تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
تفتیان قهرمان دوومیدانی:

از فدراسیون بپرسید چرا پول اردو و مربی را خودم باید بدهم

قهرمان دوومیدانی کشورمان درباره آخرین شرایط خود گفت: از فدراسیون بپرسید چرا پول اردو و مربی را خودم باید بدهم.
از فدراسیون بپرسید چرا پول اردو و مربی را خودم باید بدهم
رویداد۲۴ حسن تفتیان، قهرمان دوومیدانی و سریع‌ترین مرد ایران  امروز مهرمان برنامه امروز "سلام صبح بخیر" بود.

تفتیان در ابتدا درباره عنوان آرزوی بولت شدن که عنوان برنامه بود گفت: خیلی به این فکر می‌کنم که روزی سریع‌ترین مرد دنیا شوم. نمی‌گویم همین امروز یا حتما باید این اتفاق بیفتد، اما کسی هستم که همیشه اهداف بزرگی انتخاب کردم و دوست دارم به آن‌ها برسم.

وی درباره سختی دو میدانی اظهار کرد: دو میدانی و رشته ما پر از تکنیک است و شما باید به حداکثر آمادگی جسمانی و بدنی برسید و تمام این تکنیک‌ها باید ناخودآگاه اتفاق بیفتد، چون در ۱۰ ثانیه برای فکر و تصمیم گرفتن فرصتی وجود ندارد؛ بنابراین سالیان درازی لازم است تا این تکنیک‌ها در فرد نهادینه شود. این موضوع دو میدانی را جذاب می‌کند و باعث می‌شود خیلی از کشور‌ها روی آن سرمایه گذاری کنند.

این دونده ادامه داد: گل سرو سبد دو میدانی هم ۱۰۰ متر است و همه می‌خواهند در المپیک سهمیه داشته باشند و اینکه سریع‌ترین مرد دنیا از چه کشوری خواهد بود برای همه مهم است وهمه کشور‌ها با هزینه‌های سنگین به دنبال این موضوع هستند. همه چیز به خاطر همان صدم ثانیه است. من یک سال تمرین می‌کنم برای یک صدم ثانیه! یعنی ثانیه را به ۱۰۰ قسمت تقسیم کنید و بدانید من برای هر صدم ثانیه یک سال تمرین می‌کنم. من رکورد قبلی ۱۰.۴ بود حالم به ۱۰.۳ رسیده ام.

تفتیان تصریح کرد: شرایط جوی و باد، استادیوم، رقبا و شرایط ذهنی دست به دست هم می‌دهند تا رکوردی ثبت شود. دقیق نمی‌تونم بگویم آخرین رکوردم چه بوده است، اما ۹.۷۰ صد متر را دویده ام و اوسین بولت ۹.۵۸ این مسیر را دوید. همه این عوامل و شرایط باید دست به دست هم بدهند تا روز مسابقه رکورد بزنیم. امیدوارم اگر خدا بخواهد به زودی رکورد بزنم.

او درباره زدن رکورد بولت در تمرین گفت: این اتفاق تا به حال نیفتاده. ولی شک نکنید خود بولت هم در تمرین رکورد پایین‌تر از مسابقه زده.

این قهرمان یادآور شد: همین ۱۰ ثانیه میلیون‌ها بیننده دارد، دو میدانی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دنیا است و از لیگ الماس که بیننده‌های میلیونی دارد و چند هزار تماشاچی برای هر مسابقه به استادیوم می‌آیند در کشور ما به خاطر اینکه پخش زنده ندارد اکثر مسابقاتی که من شرکت می‌کنم از خیلی کشور‌ها پخش زنده دارد، اما از ایران نه و این باعث شده مردم زیاد علاقه نشان ندهند. در المپیک قبلی که توانستم به نیمه نهایی صعود کنم برای من خیلی جذاب بود. مطمئنا اگر دیده شود در ایران هم علاقمندان خاص خود را دارد. اما متاسفانه اندازه دنیا در ایران طرفدار ندارد.

وی درباره تمرین در کنار تیم پاری‌سن ژرمن توضیح داد: دونده‌ها جزو مشاهیر ورزشی کشور‌های مختلف به حساب می‌آیند. در کمپ فرانسه که من هستم بازیکنان معروف فوتبال می‌آیند، اما آنقدر کلاس دو میدانی در اروپا بالا است که یک بازیکن دو میدانی و با ورزشکار جهانی برابری می‌کند.

تفتیان درباره وضع زندگی خود در مقایسه با دیگر قهرمانان این رشته گفت: ما از این طرف قضیه هم نسبت به رقبا عقب هستیم. اسپانسر‌های قوی این‌ها را حمایت می‌کند و سریع‌ترین مردان دنیا حمایت بسیاری می‌شوند. بولت جت شخصی داشت و سالی میلیون یورو قرارداد داشت. زمانی که فعالیت حرفه‌ای داشت سالی ۲۰ میلیون یورو از پوما می‌گرفت و ۷ اسپانسر رسمی دیگر هم داشت، اما در زمینه اسپانسرینگ ضعیف هستیم و توجه نمی‌شود به خاطر مسائل تحریم‌ها هم در جذب اسپانسر خارجی مشکل داریم.

وی تصریح کرد: من با هزینه شخصی به اردو یا مسابقات رفته ام و در ایران هم با هزینه شخصی تمرین می‌کنم. ۱۰ روز دیگر مسابقات جهانی در قطر است و با رقبایم تفاوت امکانات بالایی دارم و دغدغه ام قرارداد بستن با مربی و رفتن به اردو است. همه هزینه‌ها را خودم پرداخت کردم.

این دونده در پاسخ به اینکه نقش فدراسیون چیست، تاکید کرد: خوشحال می‌شوم این سوال را از فدراسیون بپرسید. بار‌ها و بار‌ها با آن‌ها صحبت کردم، اما معمولا یک سری مسائل را مطرح میکنند که فکر نمی‌کنم درست باشد مثلا می‌گویند هزینه‌های خیلی سنگینی دارد، اما اینطور نیست. ورزشکاری که باید به المپیک برود باید حداقل‌ها را داشته باشد و شرایط نسبی نه در حد رقبا، اما اینکه مربی و اردو داشته باشم جزو نیاز‌های ابتدایی است.

تفتیان درباره المپیک گفت: کمتر از یک سال تا المپیک مانده و خیلی مهم است که باید چه کنیم وظیفه من تمرین کردن است که با تمام توان انجام می‌دهم تا نماینده شایسته‌ای باشم، اما حمایت‌ها و برنامه ریزی‌ها هم باید درست اتفاق بیفتد تا بتوانم از المپیک قبلی بهتر ظاهر شوم و به اتفاقی که برای خیلی از کشور‌ها آرزو است دست پیدا کنم و جزو ۸ مرد سریع کشور باشم و ۱۰ ثانیه‌ای که ۶ میلیارد آدم آن را پیگیری می‌کنند و بسیار جذاب است موفق شوم.

وی اذعان کرد: حقوق من بعد از المپیک ریو که تازه به نیمه‌نهایی رسیدم قطع شد ماهی ۱ میلیون و ۵۰۰ می‌گرفتم و سیستم حقوق‌ها را پاداشی کردند که هرکسی مدال بگیرد به او مبلغی بدهند. بعضی وقت‌ها ممکن است تو آسیب ببینی و هیچ درآمدی در طول سال نداری. من هیچوقت نگفتم چرا حقوقم قطع شد یا پاداش ندارم دغدغه من موفقیت و افتخار آفرینی برای کشورم بوده است. امیدوارم اتفاق خوب بیفتد و برنامه ریزی داشته باشیم.

این دونده درباره مربی فرانسوی اظهار کرد: بعد از المپیک ریو اردو‌های کوتاه و بلندمدتی داشتیم و اونتانو یکی از بهترین مربیان جهان است و توانسته دو نفر را زیر ۱۰ ثانیه بدواند. امیدوارم من سومین نفر باشم و خود او هم خیلی امیدوار است. دست پدر و مادرم را می‌بوسم و از آن‌ها ممنونم و امیدوارم در مسابقات پیش رو موفق شوم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان