجاه برابر شده و ۹ هزار تن کشفیات مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ مبین این امر است که در کنار درمان و کاهش آسیب، پیشگیری را باید مدنظر قرار داد که موضوع ساماندهی معتادان متجاهر از جمله برنامه‌ها است.

اعتیاد، مادر آسیب است
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه اعتیاد به عنوان مادر آسیب ها، به دنبال خود آسیب‌هایی همچون طلاق، بیماری واگیردار و بسیاری آسیب‌های دیگر را به همراه دارد، گفت: ساماندهی معتادان متجاهر را در اولویت قرار دادیم که در سال اول ساماندهی بیش از پنجاه درصد صورت گرفت و بنا داریم با همکاری ظرفیت‌ها و نهاد‌های نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و سازمان‌های فعال در این حوزه تمام معتادان متجاهر را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: در مناطق مرکزی شهر همچون شوش، مولوی و محله هرندی ساماندهی صورت گرفته و امید جاری شده است که موقت نخواهد بود.

نیازمند اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر هستیم
سردار مومنی با یادآوری این موضوع که پیشگیری و صیانت در اولویت ستاد قرار دارد، تصریح کرد: تنها با پیشگیری است که می‌توان از ورود معتادان جدید به چرخه جلوگیری کرد. بر همین اساس طرح یاریگران پیش بینی شد تا با همکاری همه دستگاه‌ها قدرت نه گفتن را به فرزندان بیاموزیم.

وی افزود: یاریگران ورزشی، یاریگران آموزش و پرورش و بسیاری یاریگر دیگر را به همکاری واداشته ایم و گام بعدی وزارت علوم و بقیه بخش‌ها است تا در کنار هم با تشکیل اتاق‌های فکر، آسیب شناسی کنیم و راهبرد‌های جدید بکار ببندیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اصلاح قانون برای رسیدن به هدف اصلی مبارزه گفت: اصلاح قانون مورد اجماع هر سه قوه است و بر همین اساس تسریع آن را می‌خواهیم.

سردار مومنی توضیح داد: یکی از نقض‌های قانون نگهداری معتادان متجاهر یک تا سه ماه است در حالی که نگهداری معتادان متجاهر نیاز به طول مدت بیش‌تری دارد تا علاوه بر سم زدایی اشتغال و حرفه آموزی شوند و وقتی وارد جامعه شدند، به دامان اعتیاد بازنگردند. اما متاسفانه با نقض قانون بسیاری از کار‌های ما نیمه کاره می‌ماند و اتلاف منابع است.

دبیرکل ستاد، نبود قانون نگهداری خرده فروشان را هم یکی دیگر از موارد مورد نیاز اصلاح قانون دانست و تاکید کرد: وقتی قانونی برای نگهداری خرده فروشان در کمپ‌ها نداریم آنان در جامعه به دنبال مشتری جدید می‌گردند.

وی در پایان سخنان خود، به اقدامات پنج ماه اخیر ستاد اشاره کرد و گفت: حدود چهارصد تن مواد در پنج ماه اخیر کشف شده است که در مقایسه با افغانستان که در کل سال کمتر از سیصد تن کشف می‌کند رقم قابل توجهی است.

همایش فصلی دبیران شورا‌های هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور، با حضور تمام دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر برگزار و در آن بر شاخص‌هایی از جمله روند توقف افزایش مصرف مواد مخدر، طرح یاریگران و توجه به امر پیشگیری در مبارزه با موادمخدر تاکید شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان