تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸

توضیح خداییان درباره خرید زمین توسط اتباع بیگانه در شمال کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: افرادی که تبعه ایران نباشند طبق قانون مدنی حق خرید اموال غیرمنقول را ندارند.

توضیح خداییان درباره خرید زمین توسط اتباع بیگانه در شمال کشور

رویداد۲۴ ذبیح‌الله خداییان در جمع خبرنگاران در ارتباط با لغو دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فرایند مصاحبه پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اظهار کرد: ما اختبار کسانی که در آزمون کتبی قبول شدند را در دستور کار داریم و آزمون شفاهی را انجام می‌دهیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در این رابطه هیئت‌هایی به استان‌ها اعزام شدند و اختبار تعداد زیادی انجام شده است و بقیه نیز به ترتیب انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه موقع این افراد مشغول به کار می‌شوند، گفت: دوستان ما منطقه به منطقه اختبار را انجام می‌دهند و ان‌شاءلله در اسرع وقت این کار تمام خواهد شد.

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق قانون مهلتی به دستگاه‌های اجرایی برای سنددار کردن و تثبیت مالکیت‌ها برای جلوگیری از زمین‌خواری داده شده بود، آیا اقدام و مذاکره‌ای با دستگاه‌های اجرایی در این رابطه صورت گرفته است، تصریح کرد: ما با تک‌تک سازمان‌هایی که باید به موجب قانون جامع حدنگاری نقشه املاکشان را به ما تحویل دهند صحبت و مذاکره کردیم. آن‌ها بعضا معذوریت‌هایی همچون کمبود اعتبار دارند، ولی باید این موضوع را در اولویت اصلی قرار دهند که هر چه سریعتر املاک را به صورت کاداستر سنددار کنند.

وی ادامه داد: قانون در این زمینه مهلت ۵ ساله تعیین کرده است که تقریبا این ۵ سال رو به اتمام است، اما به لحاظ کمبود اعتبار متاسفانه طرح کاداستر به طور کامل اجرا نشد.

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطرح شده در شمال کشور خارجی‌ها اقدام به خریداری زمین می‌کنند آیا به موجب قانون، سند رسمی به نام آن‌ها صادر می‌شود یا خیر اظهار کرد: خیر، افرادی که تبعه ایران نباشند طبق قانون مدنی حق خرید اموال غیرمنقول را ندارند بنابراین اگر کسی هم اموالی همچون زمین و مسکن خرید کرده باشد سند رسمی داده نمی‌شود. ممکن است با سند عادی باشد که بار‌ها تاکید کرده‌ایم که بایستی مجلس و دولت جهت اعتبار اسناد رسمی با ما همراهی کنند.

وی تصریح کرد: ممکن است حتی افراد خارجی زمینی را به صورت عادی بخرند و ما خبر نداشته باشیم بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری این است که هرگونه نقل و انتقال با سند رسمی باشد.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان